Onderhoud - Olieservice

TB404

Actief lid
De auto heeft met 58000km een berichtje gestuurd naar de garage dat het tijd is voor onderhoud. Als ik dan in de auto kijk zie ik Olieservice in 1000 km en verder onderhoud in 171 dagen of bij 75000km (o.i.d.)
Nu heb ik een afspraak gemaakt en krijg ik naast de olieservice (olie verversen en nieuw filter) ook een bougies vervangen er bij op de prijsopgave. Is dat te verwachten? Ik kan ook niet snel een duidelijke tabel vinden met de te verwachten kosten en wat gedaan wordt bij het onderhoud.

De vorige auto had gewoon een jaarlijkse of X km, kleine en dan grote beurt met daarbij een vast bedrag.

(auto is van nov 2019)

Tees

Donateur
Met 60k km nieuwe bougies is niet raar nee. En het idee van om en om een grote en kleine beurt is eigenlijk al heel lang achterhaald, maar heel veel garages noemen t nog steeds zo. Elk slijtageonderdeel heeft nou eenmaal z'n eigen (verwachte) levensduur, dus als die levensduur ten einde is, dan wordt t vervangen.

TB404

Actief lid
Met 60k km nieuwe bougies is niet raar nee..........
Dank je en dat snap ik. Het is ook logischer om de juiste zaken op de juiste momenten aan te pakken.

Waar het mij meer om gaat is de transparantie waar ik nu kan zien waar ik volgend jaar of na bijv 90k km aan toe ben qua onderhoud. Fijn om te horen dat de bougies (het huidige voorbeeld) een goed idee zijn.

De huidige staat is dat ik eind december onderhoud heb laten doen, nu weer kan gaan en naar verwachting in december weer. Prima als het nodig is, maar het kost ook geld :)

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Waarom zou je in december weer moeten?
Tenzij je 6d km in de maand gaat rijden natuurlijk…
Eind 2024 krijg je als extra in ieder geval het verversen van de remvloeistof; er vanuit gaande dat de eerste keer (volgens voorschrift) na 3 jaar is ververst, zou het vervolgens elke 2 jaar moeten gebeuren.

TB404

Actief lid
Waarom zou je in december weer moeten?
Tenzij je 6d km in de maand gaat rijden natuurlijk…
Eind 2024 krijg je als extra in ieder geval het verversen van de remvloeistof; er vanuit gaande dat de eerste keer (volgens voorschrift) na 3 jaar is ververst, zou het vervolgens elke 2 jaar moeten gebeuren.
omdat er staat dat ik over 171 dagen (dus dat is geen december, maar wel een half jaar) weer moet aldus de auto. Er is alleen geen exacte beschrijving wat die onderhoudsbeurt inhoudt en dat is dus precies mijn vraag.

De auto moet gewoon in goede staat zijn en blijven, dus wat moet (of wat een goed idee is) dat moet.

hemi24

Forumguru
Als je nu een (longlife) service laat uitvoeren kun je minimaal weer 30d km of 365 dagen vooruit, ongeacht wat het interval op dit moment zegt.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@hemi24

Longlife was toch 30K of 2 jaar !?
En normaal is 15K of 1 jaar !?
En dan aan hand van je rijgedrag word die termijn iets verkort voor deze met de melding komt vanuit de BC

TB404

Actief lid
@hemi24

Longlife was toch 30K of 2 jaar !?
En normaal is 15K of 1 jaar !?
En dan aan hand van je rijgedrag word die termijn iets verkort voor deze met de melding komt vanuit de BC
Ik rijd als een oud wijf en cruise alleen maar met dat ding dus dat zou niet verkort moeten worden :D

Eltjo

Forumguru
Ik rijd ook misschien dan als een oud wijf, maar regelmatig ook stukken van >100 km in NL.
Als je dat niet doet, verkort dat juist de levensduur van de olie.

Long life interval is overigens 30 dkm of 2 jaar. Ik weet niet of dt verkort wordt door rijgedrag of gebruik. Dat was bij mijn Passat 3BG wel aldus de info die ik had met idem interval en olie.
Zelf kom ik eerder aan 2 jaar dan aan 30 dkm, waar ik wegens meerdere vakantieritten van 450-1430 km op een dag, gerust overheen ga met het aantal km’s van de ritten tesamen.

hemi24

Forumguru
Na het tweede jaar gaat dat interval van 2 jaar niet meer op, omdat bij het 3e jaar de remvloeistof vervangen moet worden, dus zal de inspectie op 365 dagen uitkomen…
Dat is de leuke grap van VAG met de intervallen voor olieservice en de inspectie; uiteindelijk sta je gewoon elk jaar bij de dealer, of vaker, als je meer km’s maakt.
Ben met diverse TDI’s en TSI (allen op LL-interval) nog nooit onder de 30d km gekomen, volgens mij zijn alleen veelvuldig korte ritjes en koude starts van invloed op verkorting van het interval.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik heb mijn en doe mijn remvloeistof vervangen altijd gelijk met een beurt.
Ga hier echt geen aparte afspraak voor maken.
Dus dan maar eerder dan behoort, uiteindelijk ben ik goedkoper uit als gelijktijdig gebeurd.
Geen ruilwagen nodig en geen vrije tijd aanvragen bij werkgever om wagen te brengen en te halen...

Bovenaan Onderaan