Onderhoud niet VW dealer en garantie

Hallo,

Ik heb een vraag, onze Octavia is van 02-2021. Nu moet deze binnenkort voor een oliebeurt en voor een "normale" inspectie. Nu zit er bij ons in de buurt een VAG specialist, maar dit is geen officiële dealer. Als ik de olie of inspectie bij deze specialist laat doen, hoe zit het dan met de garantie? En maakt dit überhaupt nog uit als er 4 jaar fabrieksgarantie is en de garantie dus vervalt per 02-2025?

Het verschil in kosten voor het onderhoud is namelijk aanzienlijk.
 
Je bent niet verplicht voor garantie het onderhoud bij de dealer te laten doen. Wel dient het onderhoud volgens voorschrift (materialen en tijd/km stand) te worden uitgevoerd volgens opgave van de fabrikant. Bij zaken buiten de garantie heb je de kans er opndat een coulance regeling er niet meer in zit.

Op voertuigen vanaf het 5e levensjaar (datum inschrijving) krijg je 15% korting op onderhoud. (Economy service).

Zo ben ik ooit met de O3 bij een Vag specialist geweest en achteraf was die slechts 3 tientjes goedkoper vanwege de 15%. Als ik dat had geweten was ik er nooit heen gegaan en ik zal er ook niet mee komen maar dat is een ander verhaal..

Later bij eventuele inruil heeft niet-dealer onderhoud negatief invloed op de prijs; veelal 500 euro minder.
 

ertromp

Forumguru
Maar die €500 is heel snel terug verdient. Mijn Sejat heb ik in 2015 nieuw gekocht. Vanaf dag 1 in bezit geen dealer of ander bedrijf die het onderhoud doet maar zelf aan de gang gegaan. Ben aan het rondkijken voor een opvolger en heb alle rekeningen aangeschaft materiaal voor onderhoud er bij. Zelfs het airco onderhoud zelf aangepakt met een bereidwillige zwager die in de koeldrogers voor perslucht zit en onderhoud daar aan doet en de nodige apparatuur voor heeft. Dat is voor menig garagebedrijf voldoende en waar momenteel meer aan gehecht wordt is dat het een NL auto is van de 1e eigenaar waarvan de km stand nog onder de 100K is en aantoonbaar logisch is. Ik heb bij inruilvoorstellen nog geen negatief effect gemerkt van het eigen onderhoud. Gelukkig ook in de 9 jaar dat ik de auto heb geen vreemde storingen gehad. Gewoon jaarlijks het onderhoud en periodiek de voorgeschreven werkzaamheden zoals remvloeistof verversen, bougies etc.
Op onderdelen aangeschaft bij een VAG dealer zit 2 jaar garantie zonder km beperking. Het valt mij altijd mee nog de prijzen aan de balie van de Sejat dealer. Menig onafhankelijk garagebedrijf zal op verzoek klant ook best onderdelen van de merkdealer willen gebruiken en er zal dan nog steeds een positief verschil zijn in de rekening doordat het arbeidsloon toch weer wat lager ligt bij zo'n onafhankelijk bedrijf omdat het glazen paleis en PON niet in de overhead zitten.
 
Dat klopt wel. Als je dat idd uitsmeert over lange tijd. Mijn O3 is 1x bij VAG techniek geweest en 1x bij een ander.. en die 2 beurten voorafgaand aan inruil waren achteraf gezien niet goedkoper dan de 500 euro die minder geboden werd vanwege het niet altijd dealer onderhoud..
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik verwacht de auto nog wel een tijdje te bezitten. De auto zelf is al ingevoerd, maar alles aantoonbaar qua km stand e.d. Was overigens ook niet moeilijk want de auto was nog zo goed als nieuw.

Ik ga de VAG specialist eens raadplegen. Die 500 euro wat ik eventueel minder zou krijgen die heb ik snel terug verdiend. De specialist stempelt namelijk wel gewoon met een officiële VW stempel, dus dat zal ook wel goedkomen.
 

ertromp

Forumguru
Je kunt vragen of die specialist wellicht een abonnement op Erwin Skoda heeft of zo want daarin kan een niet merkdealer ook het uitgevoerde onderhoud volgens fabrieksspecificaties uitvoeren en registreren.


Heb zelf van zo'n site voor Seat alle relevante informatie voor onderhoud afgehaald
 

Fmoon

Forumguru
@ertromp zijn verhaal kan ik bevestigen. Toen ik mijn RS inruilde vroeg de dealer naar de onderhoud historie. Ik meldende beste man dat deze bizar goed is uitgevoerd en mooi in een bestand staat om uit te printen. Al het onderhoud zelf gedaan (behalve DSG vloeistof) en verder nooit ene dealer of bedrijf gezien. Beste man was er blij mee en gaf mij een waanzinnig bedrag terug voor de auto.
 
Idd: nope. Fabrieksgarantie is 2 jaar. En dan de andere 2 jaar loopt via Pon. En gezien deze auto niet door Pon is geïmporteerd maar door een derde zit er geen garantie meer op.

sorry, niet lullig bedoeld: maar je moet iets beter je huiswerk doen. Zie hier de pdf met garantie voorwaarden.
 
Uiteindelijk maakt het toch niet zoveel uit, het gaat dan om 4 maanden wat de eventuele garantie nog zou zijn. De auto moet namelijk pas in oktober voor de oliewissel en in december voor inspectie.
 
Zou die 2 mooi combineren in oktober. En anders wel alvast de afspraak maken. Die van mij heb ik ook al gepland voor december. Die garages zitten overvol..
 
Idd: nope. Fabrieksgarantie is 2 jaar. En dan de andere 2 jaar loopt via Pon. En gezien deze auto niet door Pon is geïmporteerd maar door een derde zit er geen garantie meer op.

sorry, niet lullig bedoeld: maar je moet iets beter je huiswerk doen. Zie hier de pdf met garantie voorwaarden.
Ik had even met de verkoper gebeld (Vallei Auto Groep), zij gaven aan dat er gewoon 4 jaar garantie op de auto zit. Dus het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar dit bijgekocht heeft in ons geval.
 
Dat zou goed kunnen, gelukkig is die garantie auto gebonden ipv persoonsgebonden ;)

Ik kocht overigens mijn import auto ook via Vallei. die had gewoon 2 jaar fabrieksgarantie, en die was net in die maand afgelopen, maar kreeg van vallei 1 jaar garantie (waar ik ook veel van heb moeten gebruikmaken).
 
Bovenaan Onderaan