Onderhoud leren bekleding.

Wolf75

Senior Member
Waarom zou ik jouw bekleding onderhouden? ;)

De lederen bekleding van mijn auto wordt door elk jaar door het poetsbedrijf gedaan. Eigenlijk geen idee met wat......
Dat is nog eens luxe. Mijn auto's moet ik helaas allemaal zelf poetsen. Mocht je, je geroepen voelen, dan mag jij het doen. ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Ik gebruik deze. Het ene flesje is om te reinigen, het andere om te voeden. Daarnaast zit er nog een handig borsteltje en doeken bij.

94FB49F4-05A1-4A9D-938C-CDDE4D9CCCB6.jpeg
 

nicknameless

Forumguru
Zoals @leon-cupra hierboven al zei, ik gebruik ook de Gyeon leer reiniger. Deze is er in 2 versies te verkrigen: mild en strong.

Daarna kun je het leer behandelen met een bescherming zoals Gyeon Leathercoat of de Kenotek Leather Cream die ik vaak gebruik.

Ik gebruik ook veel de Nanolex Interior Cleaner omdat deze multi inzetbaar is voor het hele interieur inclusief leer, vinyl, kunststof enz.
 

Wolf75

Senior Member
Zoals @leon-cupra hierboven al zei, ik gebruik ook de Gyeon leer reiniger. Deze is er in 2 versies te verkrigen: mild en strong.

Daarna kun je het leer behandelen met een bescherming zoals Gyeon Leathercoat of de Kenotek Leather Cream die ik vaak gebruik.

Ik gebruik ook veel de Nanolex Interior Cleaner omdat deze multi inzetbaar is voor het hele interieur inclusief leer, vinyl, kunststof enz.
Wat zouden jullie adviseren, mild of strong?
 

nicknameless

Forumguru
@Wolf75,

Dat naar mate de vervuiling van het leer. Voor zware vervuiling zou ik de Strong pakken en voor onderhoud zou ik de Mild pakken.

Auto's met leder interieur die nog nooit fatsoenlijk schoon gemaakt, pak ik de Strong.
Zelf giet ik een beetje in een Sonax foamsprayer in plaats van rechtstreeks uit de sprayfles. Er vormt zich dan een mooi foam dat op z'n plek blijft zonder overal in te stromen.


foto 020.jpg

Leer hoort mooi mat en stroef te zijn.

foto 18.jpg
 

Wolf75

Senior Member
@nicknameless
Begrijp ik het nu goed dat het product normaal vloeibaar is en door de Sonax foamsprayer het product veranderd in foam?
Zit in dit pakket al het benodigde? Inclusief leathercoat? Ben ik dan klaar of zet je erna ook nog Kenotek leathercream op het leer of is dat als vervanging van de leathercoat?

 

leon-cupra

Forumguru
@Wolf75 , als je het op de stoel spuit is het een foam, in het busje is het vloeibaar.
In die leatherset zit alles in. Borsteltje om te kuisen, pad om te beschermen en de producten (kuisen en beschermen)
 

nicknameless

Forumguru
@Wolf75,

Die set is compleet met Leathercoat maar die Sonax foamsprayer zit er niet bij.

Als je klaar bent met reinigen, is de Leathercoat prima om het leer te beschermen.

Je kan ook voor een echte coating voor leer kiezen, maar dan moet het leer echt goed schoon zijn en duurt wat langer qua applicatie.

 

Wolf75

Senior Member
Hoe vaak moet ik mijn interieur hiermee behandelen. Ik zit eigenlijk alleen met schone kleding in de auto en anders gebruik ik een stoelhoes als ik bijvoorbeeld terug kom van het mountainbiken.
Als jullie de auto schoon maken van jullie dan met de stuifzuiger over de bekleding of gebruiken jullie een borsteltje?
 

nicknameless

Forumguru
@Wolf75,

Die Sonax foamsprayer is niet echt nodig hoor, het zet een vloeibaar product om in foam. Het foam druipt minder in kieren van de stoel, het leer wordt minder nat enz.

Maarre, koop 'em niet bij Amazon, daar kost 'ie dik 18 euro terwijl ie bij Carclean 4,50 euro kost.
 

Wolf75

Senior Member
Ik vroeg me al af of die van goud was. ;)

Zou je misschien ook nog kunnen antwoorden op de rest van mijn vragen. Ik heb echt geen idee, hoe ik leer mooi en netjes hou de komende jaren. Ik schat zo'n 2x per jaar los gaan met dat pakket, maar daarnaast tijdens mijn "wekelijkse/maandelijkse" poetsbeurt weet ik eigenlijk ook niet precies hoe er mee om te gaan.
 

leon-cupra

Forumguru
gewoon eens met de stofzuiger (kop met zachte haren) en een natte doek (zonder product) erover gaan. Paar keer per jaar reinigen en voeden.
Als je steeds met propere kleding daar in zit en een beetje kijkt naar het leder hoe je ermee omgaat vraagt dit eigenlijk weinig onderhoud.
 

Wolf75

Senior Member
Super bedankt voor alle info. Ik ga maar eens zo'n pakket bestellen met zo'n foam spray.
Toevallig ook nog goede tips waar jullie de pianolak op het middenconsole mee afnemen. Ik ben echt allergisch voor krasjes daarin. De vorige eigenaar heeft het ook netjes weten te houden en dat wil ik ook zo houden.
 

leon-cupra

Forumguru
Voor de pianolak bestaat maar 1 oplossing om het krasvrij te houden : folie laten overwrappen en als het krasvrij houden wat mag kosten , met een xpell folie (krasjes in de folie verdwijnen door warmte).
Mijn broer heeft in zijn auto altijd zo een handswiffer liggen omdat het scherm en de pianolak-onderdelen stofvrij te maken :deuk:
 

leon-cupra

Forumguru
Ik hou ook wel van een krasvrije wagen maar met een vrouw en kinderen die absoluut geen “liefde voor een wagen” hebben , kan je niet anders dan heel wat water in de wijn te doen.
Mijn partner heeft ook een S3 met die rot-pianolak-onderdelen … sleutels erop, portefeuille erop, prullen erop … krasjes tot en met. Maak er mij er niet druk meer in.

Met mijn wagen worden wel mijn regels gevolgd ;)
 

Eltjo

Forumguru
Voor zwart leer gekozen - camel kleur is erg mooi, totdat de auto een paar ton op de teller heeft.
In de auto kan je hetzelfde spul gebruiken als thuis op de leren bank. En idd af en toe een natte lap over de leer doet een hoop goed. De zij- en achterkant van de stoel zijn vaak niet van leer!
Op de instapplek waar de kleur weg is gesleten heb ik een vinyl/leer reparatiecreme gesmeerd waarmee het weer goed zwart geworden is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan