Onderhoud haldex

avpy

Senior Member
Ben al een tijdje op zoek naar een oliefilter voor de Haldex van mijn Superb II combi 3.6 FSI 4x4.
Ben al bij verschillende dealers geweest en allemaal zeggen ze dat er geen filter in zit.
Als ik op Youtube filmpjes zie over het olie verversen van bijvoorbeeld een Golf/Audi dan hebben die allemaal een filter. Dus ik neem aan dat de Skoda hier ook een filter heeft.
Als er een filter in zit, weet iemand dan eventueel het type nr en merk hiervan ?
En waar zit dit filter ingebouwd in de Haldex ?
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen post ook eens een filmpje ( YouTube ) wat je gezien hebt.
Misschien dat er dan voor velen hier wat duidelijk word.
 

hemi24

Forumguru
Zoek je zoiets : https://www.skoda-parts.com/spare-part/0br598574fil-haldex-oil-filter-skoda-26750.html

of : https://www.haldexrepairs.co.uk/shop/filters/generation-gen-4-filter-kit-vw-audi-seat-skoda/

Als je iets verder zoekt op het www, kom je dergelijk uitspraken tegen:

"The filter which “does not exist” according to VW/Audi gets clogged up as it is never changed on services, it does not exist on their parts system, and on their diagrams is listed as “fitted for life, non service item”."
 
Laatst bewerkt:

avpy

Senior Member
@Hemy24 inderdaad zo’n filter zoek ik. Raar dat de skodadealers deze niet kennen. Ik kon ze ook niet op de onderdelensites vinden. Weet je toevallig of deze voor alle skoda modellen van superb II hetzelde zijn? Alvast bedankt voor info.
 

oco1979

Forumguru
Dat is iets waar ik niet meer in verschiet dat ze deze NIET vervangen bij de garages.
Schande !!!
Liever dat de boel kapot draaid,kunnen dan nieuwe haldex verkopen.
Ken vernomen van ne kennis waarvan zen vrouw de wagen onderhoud nodig had 1.2tsi caddy
Daar vertelde ze leuk dat ze benzinefilter niet meer vervangen,hebben ze zelf niet meer in stock :sterretjes:
Hebben ze nu al longlifefilters ofzo......:banghead:
 

avpy

Senior Member
thx. Heb even alles bekeken en het is inderdaad de juiste voor mijn auto.
Ik ga deze bestellen. kan ik die olie ook vervangen.
 

avpy

Senior Member
Heb hem besteld op www.haldexparts.com onderdeelno: 111358.
Hij word compleet inclusief deksel en bouten geleverd. Kost 50 euro en 5,99 euro verzendkosten.
Ben benieuwd wanneer hij geleverd word.
Hier ook een duidelijk filmpje hoe olie en filter gewisseld worden:
 

Spinal

Forumguru
Mooi filmpje. Hoe dat oude filter eruit ziet zeg :nailbiting: en dan zeggen dat dat filter niet vervangen hoeft te worden :banghead:
 

avpy

Senior Member
Filter is ondertussen vervangen.
Ging makkelijk
boutjes eruit.
contact aan en motor even starten. Dan gaat oliepompje draaien en drukt filter er zo uit.
daarna restant olie aflaten.
nieuw filter erin en nieuwe olie erin doen (dit gaat niet zo gemakkelijk, omdat je weinig ruimte hebt om de olie er in te doen).
olie was nog zuiver. Stinkt wel redelijk veel.
filter was wel helemaal zwart. nieuwe was wit.
Nu kunnen we er weer 60000 km tegenaan.
 
Bovenaan Onderaan