Onderhandelen over uw nieuwe auto? (lease)

VEEJAY

Forumguru
Eigenlijk een antwoord in de topic van Duindam-Den Haag, maar het leekt me makkelijker een (sticky?)threat van te maken.

Een werkgever heeft ook mogelijkheden om afspraken met importeurs te maken. Waar de importeur een bepaald bedrag bij afname van een X aantal stuks aan je werkgever betaald. Vandaar dat sommige werkgevers je niet eens de mogelijkheid geven om zelf een bepaald merk te kiezen.

Hetzelfde kan ook gelden voor leasemaatschappijen, waarin de werkgever een % van de gemaakte winst krijgt. Dit is in het nadeel van de berijder die misschien dezelfde auto bij een andere leasemij goedkoper had kunnen krijgen.

Ik ben vaak genoeg met collega's meegeweest om te onderhandelen over leaseauto's. Alle dealers komen wel met zielige verhalen over geen winst etc. Maar 8 procent is in veel gevallen te behalen, bij uitknijpen van de dealer door de leasemij nog zo'n 4%.

Het beste is een gentlemens agreement dat je je auto wel in onderhoud doet. De dealer zal dan zeggen: "ja maar, wij moeten een bepaalde korting geven aan de leasemaatschappij voor reparaties en onderhoud dus houden we er niks aan over."

Verder is het ook vaak dat dealers geen schade mogen repareren omdat schadebedrijven dat vaak alleen mogen doen van sommige leasemaatschappijen. Dus dat lopen ze sowieso wel mis.

Wat ik heb begrepen is dat zaken die onder garantie vallen door de importeur vergoed worden aan de dealer. Dus zou de dealer daar ook niks aan verdienen.

Een ander verhaal is dat de dealer een jaarlijks budget krijgt (in uren) en wat niet opgemaakt wordt is voor de dealer, hierdoor is een dealer dus niet blij als je komt zeuren over problemen met je nieuwe (lease)auto.

De waarheid ligt vast ergens in het midden.


opmerkingen, aanvullingen, vragen, kritiek uwerzijds zijn van harte welkom. Kennis is macht ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Strategie is eigenlijk de moeite nemen om bij verschillende dealers een offerte te laten maken en deze te vergelijken. Als de kortingen niet veel verschillen zoek het dan in:
-inbouw radio/subwoofer/dvd + inbouwframes
-Leuke velgen die men toch nog ergens in het magazijn heeft liggen.

Belangrijkste is een dealer vinden die je niet als verwende leaserijder ziet en je niet als zodanig behandeld.

Een dealer waar je een goede relatie mee kan opbouwen en kennis van zaken heeft.
 

Joeri

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Een ander verhaal is dat de dealer een jaarlijks budget krijgt (in uren) en wat niet opgemaakt wordt is voor de dealer, hierdoor is een dealer dus niet blij als je komt zeuren over problemen met je nieuwe (lease)auto.

[/ QUOTE ]

Hier moet ik al ingrijpen Veejay /forum/images/graemlins/grin.gif, is dus niet. Ongeacht hoeveel garantieclaims er zijn op een wagen, je krijgt ze allemaal (als ze terecht zijn, fabricagefout is, onder garantie vallen) terug van de importeur, die het op zijn beurt van Škoda terugkrijgt. Inderdaad, het is geen winstzaak, voor niemand. Belangrijkste is dat de klant geholpen is!
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik vind het allemaal kolder, de meeste Octavia's zullen toch als leasebak de weg opgaan. De dealers, leasemaatschappijen en werkgevers zullen gewoon goede afspraken moeten maken, zoniet dan zal je dat snel genoeg gaan merken in de verkoopcijfers. Op moment dat je je als klant in de maling voelt genomen, ga je toch voor wat anders kijken?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik vind het allemaal kolder, de meeste Octavia's zullen toch als leasebak de weg opgaan. De dealers, leasemaatschappijen en werkgevers zullen gewoon goede afspraken moeten maken, zoniet dan zal je dat snel genoeg gaan merken in de verkoopcijfers. Op moment dat je je als klant in de maling voelt genomen, ga je toch voor wat anders kijken?

[/ QUOTE ]

Ik vind het zeker geen kolder! Ik herken een hoop in wat Veejay schrijft. Het gemekker over minimale percentages, behandeld worden als de verwende leaserijder, geen belang hechten aan wel of niet in inderhoud bij de dealer waar je je auto hebt besteld.. enz.
Ik vind het ook een goede strategie om dealers af te gaan en ook meerdere leasmaatschappijen te verglijken, als daar de mogelijkheid tot is. In mijn geval kon ik de LageLanden verglijken met INGcarlease. Dat scheelde voor mij ruim 10 euro in de maand! Tevens had mijn werkgever een deal gesloten dat A-point en S-point preferred suppliers zijn voor de seat/skoda/vw auto's. Ik heb helaas alleen de fout gemaakt dat de leasemaatschappij een offerte maakte met Spoint en zo dus nog enkele %-en kortingen heeft kunnen krijgen. /forum/images/graemlins/crazy.gif Als ik nu zelf die offerte had laten maken had dat misschien wel geresulteerd in Xenon ofzo /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik vind het kolder dat er door dealers e.d. moeilijk wordt gedaan. Het is zeker in hun belang dat er veel Octavia's de weg op gaan. Misschien is dit voor Skoda ook nog een punt van gewenning, ze hebben in het verleden nooit zo veel auto's via de lease op de markt gekregen.
 

Droopy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
... Misschien is dit voor Skoda ook nog een punt van gewenning, ze hebben in het verleden nooit zo veel auto's via de lease op de markt gekregen.

[/ QUOTE ]
Ik denk niet dat dit aan de Škoda dealer ligt, bij de aanschaf van mijn huidige auto kreeg ik ook zo'n verhaal (% naar Leasemaatschappij &amp; % naar mijn werkgever). Moet wel toegeven de leaseprijs van de auto was wel verlaagd door het tweede gedeelte, maar toch wil je iets krijgen voor je gevoel.
 
Geen cadeau van de dealer en ik ben zo naar de ander. Heb gekeken voor de C4, geen cadeau van de dealer, zelfs montage kosten van een spoiler moest ik zelf betalen en ben nooit meer teruggekomen. Zo simpel is het, er moet toch wel iets van 400 euro van af kunnen.
 

VEEJAY

Forumguru
zeker weten rogier, in mijn geval ook een dergelijk bedrag + nog inbouw frontje, radio en woofer en
 
Bovenaan Onderaan