Om korting vragen...

cloink

Actief lid
Ik had het "lumineuze" idee om enkele dealers tegen elkaar uit te spelen en wat is er makkelijker dan dat via e-mail te doen... Dus stuurde ik een e-mailtje naar heel wat Skoda garages in de erg ruime omgeving, met de vraag naar hun beste offerte voor de wagen die ik wil gaan bestellen.

Het wordt nl. een lease en ik zit net over budget. 1 a 2% extra korting, daar was ik dus naar op zoek.

Ik gok dat ongeveer 1/3e niet gereageerd heeft en dat is uiteraard hun goed recht. De rest was duidelijk en correct, enkelen waren zelfs inventief ("stuur me de beste offerte die je krijgt toe en ik zal kijken of ik er onder kan") en dan is er de reactie die de reden is waarom ik hier een draadje opstart.

Ik wil ze (nog?) niet noemen met naam en toedracht, maar onderstaande lag gisteren in mijn mailbox te blinken:

Beste
ik stel het volgende voor

1) gratis tankkaart van de garage

2) gratis gebruik van mijn buitenverblijf in DUBAI (aanrader)!!!!!!!!!!! doen !!!!! mooie meiden gewoon moordgrieten

3) gratis gebruik van mijn GOLDENMASTERCARD!!!!!!!
opgelet deze kaart is wel gelimiteerd tot 1000€ per dag

4) en als kers op de taart zal ik voor u in het weekend
een prive schauffeur voorzien wel vooraf de uren bespreken
dank bij voorbaat

ik hoop toch dat ge voor onze garage kiest ik smeek u als ge toch nog iets wilt laat het aub weten
bedankt en hopelijk tot binnenkort
GROETEN DE ZAAKVOERDER PS( ge moogt ook nog gratis naar lauralinn)
:smiley29:
 
Ik vind je manier van benadering wel heel erg gericht op korting en vooral je eigen gemak, en ik kan me voorstellen dat niet iedere dealer in dat spelletje mee wil doen, zelfs niet in deze tijden.

De reactie vind ik wel humor hebben, ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Als je korting wilt bedingen, wees dan een vent en ga onderhandelen met de dealer ter plekke.

IK zou deze dealer terugmailen, en vragen of er echt geen kilometervergoeding naar Dubai inzit, de economie zit toch een beetje tegen he...
 

Swiss

Actief lid
Bizar gevoel voor humor.
Al snap ik inderdaad zijn reactie wel. Bekijk het van zijn standpunt: op prijs gaat hij het verschil niet maken (de Skoda account manager vertelde me op het Autosalon zelf dat men bij D'Ieteren probeert om dit sowieso te ontmoedigen door dealers erop aan te spreken, wat volgens mij weliswaar prijsafspraken zijn, maar soit), maar op het vlak van service kan een garagist nog wél een verschil maken. Maar hij merkt dat je alleen naar het "geld" vraagt, niet wat hij nog kan bieden...

Hier een paar voorbeelden wat collega's als "extra" gekregen hebben bij een leasewagen:
* Een mooie bos bloemen voor mevrouw bij aflevering van de wagen.
* De wagen volledig in de was zetten voor aflevering
* Gratis gebruik van een 17 jaar oude wagen als vervangwagen bij onderhoudsbeurten
* Ophaling en aflevering van de wagen thuis bij onderhoudsbeurten.

Dat hoeft allemaal geen fortuinen te kosten, maar 't is tenslotte de geste die telt.

Toch veel succes in je zoektocht,
Swiss

PS: mijn persoonlijke tip: ga niet met de garage praten, maar met de leasemaatschappij. Door middel van een lagere Bonus Malus kun je bijv. vaak al 10 tot 20 Euro per maand uitsparen. Ik heb dit al een aantal keer geprobeerd voor een collega en bijna altijd lukt dit...
 

breef

Lid
haha echt gave reactie, dit kun je natuurlijk een beetje verwachten als je het via email gaat spelen...

Ik weet niet of je ook in de vrije lease keuze positie zit? Daar zit ik dan wel in, de beste korting krijg ik bij een dealer waar ik tevens ook bij Lease, dus dat ze de auto leasen en leveren. Ik ben bij wel 4 Skoda dealers geweest en nog diverse andere dealers voor andere auto's en uiteindelijk de strakste eruit gehaald
 

cloink

Actief lid
Ik vind je manier van benadering wel heel erg gericht op korting en vooral je eigen gemak, en ik kan me voorstellen dat niet iedere dealer in dat spelletje mee wil doen, zelfs niet in deze tijden.
Ben ik het mee eens en vandaar heb ik ook geen problemen met garages die helemaal niet reageren. Integendeel, ik heb zelfs begrip.

De reactie vind ik wel humor hebben, ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan.
Ik zie er absoluut de humor van in, maar zou het nooit zelf in mijn hoofd halen om een "prospect" dit echt door te sturen...

Als je korting wilt bedingen, wees dan een vent en ga onderhandelen met de dealer ter plekke.
Deze opmerking begrijp ik dan weer helemaal niet. We leven toch in 2009 hé? Of vergis ik me? Als ik het goed gehoord heb kan je bij de Nederlandse importeur zelfs sinds kort helemaal online je auto samenstellen én bestellen. Waarom zou ik dan niet even per e-mail mogen vragen naar de best mogelijke offerte? Moet ik nu écht een tiental garages aflopen om persoonlijk te zien hoe ze lettertjes en cijfertjes in hun systeem rammen? Nou...

IK zou deze dealer terugmailen, en vragen of er echt geen kilometervergoeding naar Dubai inzit, de economie zit toch een beetje tegen he...
Heb gevraagd naar het adres... ;)

Al snap ik inderdaad zijn reactie wel. Bekijk het van zijn standpunt: op prijs gaat hij het verschil niet maken (de Skoda account manager vertelde me op het Autosalon zelf dat men bij D'Ieteren probeert om dit sowieso te ontmoedigen door dealers erop aan te spreken, wat volgens mij weliswaar prijsafspraken zijn, maar soit), maar op het vlak van service kan een garagist nog wél een verschil maken. Maar hij merkt dat je alleen naar het "geld" vraagt, niet wat hij nog kan bieden...
Ik ga daar eerlijk in zijn: ik wist niet dat sommige fleetkortingen de dealerkortingen overschrijden (dixit een verkoper). Dat in het achterhoofd houdend, begrijp ik (achteraf dus, na de uitleg!) dat dit een heikele kwestie is. Maar om dan zo te reageren? :eek:oo:

Toch veel succes in je zoektocht,
Thanks, gelukkig hebben er ook al een aantal erg serieus gereageerd, incluis wat extra korting.

Ik weet niet of je ook in de vrije lease keuze positie zit?
Helaas, die is dus vast. Vandaar dat de enige opties nog zijn: ofwel zelf bijleggen, ofwel ergens nog 1 a 2 procent cadeau krijgen. Ik kan best leven met optie 1, maar onder het motto "een nee heb je, een ja kan je krijgen", toch deze e-mail actie... :winkie:
 

Reizende

Actief lid
Tsja, leuke reactie hoor, begrijp het wel een beetje. Korting vraag je ook niet om, dat beding je. Uiteraard in een persoonlijk gesprek, heeft veel meer effect. Ik heb bij mijn nieuwe auto een DVD-systeem voor achterin bedongen. Compleet met AB, draadloze hoofdtelefoon en schermen in de hoofdsteunen.
Maar, is 2% korting voor jou genoeg om binnen budget te blijven? Dat is € 700,00 op een auto van € 35000... Is ongeveer € 20,00 per maand over 36 mnd. Dat zou ik bij de lease-maatschappij eraf proberen te halen, en die korting op je auto vertalen in accessoires naar eigen keuze...
 

Hetzer

Forumguru
Ik zie er absoluut de humor van in, maar zou het nooit zelf in mijn hoofd halen om een "prospect" dit echt door te sturen...

Mee eens, ik kan me niet voorstellen dat je als serieuze dealer "mee" gaat in deze vorm van humor, leuk als je met je maatjes in de kroeg zit, maar niet op het internet met een mogelijk nieuwe klant
 

cloink

Actief lid
Maar, is 2% korting voor jou genoeg om binnen budget te blijven? Dat is € 700,00 op een auto van € 35000... Is ongeveer € 20,00 per maand over 36 mnd.
Klopt helemaal, ik zit er net 20€ over! :D Vandaar ook dat ik het geen ramp vind zelfs al mocht ik dat zelf moeten bijleggen, maar zoals gezegd (en ik dacht dat ik op een Hollands forum zat?? :tongue:) zou het natuurlijk nog leuker zijn mocht iemand anders dat voor me betalen. Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat vandaag de dag hier zo negatief wordt over gedaan en ik zie nog steeds niet in waarom je dat face to face moet gaan "bedingen"? Anyway, ik laat het hier natuurlijk gewoon bij, want op zich was het best grappig en ik heb - gelukkig - ook enkele serieuze aanbiedingen gehad.

Ik zou op deze aanbieding ingaan !! Laat die 2 % maar zitten, dit is veel beter !!
Hmm, daar zeg je wat. Het staat tenslotte zwart op wit... :grin:
 

Reizende

Actief lid
Klopt helemaal, ik zit er net 20€ over! :D Vandaar ook dat ik het geen ramp vind zelfs al mocht ik dat zelf moeten bijleggen, maar zoals gezegd (en ik dacht dat ik op een Hollands forum zat?? :tongue:) zou het natuurlijk nog leuker zijn mocht iemand anders dat voor me betalen. Ik blijf het een beetje vreemd vinden dat vandaag de dag hier zo negatief wordt over gedaan en ik zie nog steeds niet in waarom je dat face to face moet gaan "bedingen"?


Korting bedingen is zeker niet negatief! Altijd doen! Echter ik vind wel dat je vraag om korting moet onderbouwen, en in mijn ogen moet je dat met de verkoper tijdens een kop koffie doen. Ik doe de hele dag niks anders als onderhandelen, altijd telefonisch of in een persoonlijk gesprek. Maar, goed om te horen dat je ook serieuze reacties hebt gekregen, hoop voor je dat je je auto kan bestellen!
 

cloink

Actief lid
Echter ik vind wel dat je vraag om korting moet onderbouwen
Hmm en hoe doe je dat zonder al te hard te gaan liegen? Wijzen op de economische krisis? Beloven dat je trouw op onderhoud gaat komen? Beloven dat je volgende ook een Skoda wordt? Beloven dat je collega's langs dezelfde garage gaat sturen?

Nog ideetjes? :)
 

Fabia

† In Memoriam
Ben ik helemaal met je eens. Korting bedingen is helemaal niet slecht alleen doe het in een persoonlijk gesprek.
 

Reizende

Actief lid
Hmm en hoe doe je dat zonder al te hard te gaan liegen? Wijzen op de economische krisis? Beloven dat je trouw op onderhoud gaat komen? Beloven dat je volgende ook een Skoda wordt? Beloven dat je collega's langs dezelfde garage gaat sturen?

Nog ideetjes? :)

Ja, die heb ik wel voor je! Kwestie van een aantal dealers tegen elkaar uitspelen, eigenlijk wat je nu via e-mail probeert te doen. Het best bod bij je dealer neerleggen, en daaronder moet hij je maar leveren. En als je echt voor de prijs gaat, en service etc. ondergeschikt belang is, kun je daar ook hard in zijn. Moet jij eens kijken wat er gebeurt als de verkoper nee zegt, en jij de toko uitloopt...
 

cloink

Actief lid
Hmm, dus eigenlijk identiek aan hetgene ik nu doe, maar dan niet via e-mail?

Rare jongens, die Skoda rijders ! :D
 

cloink

Actief lid
Dat zou ik bij de lease-maatschappij eraf proberen te halen, en die korting op je auto vertalen in accessoires naar eigen keuze...
Breekt nou m'n klomp... :D Ik kreeg daarnet te horen van mijn "fleetmanager" dat na de inspanning van de dealer het nog 5€ over budget was. Ik zeg nog "ach, dat betaal ik zelf dan wel bij", waarop hij zegt dat hij eens zal horen wat de leasemaatschappij zelf kan/wil doen. Resultaat: ik zit nu 15€ _onder_ budget... Euhhh... :473:
 

Reizende

Actief lid
Breekt nou m'n klomp... :D Ik kreeg daarnet te horen van mijn "fleetmanager" dat na de inspanning van de dealer het nog 5€ over budget was. Ik zeg nog "ach, dat betaal ik zelf dan wel bij", waarop hij zegt dat hij eens zal horen wat de leasemaatschappij zelf kan/wil doen. Resultaat: ik zit nu 15€ _onder_ budget... Euhhh... :473:

Goed om te horen, kan je nou naar de dealer om te onderhandelen over de extra accessoires!
 
Bovenaan Onderaan