Oliezeef vervangen Superb 1 1.8t

Tonno

Actief lid
Na veel wilde verhalen over de 1.8 20v blokken, wil ik toch het oliezeefje nakijken, maar schijnt er een chassisbalk onder de carterpan door te lopen.
Wie heeft al eens de pan er onderuit gehaald ? en welke 'truuk' moet je gebruiken ?


Groeten Teun
 

Octaaf

Forumguru
ik heb mijn Octavia I 1.8T recent laten flushen, inclusief zeef en andere filters laten vervangen. (km-stand 235.000)
ik weet niet op welke wilde verhalen je bedoeld, maar voor minder 400e was ik weer klaar

kan eventueel wel even navragen naar de "truuk" (maar verwacht dat die kennis hier ook aanwezig is)
 

Tonno

Actief lid
De wilde verhalen zijn eigenlijk meer over turbo's die te weinig smering krijgen door een verstopte zeef.
In principe lijkt me alles zelf gewoon te doen, maar ik vroeg me af of de chassisbalk er tussenuit moet of niet.

Groeten,
 

Ronnie

Forumguru
maar schijnt er een chassisbalk onder de carterpan door te lopen.
welke 'truuk' moet je gebruiken ?

Groeten Teun
Geen truuk, je kunt 'm er zo onderweg draaien......
 

Bijlagen

  • 1.8 Turbo Carterpan uit.doc
    135 KB · Weergaven: 59

Tonno

Actief lid
Super, bedankt man !
Dit wil ik gewoon even checken, na 135.000 km weet je nooit wat er in de filters achterblijft.

Groeten !
 

Antera

Donateur
dat is al heel oud filtertje. Snel verwijderen en nieuwe type monteren en meteen een groot oliefilter van een audi TT
 

Tonno

Actief lid
Beetje oud topic, maar ik zit nu inmiddels op 150.000 km, en wil nu echt de zeef gaan vervangen.
Nu ligt het blok er in de lengte in, en loopt het subframe toch echt onder de pan door.
Wie weer er hoe ver ik het moet laten zakken ? Aan de hand hiervan kan ik bekijken of ik het thuis doe, of toch een brug moet huren, of helemaal uit moet besteden.
Iemand ervaring met de Superb ?
 

Antera

Donateur
Geen ervaring met een dwarse motor maar als de pan boven het subframe zit dan zal het subframe los moeten, maar betwijfel dit omdat de stuurbekrachtiging op het subframe ligt en de motor daarmee voor eht subframe komt dacht ik. ! belangrijke tip. Laat de bouten ( 4 stuks) aan de kans van het vliegwiel niet vallen want ze passen tussen het vliegwiel en de bak zelf in en dan kan je bak eraf.
 

Spierings

Forumguru
Heb nog geen ervaring met mijn superb maar ben 14 jaar werkzaam geweest bij de vw/audi.
Bij deze types (passat en A4) met de zelfde motorsetup hoeft het subframe er niet helemaal onderuit.
Je moet je motor met een zogenaamde motorbrug omhoog houden, terwijl je de voorste subframe steunen en motorsteunmoeren los haalt.
Je kunt het subframe nu 5 cm naar beneden trekken.
Met de motorbrug kun je het blok eventueel iets hoger takelen.
In het vliegwiel zitten meestal een paar uitsparingen om bij de boutjes te komen.
De Carterpanboutjes in de bak kun je vaak het makkelijkste los halen met een bolkop inbus 5 en soms past een flexibele dop 10.
 
Bovenaan Onderaan