turboturbo
Forumguru
Nu mijn Octavia met 1.8 20VT motor (motorcode AUM; geen RS) waarschijnlijk olie lekt of verbruikt, wil ik het olieverbruik eens gaan monitoren. Om die reden wil ik de olie binnenkort gaan verversen zodat ik weet wat er in zit zowel qua type olie en de hoeveelheid.
Al langer stond op mijn verlanglijst om de oliezeef te vervangen (die zou in het carterpan zitten) die staat er om bekend te kunnen verstoppen waardoor o.a. de turbo geen olie meer krijgt en dus geen smering. De motor geeft dan een melding 'oil pressure' / oliedruk te laag. Ik heb al verhalen gelezen van eigenaars die dit aan de hand hadden (typisch tijdens een langere rit, dus bijv. autobahn of vakantie) en hun auto weg konden gooien of heel hoge reparatie kosten hadden (o.a. turbo vervangen)
Ik las tijdens de aankoop tips die ik verzamelde over de 1.8 motor al, dat het advies was om de oliezeef zeker een keer te vervangen preventief.
Die zeef kan ik natuurlijk meteen meenemen tijdens een oliewissel.
Plaatje bij het praatje:
Als ik het goed onthouden heb, heeft @Antera deze klus bij zijn RS al eens gedaan, klopt dat Mark?
Nu is mijn plan als volgt:
- motor olie aftappen, oliezeef visueel bekijken, evt. schoonmaken (gaatjes doorprikken?)
- goedkope motor olie erin kwakken met een reiniger (olieflush)
- daarna opnieuw aftappen
- oliezeef vervangen
- nieuwe goede kwalitatieve olie erin (tips welkom - geen longlife ivm beperkte jaar kilometrage die ik rij)
Nu ben ik me aan het inlezen over die oliezeef. Ik lees dat bij in lengte geplaatste 1.8 motoren een deel van het subframe in de weg kan zitten van de carterpan. Plus dat de motor heel iets getild of gelost moet worden (met een waarschuwing om bepaalde bouten niet te los te draaien omdat anders je motorblok onder de auto dondert) Nu is mijn vraag of dit bij de Octavia I, waar de motor dwars ligt, anders is? Zo niet, dan ga ik het laten doen, want dan durf ik het niet aan om zelf te doen.
Als dit bij dwarsgeplaatste motoren goed zelf te doen is (dus alleen op de brug, carterpan verwijderen en je kan erbij) dan wil ik graag bekijken of ik dit zelf kan doen.
Hoe heb jij dit gedaan @Antera? Had jij een how-to gebruikt? Kan jij me op weg helpen met wat tips?
Ik zit me al in te lezen bij de buren op Seat-Online, waar veel informatie over dit onderwerp te vinden is.
Maar daar is de informatie natuurlijk gericht op de Leon 1M, dus wellicht zijn er nog wat verschillen met de Octavia 1U?
Al langer stond op mijn verlanglijst om de oliezeef te vervangen (die zou in het carterpan zitten) die staat er om bekend te kunnen verstoppen waardoor o.a. de turbo geen olie meer krijgt en dus geen smering. De motor geeft dan een melding 'oil pressure' / oliedruk te laag. Ik heb al verhalen gelezen van eigenaars die dit aan de hand hadden (typisch tijdens een langere rit, dus bijv. autobahn of vakantie) en hun auto weg konden gooien of heel hoge reparatie kosten hadden (o.a. turbo vervangen)
Ik las tijdens de aankoop tips die ik verzamelde over de 1.8 motor al, dat het advies was om de oliezeef zeker een keer te vervangen preventief.
Die zeef kan ik natuurlijk meteen meenemen tijdens een oliewissel.
Plaatje bij het praatje:
Als ik het goed onthouden heb, heeft @Antera deze klus bij zijn RS al eens gedaan, klopt dat Mark?
Nu is mijn plan als volgt:
- motor olie aftappen, oliezeef visueel bekijken, evt. schoonmaken (gaatjes doorprikken?)
- goedkope motor olie erin kwakken met een reiniger (olieflush)
- daarna opnieuw aftappen
- oliezeef vervangen
- nieuwe goede kwalitatieve olie erin (tips welkom - geen longlife ivm beperkte jaar kilometrage die ik rij)
Nu ben ik me aan het inlezen over die oliezeef. Ik lees dat bij in lengte geplaatste 1.8 motoren een deel van het subframe in de weg kan zitten van de carterpan. Plus dat de motor heel iets getild of gelost moet worden (met een waarschuwing om bepaalde bouten niet te los te draaien omdat anders je motorblok onder de auto dondert) Nu is mijn vraag of dit bij de Octavia I, waar de motor dwars ligt, anders is? Zo niet, dan ga ik het laten doen, want dan durf ik het niet aan om zelf te doen.
Als dit bij dwarsgeplaatste motoren goed zelf te doen is (dus alleen op de brug, carterpan verwijderen en je kan erbij) dan wil ik graag bekijken of ik dit zelf kan doen.
Hoe heb jij dit gedaan @Antera? Had jij een how-to gebruikt? Kan jij me op weg helpen met wat tips?
Ik zit me al in te lezen bij de buren op Seat-Online, waar veel informatie over dit onderwerp te vinden is.
Maar daar is de informatie natuurlijk gericht op de Leon 1M, dus wellicht zijn er nog wat verschillen met de Octavia 1U?