Oliezeef vervangen 1.8 20VT motor

turboturbo

Forumguru
Nu mijn Octavia met 1.8 20VT motor (motorcode AUM; geen RS) waarschijnlijk olie lekt of verbruikt, wil ik het olieverbruik eens gaan monitoren. Om die reden wil ik de olie binnenkort gaan verversen zodat ik weet wat er in zit zowel qua type olie en de hoeveelheid.

Al langer stond op mijn verlanglijst om de oliezeef te vervangen (die zou in het carterpan zitten) die staat er om bekend te kunnen verstoppen waardoor o.a. de turbo geen olie meer krijgt en dus geen smering. De motor geeft dan een melding 'oil pressure' / oliedruk te laag. Ik heb al verhalen gelezen van eigenaars die dit aan de hand hadden (typisch tijdens een langere rit, dus bijv. autobahn of vakantie) en hun auto weg konden gooien of heel hoge reparatie kosten hadden (o.a. turbo vervangen)
Ik las tijdens de aankoop tips die ik verzamelde over de 1.8 motor al, dat het advies was om de oliezeef zeker een keer te vervangen preventief.

Die zeef kan ik natuurlijk meteen meenemen tijdens een oliewissel.

Plaatje bij het praatje:
BB6AAA89-6746-4322-95E7-7823B905BC2C_zpsvpah3bsn.jpg


Als ik het goed onthouden heb, heeft @Antera deze klus bij zijn RS al eens gedaan, klopt dat Mark?

Nu is mijn plan als volgt:

- motor olie aftappen, oliezeef visueel bekijken, evt. schoonmaken (gaatjes doorprikken?)
- goedkope motor olie erin kwakken met een reiniger (olieflush)
- daarna opnieuw aftappen
- oliezeef vervangen
- nieuwe goede kwalitatieve olie erin (tips welkom - geen longlife ivm beperkte jaar kilometrage die ik rij)

Nu ben ik me aan het inlezen over die oliezeef. Ik lees dat bij in lengte geplaatste 1.8 motoren een deel van het subframe in de weg kan zitten van de carterpan. Plus dat de motor heel iets getild of gelost moet worden (met een waarschuwing om bepaalde bouten niet te los te draaien omdat anders je motorblok onder de auto dondert) Nu is mijn vraag of dit bij de Octavia I, waar de motor dwars ligt, anders is? Zo niet, dan ga ik het laten doen, want dan durf ik het niet aan om zelf te doen.

Als dit bij dwarsgeplaatste motoren goed zelf te doen is (dus alleen op de brug, carterpan verwijderen en je kan erbij) dan wil ik graag bekijken of ik dit zelf kan doen.

Hoe heb jij dit gedaan @Antera? Had jij een how-to gebruikt? Kan jij me op weg helpen met wat tips?
Ik zit me al in te lezen bij de buren op Seat-Online, waar veel informatie over dit onderwerp te vinden is.
Maar daar is de informatie natuurlijk gericht op de Leon 1M, dus wellicht zijn er nog wat verschillen met de Octavia 1U?
 

Stimpy68

Actief lid
Ik heb zelf een Audi A4 B6 1.8T 20v gehad voor de skoda. Door Pedro Hartog naar 200pk getuned. De 1.8t staat als betrouwbaar bekend. Maar de vorming van sludge in het blok is een van de problemen. Zelf geen last van gehad. Mede omdat ik veel snelweg rij en de olie iedere 15k km ververste (op aanraden van Hartog). Probleem is dat er verhoudingsgewijs weinig olie in het blok zit en bij de 1.8t word deze vrij heet. Een van de oplossingen is ook het plaatsen van een groter oliefilter (big kahuna).
Helaas ging mijn audi olie verbruiken (halve liter op 1500km), waarschijnlijk was de turbo aan revisie toe, km stand was al 241k km.
Je stappenplan ziet er wel goed uit, heb dit ook op het audiforum voorbij zien komen. Zelf heb ik het nooit gedaan.
 

Spierings

Forumguru
Bij een dwarsliggende motor is dit zo gedaan... Het is wel handig om een lange bolkop inbus 5 te hebben voor de boutjes aan de kant van de bak. Met een normale inbus kom je hier niet bij.

Kwa werk komt het meer in de buurt als de Leon.. Bij een a4 en Passat zit het anders en is niet te vergelijken...
 

Stimpy68

Actief lid
Yep, bij de a4 ligt de motor er in de lengterichting in.
Overigens raadde Hartog mij aan om ondanks de oliewissel om 15k toch longlife te nemen vanwege de extra toevoegingen tov niet longlife olie. Olie kun je het beste halen bij een groothandel zoals Protex (ik gebruikte hun eigen merk met Audi/VW spec) of ebay in De, scheelt aardig wat centen.
 

Spierings

Forumguru
Persoonlijk heb ik liever a merk olie van de bekendere olie fabrikanten.. Zijn de kosten ook niet als je dat gewoon online besteld...

Had laatst 2 kannen shell helix ultra av-l pro 0w30 besteld voor €47 per kan van 5 liter.
Voor die 10-15 euro meer voor een kan kies ik liever voor goed spul....
 

turboturbo

Forumguru
Oke dus bij deze dwars geplaatste motor is het goed zelf te doen mbv een brug.

Hartog Tuning doet overigens elke grote beurt voor 25,- meerprijs een oliezeef behandeling. Hoe ze het doen geven ze niet prijs, maar het gebeurt zonder demontage of vervangen van het filter:

Dank voor de tip mbt het gereedschap @Spierings .

Sludge vorming zou denk ik in mijn geval geen probleem hoeven te zijn. Ik rijd regelmatig langere stukken en boodschappen en 'even naar de bakker/postkantoor' etc doe ik muv de maandelijkse grote boodschappen, met de fiets. Ik zit meestal minimaal 20 minuten in de auto en altijd een stuk snelweg (RingA10)

Tom van HBT techniek adviseerde me jaarlijks olie wissel te doen met gewone, dikkere olie. De dunnere longlife verbrandt en laat zwarte aanslag achter.

Heeft iemand wat beeld ondersteunend materiaal voor me mbt het vervangen van de zeef? Maak ik 'm schoon of vervang ik 'm? Welk onderdeel nr moet ik zoeken? Online kan ik alleen een complete oliepomp vinden...
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Zeef gewoon vervangen, kost volgens mij nog geen €20 bij de dealer. Je hebt zoizo kit nodig voor de carterpan..

Is gewoon kwestie van paar boutjes los halen en wisselen..
 

Antera

Donateur
Ik heb dit zeker gedaan. Je kan het gewoon doen zoals het er staat. Alle boutjes lot van de carterpan. Let op de 3 boutjes die half in de versnellingsbak zitten bij het vliegwiel. Die laten vallen en langs je vliegwiel en je kan je bak er alsnog af halen.

Verder zijn er eigenlijk geen tips. Gewoon aan beginnen
 

turboturbo

Forumguru
Let op de 3 boutjes die half in de versnellingsbak zitten bij het vliegwiel. Die laten vallen en langs je vliegwiel en je kan je bak er alsnog af halen.
Bedoel je dat je die 3 boutjes juist wel of juist niet moet laten vallen (omdat anders de versnellingsbak er af moet om de boutjes te zoeken)?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Bedoel je dat je die 3 boutjes juist wel of juist niet moet laten vallen (omdat anders de versnellingsbak er af moet om de boutjes te zoeken)?
Ik weet bijna zeker dat hij bedoeld dat je ze niet moet laten vallen.:deuk:
Een idee is misschien een staaf magneet er bij houden of magnetisch gereedschap.
 

turboturbo

Forumguru
Ok, een pietsie beetje spannend dus... Goeie tip van die magneet!

Zat vanmiddag even te kijken naar goedkope olie om tijdelijk even bij te vullen tot de engine flush en een 5L unit kwaliteitsolie. Bij de Action hebben Techno motoroil met specificaties die niet overeenkomen met VW nummers (staan er simpelweg niet op) Wel die ACEA specificaties zoals die hieronder genoemd worden. Die mogen kennelijk eenmalig gebruikt worden om bij te vullen. Dus kennelijk kan dat geen kwaad om tijdelijk als goedkope olie te gebruiken en voor de engine flush.

In het boekje vond ik er dit over:

Engine oil specifications for vehicles with fixed service intervals (QG2)

Petrol engines Specification Content a)
1.4 ltr./55 kW - EU4 VW 501 01, VW 502 00 3,2L
1.6 ltr./75 kW - EU4/EU2 DDK VW 501 01, VW 502 00 4,5L
1.8 ltr./110 kW - EU4/EU3D VW 502 00 4,5L

The dipstick indicates the level of oil in the engine.

a) Oil capacity with oil filter change. Inspect oil level when filling; do not fill up too much. The oil level must be between the markings  fig. 146.

If the oils specified above are not available, oils according to ACEA A2 or ACEA A3 can be used once for refilling.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Voor te flushen maakt dat inderdaad weinig uit, meestal wordt de olie toch super dun met dat flushmiddel....
 

turboturbo

Forumguru
Ok top, dan ben ik wat dat betreft voor nog geen 9 euro klaar.

Voor de betere olie heb ik inmiddels oilcenter.de ontdekt :cheer:

Naast de viscositeit en specificaties is een volsyntheet nog bijzonder aan of af te raden?

EDIT: Ik lees net wat tips van o.a. @Race Eend op het Seat Online forum om een volsyntheet Castrol EDGE 5W40 TD (ja idd: TurboDiesel:geek:) te nemen (link: #33)
Die ga ik aanschaffen, ik dacht ik zet het hier nog even neer mocht iemand later dezelfde vraag hebben als ik.

Deze olie bezit de VW specificaties VW 502.00 / 505.00 / 505.01 en is geschikt voor meerdere motoren die in de Octavia I zijn geleverd...


Wat de oliezeef betreft, is het onderstaande onderdeel nr. 3 op de tekening 06A115251 (zuigleiding) die ik moet bestellen?
Is het raadzaam de afdichting nr 2 (N0282222) op de tekening ook mee te bestellen?

oliezeef.png
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Onderdelen zijn besteld en binnen bij de dealer; ik haal ze na het weekend op.

Bij het terugmonteren van de carterpan (en na de oude pakking verwijderd te hebben en een nieuwe erop gelegd te hebben) hoe vast moeten die bouten precies? Die pakking lijkt me redelijk dik erop gelegd worden als ik zo wat how-to video's bekijk.... Ik ga volgende week een doe het zelf garage binnen, hoor, dus kan het daar ook wel even aan een van de aanwezige monteurs vragen...
 

turboturbo

Forumguru
Nee een soort kit idd. Het is een vloeibare pakking. Vandaar mijn vraag @Spierings ; hoe voorkom je dat die je die kit ertussenuit plet en in de carterpan terecht komt? Hij moet binnen 5 min. na aanbrengen op de pan gemonteerd worden las ik.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Kit komt er altijd tussenuit, zorgen dat alles goed vetvrij is en dan niet te veel of te weinig kit gebruiken.....de kit welke er tussenuit komt wordt gewoon een randje in de pan, geen zorgen over maken.
 

turboturbo

Forumguru
Ok bedankt voor deze aanvullingen heren!
Ik las over goed opletten dat je niet teveel kit gebruikt, omdat het dan los kan komen in de carterpan.
Maar zo'n vaart zal het dus niet lopen.
Heb al plaatjes en filmpjes gezien hoe het moet, niet te dikke rand, en netjes om de schroefgaten heen.
Zoals bijv. deze: (skip naar 4:20)


en deze: (vanaf 6:56) hoewel in dit filmpje bijna te zien is hoe het niet moet volgens mij; de kit is slordig aangebracht en hij heeft de schroefgaten niet omringd.

Ik vraag zo'n monteur wel even mee te kijken als dat lukt.

EDIT: vergeet bovenstaande filmpjes; de manier waarop de kit hierboven aangebracht wordt (de hoeveelheid!) is NIET GOED! Lees verderop hoe het beter wel kan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan