Olieverbruik Skoda Octavia RS 2.0 TDI

  • Onderwerp starter Deleted member 18345
  • Startdatum
D

Deleted member 18345

Goededag,
Na een lange tijd heb ik besloten om toch weer in een Skoda te rijden . Ik heb zoals de titel al aangeeft, een Skoda Octavia 5e 2.0 TDI RS aangeschaft met 220000 op de teller.
Alles bevalt me prima op 1 ding na, het olieverbruik. Olieverbruik heb ik verwacht met dit kilometerstand, alleen het is wel extreem hoog. Dit zag ik totaal niet aankomen. Na aanschaf heb ik direct een oliewissel uitgevoerd en heb hierbij 5w30 castrol edge LL gebruikt.

De auto verbruikt op dit moment 1 liter op +- 1300-1500 km. De turbo heb ik nagekeken en is kurkdroog, schoepenwiel heeft ook minimale speling. Onderzijde krukas was zweterig, schoongemaakt en is na 500 km nog steeds droog. Ook regenereerd de auto zichzelf niet regelmatig. Dus dat is goed. Asmassa is 10gram (max80) prima.
Komt ook geen blauwe rook uit de uitlaat of dergelijke..

Zijn er meer mensen met dezelfde motorblok met zoveel olieverbruik of is er toch iets mis met de mijne?

Ik zie dat de kleppendeksel ietsjes lekt/zweet maar dit zou niet voor zoveel verbruik moeten zorgen verwacht ik. Is dit bekend bij de GTD blokken? Ik zie graag jullie meningen/bevindingen hierover. Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 18345

Foto
 

Bijlagen

  • B3B3349D-A8CF-4282-A3C0-D77BB6F21B61.jpeg
    B3B3349D-A8CF-4282-A3C0-D77BB6F21B61.jpeg
    680,5 KB · Weergaven: 66

MaxN

Donateur
Hier ook een RS TDI, maar geen noemenswaardig olie verbruik. Die van ons staat inmiddels op bijna 169.000km, maar is overal droog.
Ik gooi zo maar even wat kreten in de lucht.
Zijn er aanpassingen gedaan aan het blok? Of misschien slechte tuning, wat hoge slijtage tot gevolg heeft gehad?
 
D

Deleted member 18345

QUOTE
Hoi, bedankt voor je reactie.
Nee, de wagen is volledig origineel op een dsg aanpassing na; schakelt wat later (DSG,hogere toeren +- 2000 toeren) over naar de volgende versnelling als normaal. Dealer onderhouden tot 175000 waarbij ook op 160000 de turbo is vernieuwd en hierna is de auto universeel in onderhoud geweest. Jij hebt trouwens ook een gave rs!
 

Duijzer

Donateur
Hier ook een RS Tdi die wat olie nodig heeft. Maar hij verbruikt het niet, maar lekt heel licht via een pakking bij de oliepomp. Bij lange niet zo veel, ik denk een halve liter op 1500 km. Regelmatig peilen doe ik toch al, als de riem er een keer af moet neem ik die lekkage mee. Nu 169.000 gelopen. Eerst zat er 10w40 in, die heb ik vervangen door 5W30, sindsdien is het minder. Getuned, altijd warmrijden tot de olie 90 graden is en dan laat ik hem regelmatig flink lopen. Geen walm, geen aanslag.
 

MaxN

Donateur
Hier ook 5w30 of 0w30. Vanaf de komende beurt dit najaar alleen nog 0w30 en dat lijkt ook beter te gaan zolang als dat erin zit.
Verbruik is hier 0,5 op 7.500-10.000 afhankelijk van het seizoen. In de winter is het verbruik van olie en koelvloeistof iets hoger. Denk dat de standkachel daar debet aan is, al lijkt de EGR-pomp ook niet meer 100% te zijn. Proberen we zo lang mogelijk uit te stellen.
 

tim_j

Senior Member
Eerste idee is langs de zuigerringen. Langs de klepsteelrubbers gebeurd vaak op hogere leeftijd, niet met een paar jaar al. als de auto met warme motor een tijd stationair draait en dan wegrijd, heb je zeker weten dan geen blauwe walm?
 
D

Deleted member 18345

QUOTE
Hoi, zeker weten geen blauwe walm.

@Duijzer
Je bedoeld zeker bij de krukaskeerring? Die vermoeden had ik ook bij de mijne maar na 500 km gereden te hebben is het nog droog. Misschien na langere termijn nog een x kijken..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 18345

@MaxN
Mijn vader is monteur geweest vroeger en hij beweert dat met dikkere olie juist een dikke filmlaag ontstaat tussen de zuiger en cilinderwand waardoor die minder olie kan verbruiken. Ik denk dat ik dan toch 10w40 misschien kan gebruiken alleen ben bang dat de roetfilter dat niet leuk zal vinden mocht er olie inwendig lekken naar de cil ruimte

Je zou toch moeten verwachten dat een diesel minimaal 400000 mee moet gaan zonder al te veel olieverbruik.. maar vroeger was alles beter en sterker
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Duijzer

Donateur
Je bedoeld zeker bij de krukaskeerring? Die vermoeden had ik ook bij de mijne maar na 500 km gereden te hebben is het nog droog. Misschien na langere termijn nog een x kijken..
De garage gaf aan oliepomp, maar het kan ook de krukaskering zijn. Ik heb het zelf niet gezien en heb geen brug om er even onder de kijken. Ik zou er de kap af kunnen halen, maar eigenlijk hoef ik behalve peilen en ruitensproeier vullen nooit onder de motorkap te zijn. Het is al twee jaar, het wordt niet erger ook. Eerder minder. Dus ik kiep er af en toe een half litertje olie bij en vindt het wel goed zo. Ik denk dat ik bij elkaar op 20.000 km zo'n 5 liter olie bijgevuld heb. Dat is nog wel te doen. 'Automatisch verversen' noemden ze dat vroeger...
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik vind het spijtig dat er nog steeds motor blokken van zulke slechte staat bestaan, 1 liter op 20000 km vindt ik normaal, en zou ik zelfs niet eens bijvullen. 1 liter op 1500 km is toch gewoon enorm veel? Dan kun je het onderhoud wel vergeten want je ververst het hele jaar door...... Ik rij 23000 km op jaarbasis, dat is 15,3 liter bijvullen per jaar a 20 euro de liter( long life olie) ahum dat zou toch te gek zijn
 

MaxN

Donateur
@Sjoerdb Pon/VAG noemen 1 op 1000 bij een vroege 1.8 of 2.0 TSI een producteigenschap. En is volgens hun niet bijzonder veel. Dus tja wanneer is olievervuiling hoog? 1 op 10.000 is het zeker niet en 1 op 20.000 zeker niet.
 
D

Deleted member 18345

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het nog 1000 km in de gaten houden. Zal dan ook tussendoor even de krukaszijde en de kleppendeksel in de gaten houden. Ik houd jullie op de hoogte
 

brepus13

Forumguru
...1 liter op 20000 km vindt ik normaal, en zou ik zelfs niet eens bijvullen...... Ik rij 23000 km op jaarbasis, dat is 15,3 liter bijvullen per jaar a 20 euro de liter( long life olie) ahum dat zou toch te gek zijn

check ff online want als je nog steeds 20€ per liter betaald dan doe je jezelf echt tekort :-)
 
Bovenaan Onderaan