Olieverbruik S2 TDI 140 DSG

mvdberg

Nieuw lid
Vanochtend eens olie gepeild, inmiddels 12000 km gereden en tot mijn verbazing 1,5 liter erbij moeten doen om tot halverwegen tussen min en max markering te komen. Ik heb begrepen dat VW diesels in vergelijking met andere merken wat meer olie verbruiken maar ik vind dit toch een behoorlijke hoeveelheid. Met mijn C8 heb ik nooit olie bij hoeven vullen tussen de beurten (30.000 km) en ook met die auto ging ik regelmatig full speed over de Autobahn... Andere gebruikers met soortgelijke ervaring of is dit exemplarisch?
 

cloink

Actief lid
Heb exact dezelfde ervaring met een vroegere VW Golf 1.9 TDI (130pk). Dat was olie bijvullen alsof het een lieve lust is...

Met mijn huidige (Alfa) heb ik nog nooit olie moeten bijvullen, althans niet buiten de reguliere tijdstippen (tijdens onderhoud).
 
Bij mijn audi a3 had ik ook dit "probleem". Het werd steeds erger, op een gegevenmoment moest ik bijna bij iedere 6.000 km een bus olie erin gooien.
Ik heb pas 3.000 km met mijn S2 erop zitten, en heb het echt rustig gedaan. De garage wist me te vertellen dat het voornamelijk kwam doordat ik altijd het maximale van de motor vroeg (tsja 1.9tdi met 105pk, dan moet je ook aardig trappen).
Mogelijk komt het door de pompverstuivers, maar mijn kennis gaat niet zo ver.
 

LenK

Forumguru
Behalve de extra kosten -indien eigendom- en het gedoe om vaak olie te peilen en bij te vullen is de hamvraag "wordt het in de loop van tijd erger of blijft het zo?".
Ongewenste "product eigenschap" van VAG diesels!
 

JoKing

Lid
Ik heb in mijn Seat Leon 1.9 TDI 105 pk nog nooit een druppel olie bijgevuld in de 120.000 km die ik mee heb gereden. En ik heb er ook altijd stevig mee doorgereden, dus dat zegt niets....

Afwachten wat de 2.0 TDI in de SuperB gaat doen.
 
Behalve de extra kosten -indien eigendom- en het gedoe om vaak olie te peilen en bij te vullen is de hamvraag "wordt het in de loop van tijd erger of blijft het zo?".
Ongewenste "product eigenschap" van VAG diesels!

De eerste 100.000 km had ik geen problemen, daarna nam het olie verbruik toe. Was een lease auto en in de garage keken ze niet vreemd op over mijn vraag of het normaal was dat ik zo vaak voor olie kwam.
 

yup

Lid
2.0 TDi's staan helaas bekend als lichte olieverbruikers, maar 1 liter bij 12.000 km is echt niet iets waar je je druk om te maken hoeft hoor.
 

LenK

Forumguru
2.0 TDi's staan helaas bekend als lichte olieverbruikers, maar 1 liter bij 12.000 km is echt niet iets waar je je druk om te maken hoeft hoor.
Er stond dat er 1,5 liter bij moest om halverweg min-max te komen, dat is 2 liter tot max oftewel verbruik van 2 liter op 12000km = 1 liter op 6000km (er van uitgaande dat ie op max uitgeleverd is). En dat is toch wel een stevig verbruik te noemen waar je je best druk over mag maken hoor.
 

yup

Lid
Er stond dat er 1,5 liter bij moest om halverweg min-max te komen, dat is 2 liter tot max oftewel verbruik van 2 liter op 12000km = 1 liter op 6000km (er van uitgaande dat ie op max uitgeleverd is). En dat is toch wel een stevig verbruik te noemen waar je je best druk over mag maken hoor.

Werkt het niet zo:

Midden van pijlstok (inkeping dus) is 0,5 liter. Dus vanaf de bovenkant van de min en de onderkant van max.

Min zelf is 0,25 en max zelf is ook 0,25 liter... Totaal op min + inkeping + max is dus 1 liter...

?
 

skodaboy

Forumguru
ik heb zeker geen klagen over het olieverbruik van m'n 02 4X4 1.9 tdi
ik heb hem om ook gewoon in gereden en ik heb in het begin,dacht zo'n rond de 6000km een halve liter olie moeten bijvullen...en ergens ook in de + 20.000km een halve liter olie...ondertussen staat er 36.000km op het klokje en nog steeds geen 'abnormaal' olieverbruik ondanks dat ik toch wel somtijds stevig doorrijd en de auto gechipt is zo'n 33.000km geleden.
dus dat is 1 liter op 36.000km...:D
 
Mijn dealer heeft me bij aankoop gezegd dat indien ik rekening houd met de motortemperatuur (niet te veel toeren maken zolang de bedrijfstemperatuur niet is bereikt) er weinig of geen olieverbruik zal zijn. Trek je wel veel toeren met een te koude motor dan kan er wel een behoorlijke hoeveelheid olie verdwijnen.
Tot nu toe heb ik geen olie moeten bijvullen.
 
olie bijvullen is toch iets dat ik ook niet ken

niet met mijn eerste TDI130 (tot 160.000km)
&
ook niet met mijn 2de TDI130 nu 185.000km
(toch gaat hij maar om de 30.000km binnen voor onderhoud)
 
Ik heb ook een 2.0 tdi. Gekocht met 37000 km bij aflevering meteen een beurt gehad. Sindsdien 12000 km er mee gereden en de eerste 2000 km zakte het peil van de bovenkant peilstok naar het midden. Ik dacht ook al dat hij olie verbruikte maar de laatste 10000 km is het peil in het midden blijven staan.
De laatst 10000 km heb ik grootten deels op de duitse autobahn gereden en daar rij ik meestal 180/190 als het verkeer en weer het toe laat. Dus aan de rijsteil zal het niet liggen dat ik olie verbruik. En sinds 4000 km is de auto ook nog getuned naar 170pk en dit heeft ook geen effect op het olie verbruik.
 
Bovenaan Onderaan