Olieverbruik + onregelmatig onbelast draaien 2.0

Hans77

Nieuw lid
Hallo,
Anderhalve maand geleden heb ik een Octavia Combi Elegance gekocht uit 2002 met een 2.0 liter motor. Motor had 113.000 kilometer gelopen. Auto rijdt erg fijn alleen zijn er nog een paar puntjes die mij niet lekker zitten.
Ik heb nu bijna 5000 kilometer gereden waarvan 2600 kilometer met een caravan. Oliepeil is nu van maximum naar minimum gezakt terwijl ik er onderweg nog een restje longlive olie ingegooid heb van de vorige eigenaar van ongeveer 0,35 liter. De caravan kilometers waren uiteraard zwaarder dan normaal maar ik ben niet boven de 100 km/uur geweest en had een gemiddelde van 85 km/uur. Heb op verschillende plaatsen gelezen dat dit type motor olie verbruikt maar kan nergens vinden wat normaal is. Kan iemand mij vertellen wat acceptabel is voor deze motor. Mijn andere probleem is dat de motor niet mooi draait stationair. Het lijkt alsof hij af en toe een verbranding overslaat en dan voel je ook een duidelijke schok in de auto. Als ik hem versneld stationair laat draaien wordt het alleen maar erger. Van de garage kreeg ik te horen dat dit te maken heeft met euro normen waar de auto aan moet voldoen en dat hij daardoor onbelast zo draait. Tijdens het rijden merk ik het niet. Ben van plan om er een vialle gas installatie in te laten bouwen via gasfx en wil daarom eerst wat zekerheid hebben over deze punten.
Bij voorbaat dank,
Hans

Wat de olie betreft zou je 5w30 long live ipv 0w30 kunnen proberen, als je de 0w30 nu hebt gebruikt. Met de 5w30 zakt het verbruik bij veel mensen.

Schokken zou kunnen komen door de brandstof, mocht je nu 95 tanken kun je eens 98 proberen van een goede qualiteit. Mijn 2.0fsi loopt op 95 ook slecht.

Groet WS.

Kijk in het instructieboekje wat voor olie de fabrikant adviseert en gebruik alleen die olie. Gebruik geen dunnere olie (lagere viscositeit) dan voorgeschreven. Ook niet als de fabrikant van die olie er heel goede eigenschappen aan toe dicht. Een dunnere olie kan een lager brandstofverbruik geven en een hogere slijtage en olievebruik.
Overslaan tijdens stationairloop lijkt me niet normaal. Controlepunten zijn gasklephuis (mogelijk vervuild) en ontsteking (defecte bougie, bougiekabel, etc.). Waar ik ook nog aan denk is dat de motor niet mooi 'op tijd' staat, misschien dat de distributieriem is vervangen en niet geheel correct gemonteerd.

Hans77

Nieuw lid
Benzine ligt het niet aan denk ik want ik heb al 98 geprobeerd van Total maar dit maakte niks uit. Wat de olie betreft heb ik hem bijgevult met 0w30 maar dit is natuurlijk maar een fractie op de totale olie en ik weet niet welke dit is. De Garage waar ik hem gekocht heb heeft ook maar bijgevult omdat hij nog lang niet aan zijn longlife beurt toe was. Ik ben van plan hem nu bij te gaan vullen met Kroon olie Helar SP 5w30 LL-03. Wat mij tevens verontrust is dat er bruine smeurie zit aan de vuldop.
Distributieriem is inderdaad net vervangen voordat ik op vakantie ging. Dit is dus iets om te controleren.

Bougie en bougiekabels zouden goed moeten zijn. Bougie zijn namelijk voor de tweede keer al gewisselt. Er zitten nu bougies in met 4 pootjes maar dit heeft het ook niet opgelost. Bougiekabels hebben ze gecontroleerd en deze waren goed volgens de garage. Distributieriem is inderdaad

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Hans77</font><hr />

Oliepeil is nu van maximum naar minimum gezakt terwijl ik er onderweg nog een restje longlive olie ingegooid heb van de vorige eigenaar van ongeveer 0,35 liter. De caravan kilometers waren uiteraard zwaarder dan normaal maar ik ben niet boven de 100 km/uur geweest en had een gemiddelde van 85 km/uur. Heb op verschillende plaatsen gelezen dat dit type motor olie verbruikt maar kan nergens vinden wat normaal is. Kan iemand mij vertellen wat acceptabel is voor deze motor.

[/ QUOTE ]

Niet echt acceptabel, maar ook weer niet abnormaal. Deze motoren kunnen stevig zuipen, longlife of niet. Sterker nog, juist motoren die hun leven lang op longlife hebben gelopen, zuipen als de ziekte, vooral als ze niet goed zijn ingereden. (En daar kun jij met jouw exemplaar weinig meer aan veranderen.)

Longlife wil alleen maar zeggen dat de beurten maximaal 30k uit elkaar liggen, niet dat de olie ook zo lang moet meegaan... Bij veel auto's is de complete inhoud van het oliereservoir wel een keer ververst voordat de volgende beurt plaatsvindt. Zowat iedereen hier vult bij als de ziekte, niet alleen bij de 2.0 benzine. Zoek maar eens op 'longlife' hier en dan vind je vanzelf de kanttekeningen bij het concept.

Maar... je kunt er niet zomaar van afstappen. En je kunt zeker niet zomaar bijmengen met een andere olie. Als je toch op andere olie wilt overstappen, doe het dan in één klap en verlaat dan ook het longlifeschema. Dat betekent vaker beurten en vaker verversen.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Zowat iedereen hier vult bij als de ziekte, niet alleen bij de 2.0 benzine.

[/ QUOTE ]

7000+ km en nog niks bij hoeven vullen. Ook mijn vorige exemplaren (Passat 1.9 TD, O1 1.9 TDI en O2 4x4 1.9 TDI) waren beslist niet dorstig ...

Ik heb kennelijk mazzel!

purk

Senior Member
jij hebt geen mazzel, je rijd denk ik veel kilometers en rijd lekker door hoge toerentallen, door al het file rijen dat wij hier doen gaan de zuiger veren vastzitten en vervuilt de te koude olie de motor waardoor de cilinders verglazen vandaar ook die bruine smurrie aan de vol dop ( waar jij waarschijnlijk geen last van heb ) dit probleem met oliezuipende vw motoren is ook vooral een probleem in nederland. leve het nieuwe rijden!

AMBIO2

Actief lid
Nou dat valt wel mee, m'n vrouw gebruikt h'm voor haar
werk en dat is ong. 10 km. heen en dus 10 terug.
Verder boodschappen en heel af en toe een langere rit.
De auto is nu net een jaar jong dus ga maar na met 15500 km.

purk

Senior Member
Die kilometerstand is nu ook 140000 km lager maar dat maakt niet, uit het verhaal klopt wel

Hallo Piet hier , die bruine smurrie komt dat niet van te kleine stukken rijden ? zodat de moter niet goed warm word ?als de moter stationair draait kun je dan je hand op de olievuldop houden of voel je dan carterdruk ? verlies je geen koelvloeistof ? dit kan een indicatie zijn voor die bruine smurrie . dit zijn maar een paar puntjes , succes Piet .

Hallo Piet hier , Ik ben in het bezit van een superfijne Skoda Octavia LK 4x4 Turbo uit 2001 en die heeft net 100.000 km op de teller staan en daarvan heeft hij er 3700 km van gereden met een caravan er achter , en het olieverbruik ? geen druppel .En het benzine verbruik met de caravan er achter was 12 a 13 l / 100 km en dan reden we ongeveer 110 a 115 km per uur , als de brandweer .Wij zijn dan ook erg tevreden met onze Skoda

guitar_billy

Senior Member
Re: Olieverbruik + onregelmatig onbelast draaien 2

Hans77, mijn 2.0 heeft de afgelopen 12.000km ongeveer 1.5L olie bijgevuld gekregen. ik gebruik geen longlife olie.

over het stationair lopen, dat doet die van mij echt als een zonnetje. niets geen gepruttel, schudden of overslaan ofzo. gewoon als een naaimachine.

ik heb wel eens een slecht stationair lopende motor gehad, maar dat was in combinatie met moeilijk starten en het branden van het motormanagement lampje (dit alles door een defecte luchtmassameter).

maar zo te lezen heb je last van een ander probleem.

Hans77

Nieuw lid
Hier een update van de stand van zaken van mijn onregelmatig draaiende motor. Olie + oliefilter is vervangen voor half syntheet 10w40. Dit is gedaan op advies van de garage. Wat het resultaat hiervan is betreffende het olieverbruik weet ik nog niet. Zoals ik zelf al vewachte gaf dit geen resultaat betreffende het ongegelmatig draaien. Bougies zijn vernieuwd (2 keer) en kabels gecontroleerd. Ik heb een vermogens test gedaan. Auto had 98 pk en 145 Nm op de wielen. Volgens testbedrijf is dit normaal voor een motor met 115 pk en 170 Nm aan het vliegwiel gemeten in de fabriek. Wat wel opviel was dat de grafiek meer ongelgelmatig liep dan normaal waardoor ik vermoed dat wat hij stationair doet hij ook op toeren doet. Naar aanleiding hiervan is de auto door mijn garage naar een skoda garage gebracht. Hier hebben ze het gasklephuis schoongemaakt en nieuwe softwair geladen die volgens hun was voor auto's met dit probleem. Volgens skoda was het nu beter en verder niks meer aan te doen. Ook hadden ze bij skoda een audi a4 staan met de zelfde motor maar dan in de lengte geplaatst en met 96 Kw. Wij hebben deze motor gestart en deze deed hetzelfde alleen waren de schokken iets minder hevig waardoor het niet zo opviel. Heeft mischien met de richting van de motor te maken. Omdat ik verder geen idee meer heb wat ik er verder nog aan kan doen ga ik het hier maar bij laten denk ik. Hierbij wou ik iedereen bedanken die mij tips hebben gegeven en als iemand nog een idee heeft is dit van harte welkom.

Ik heb 4 jaar een Octi I 2.0 gehad en heeft gemiddeld 1 liter 0W30 per 4000 a 6000km verbruikt. Dit hoort er gewoon bij! Take it or leave it! Ik heb veel gecommuniceerd met VW en ook veel geschreven en gechat op de Duitse Skoda forum....it is VW! Het is hun filosofie....dat 2.0 blok is niet kapot te krijgen! Doe maar eens een
compressietest....ik wed dat die waarden gelijk zijn aan de nieuwwaarden (of zo goed als). De olie is wel duur maar kijk eens op www.ichwillautoteile.de. Daar kost die olie 7 euri per liter...van Castrol!

Groetjes,

Frank

PS die bruine drap had ook aan mijn oliedop....no problem!

Thorne

Nieuw lid
Bij mijn 2.0 begon er in de display ineens te staan dat de oliestand laag was (na +/- 4000km na aanschaf). Ik heb dankzij dit topic altijd wat 0W40 (de motor liep op long life) in de kofferbak liggen.

Echter was de olie niet noemenswaardig laag. Ik heb er wel een litertje bijgegooid zodat het peil weer 'vol' aangaf. Ik zal het verbruik in de gaten houden.

Thorne

Nieuw lid
Hmmmzzz... gisteren ging weer het lampje branden. Nu was het oliepeil wél erg laag. Wéér een litertje erbij gegooid...

Bovenaan Onderaan