Olieverbruik Octavia Combi RS 2.0 TDI 184pk

1,2 L olie verbruik op +20k KM is

  • Veel, meteen garage opzoeken

    Stemmen: 1 4,3%
  • Veel, maar valt binnen normale marge

    Stemmen: 6 26,1%
  • Normaal, niks aan de hand

    Stemmen: 15 65,2%
  • Weinig, die van mij verbuikt veel meer.

    Stemmen: 1 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    23

Luc3344

Senior Member
Beste,

Ik vraag me af wat medeforum gebruikers hun ervaring is in het olieverbruik.
Ik heb inmiddels +20k KM (on totaal 58k KM gelopen) erop zitten en inmiddels zo'n 1,2 l Longlife Castrol VW507.00 bijgevuld (over de gehele periode).

Is dit veel? Is dit weinig?

Ik weet dat VW/Skoda zelf zeggen iets in de range van 1L op de 1000 KM (vanuit aansprakelijkheid snap ik dat, maar is m.i. niet reeel.)
 

Luc3344

Senior Member
Klopt, vul 'm met kleine beetjes aan. Teveel olie is ook desastreus. Ik was alleen verast dat ik een oliepeil waarschuwing kreeg. Na zo'n waarschuwing gaat er 200-300ml bij, en check ik het peil nadat die weer een tijdje minimaal~1 uur heeft stil gestaan. Strategie is om in het midden uit te komen.
 

Spierings

Forumguru
1.2l verbruik op 20k km is iets van niks en te verwaarlozen.. Zal geen een garage zijn die daar naar gaat omkijken...
 
Niet zo precies op die peilstok. Als het peil te laag is gaat de auto vanzelf piepen. Litertje van de juiste olie erbij en het leed is weer geleden. Misschien makkelijk praten, omdat ik nu lease, maar bij de privé auto was dat niet anders. En als er 1 liter binnen 1000 km erdoor wordt gebrand zou ik me pas zorgen gaan maken.
 

Rallye

Forumguru
Klopt, vul 'm met kleine beetjes aan. Teveel olie is ook desastreus. Ik was alleen verast dat ik een oliepeil waarschuwing kreeg. Na zo'n waarschuwing gaat er 200-300ml bij, en check ik het peil nadat die weer een tijdje minimaal~1 uur heeft stil gestaan. Strategie is om in het midden uit te komen.

Bij mij gaat de waarschuwing als er een liter bij kan: van onderste streepje op de peilstaaf naar het hoogste streepje. Waarom vul jij hem niet helemaal bij? Of komt de waarschuwing bij een OIII eerder?
 

Skoda79

Senior Member
Persoonlijk vind ik het, gevoelsmatig, veel. Geen idee wat mijn 1.6 tdi verbruikt (moet toch eens gaan meten, zit nu net over de 10k heen), maar mijn vorige auto's (Renault/Peugeot) heb ik nooit bijgevuld en die verbruikten max. een kwart liter tussen de beurten door (+/- 25k).
 

peterrapid

Forumguru
Ik heb 75K nu met de RS TDI en de eerste 25K heb ik ook ongeveer hetzelfde bij moeten vullen, na 25K ging het naar ongeveer 0.5l op 20K. Dus je moet je zeker geen zorgen maken is meer dan normaal en zit bij de meeste diesels ongeveer rond dezelfde waarden. Hangt ook een beetje af van het rijgedrag en hoe hij is ingereden.
 

Luc3344

Senior Member
Waarom vul jij hem niet helemaal bij?
Ik krijg deze melding enkel als ik al aan het rijden ben, dus ik doe dan uit voorzorg "wat" olie erbij. En doe dan bij mijn einddoel na stilstand van minimaal 1 uur nogmaals peilen en dan kijken wat er daadwerkelijk bij moet. Te weinig olie is slecht maar teveel olie is soms nog slechter!
 
Heb in totaal tot de eerste beurt ( vandaag bij 32323km) 1,7l moeten bijvullen. Nu zit er overigens Shell Helix Ultra AV-L 0w30 (voorheen 5w30) olie in......( dacht dat Skoda Castrol voorschreef..). Eens zien wat het verbruik doet komende tijd.
 

SuperBeeb

Forumguru
Als je steeds 2-300 bijvult en hij gaat dan na een paar 1000 km weer piepen, zou ik denken dat het oliepeil steeds nét boven t minimum zit. Lijkt me dat je er dus 1x iets meer bij moet gooien zodat ie tussen midden en max staat, dan heb je even rust. Lijkt me ook beter voor de kwaliteit van de olie.
 

anilv26

Senior Member
Ik krijg deze melding enkel als ik al aan het rijden ben, dus ik doe dan uit voorzorg "wat" olie erbij. En doe dan bij mijn einddoel na stilstand van minimaal 1 uur nogmaals peilen en dan kijken wat er daadwerkelijk bij moet. Te weinig olie is slecht maar teveel olie is soms nog slechter!
Ooit 1 x een melding gehad tijdens het rijden, gepeild 1/2 ltr erbij en voila het was weer goed. Vag motoren gaan niet zo gauw kapot hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

Wijnie

Actief lid
Heb na 12.500 km 0,5 liter bijgevuld, daarna om de 3000 kilometer 0,5 liter. Bij 23.500 alle olie en filters laten vervangen en vanaf 33.500 weer om de 3000 km 0,5 liter bijvullen. Bij 49.500 alle olie en filters laten vervangen en vanaf de 56.500 km weer om de 3000 km 0,5 liter bijvullen. Kilometerstand staat nu op 82.500. Auto is van 02-2015
 
Bovenaan Onderaan