Olieverbruik hoog of nog binnen de norm?

fobbe

Nieuw lid
Onze Skoda Octavia Combi 1.2. TSI heeft nu 150.000km gelopen en verbruikt nu 1 liter 0w30 olie per 10.000 km. Moet ik me zorgen maken of is dit normaal? Of in ieder geval binnen de norm
 

MaxN

Donateur
Bij een 1.8 TSI valt 1 op 1000 binnen de norm volgens Skoda/Pon. Al hoewel dat al erg hoog is. Maar 1 op 10.000 zou ik me geen zorgen maken.
 

CDK

Forumguru
Zorgen maken niet meteen, maar het is wel iets meer dan gemiddeld. Mocht het verbruik verslechteren dan kan je een motorflush overwegen, kan nu ook al. Vaak heeft dat een positief resultaat op het olieverbruik.
 

brepus13

Forumguru
De 1.2 tsi kan volgens mij ook prima op 5w30. Wellicht scheelt dit iets in je verbruik. 0w30 is wat dunner bij koude start dus wellicht ‘gebruikt’ ie daar dan ook wat olie?
 

Sjoerdb

Forumguru
Mijn vorige auto, Volvo v40 uit 2004, 1.9 turbodiesel, 400.000 ( net ingelopen) km, daar deed ik nooit olie peilen want na 20.000 km zat er altijd nog net zoveel olie in als net na de beurt. Schande dat de motoren van tegenwoordig niet meer op duurzaamheid gebouwd worden. Brandstof verbruiken ze weinig, maar 1 liter olie op 1000 km verstoken is heel normaal......

Succes en sterkte!
 

brepus13

Forumguru
De vag diesels kennen dergelijke olie verbruik ook niet hoor. Bij mijn superb ging de olie 30k mee zonder bijvullen.
Topic starter heeft het over een benzine uitvoering en daar zit behoorlijk verschil in.
 

hemi24

Forumguru
Of zoals je in het boekje kunt lezen :

De motor verbruikt een kleine hoeveelheid olie. Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden kan het olieverbruik tot circa 0,5 l per 1.000 km bedragen.

Een litertje op 10k zou ik me niet al te druk over maken!
 

Renkie

Forumguru
Die 0.5L per 1000km van het boekje moet je wel met een hele grote korrel zout nemen. Met een motor die echt structureel 0.5L per 1000km verbruikt is echt iets niet 100%

En met 150.000km ervaring en 1L per 10.000km..... mwa valt mee, het is niet perfect maar ook geen grote ramp. Wel moet je het goed in de gaten houden en regelmatig olie peilen. (En niet alleen op de sensor in de auto vertrouwen)
 

doncalitri1984

Forumguru
Met mijn 1.6 TDI 110 PK (EUR6 motor ; Octavia MY2016) ook een verbruik van 1 liter op de ~10K KM.
Ik zie dit zelf tegenwoordig(!) als vrij normaal bij een VAG auto.

Gebruik 0W-30 olie, zit nu tegen de 150K aan KMS, dus 15 litertjes zijn er al doorheen gejast.
Ik vond dit in het begin ook "een te hoog verbruik" , maar hoor eigenlijk tegenwoordig geen andere verhalen bij VAG motoren dus vandaar dat ik het normaal ben gaan vinden.

In mijn 1.5 DCI Renault was het eens in de 50K, maar die had regelmatig andere problemen (elektronisch vooral), dus geef mij maar eens in de 10K olie bijvullen ipv teruggaan naar die oude renault.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Zoas gezegd had ik bij mijn 1.6tdi 0 olie gebruik. Auto is weggegaan met 211k. Ik gebruikte wel 5w30.
 

AdB

Senior Member
Volgens mij staan in sommige reacties hierboven wat nulletjes te weinig. 1000 km? Dat is zowat bij elke tankbeurt ook een litertje olie kopen.. Zelf hoef ik weinig bij te vullen (2.0 TDI), hooguit een litertje tussen de servicebeurten van 30.000 km. Maar ik rijd vrij relaxed. :)
 

hemi24

Forumguru
@AdB : zo dekt VAG zichzelf in en zo staat het in het instructieboekje:

Afhankelijk van de rijstijl en de gebruiksomstandigheden kan het olieverbruik tot circa 0,5 l per 1.000 km bedragen.


Volgens mij is er dan al iets serieus niet in de haak, maar dat terzijde...
 

haggard

Senior Member
Hmmm, ik heb een getunede 1.2TSI die ik regelmatig flink op z’n “staart” trap (na opgewarmd) te zijn, maar kan me niet herinneren dat ik ooit olie tussen de 30.000 beurten heb moeten bijvullen...

M.a.w. “Afhankelijk van de rijstijl” is ook niet helemaal de juiste omschrijving...
Ik denk juist dat warmrijden/afkoelen vóór uitzetten van de motor (bijvoorbeeld na een langere rit op hoge snelheid op de autobahn) en “drehfreudig” schakelen (niet teveel bij lage toeren laten “zwoegen” of juist landurig in een te lage versnelling op toeren laten) meer invloed heeft op olieverbruik....
 
Onze 1.8 TSI verbruikt ook geen olie tussen de beurten in. Ben nu wel benieuwd wat nou precies de oorzaak is wanneer een motor olie verbruikt.
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb er met de 1.4 tsi ook 150.000 km op zitten. Ik heb pas na een jaar wel olie (halve liter) bijgevuld omdat ik met de caravan op pad ging. In september beurt laten doen, pas even gekeken, zag dat er wel wat olie verbruikt was, maar was nog niet dusdanig laag dat ik alweer ging bijvullen. Als het bij een liter op 15.000 km blijft zal het allemaal wel loslopen toch?

Vind het belangrijker dat hij niet zweet van onderen bijvoorbeeld, dat is volgens mij niet het geval want de oprit is nog kurkdroog.
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb het al eens eerder aangekaart, een motor verbruikt ALTIJD een beetje olie. @Jessedew jij hoeft je helemaal geen zorgen te maken met dat minimale olieverbruik.
 

Jessedew

Senior Member
nee precies, maar goed in de gaten houden is belangrijk. Mijn zusje heeft een Fiat 500. Apparaat wilde slecht starten, maar er brandden verder geen lampjes. Ik zei laat je accu maar even doormeten. Komt ze bij de dealer, blijkt het blokje na 5.000 km rijden gewoon bijna zonder olie te staan. Dealer vond dat heel normaal, komt wel vaker voor, je moet gewoon regelmatig olie peilen en bijvullen kennelijk. Olie bijgevuld en liep weer als een zonnetje, maar raar is het wel, zou niet zo moeten zijn en lampje zou al veel eerder moeten branden.

Ook wel de reden waarom ik geen Fiat rijd en zij wel, haha. Had in mijn Aygo vroeger ook een klein motortje, maar ook die hoefde ik niet zo vaak bij te vullen.
 

JvW

Senior Member
Voor een lease-auto: er zit niets anders op dan accepteren (Touran verbruikt 1 liter olie op 6.000km).
Voor een privé-auto: een verbruik van 1 op 6.000 is voor mij onacceptabel voor een nieuwe auto.
 
Bovenaan Onderaan