Olietemp. max. 86 C normaal?

Eltjo

Forumguru
De laatste tijd kijk ik vaker naar de olietemperatuur en viel mij deze week op dat deze bij 100 km/u constant niet boven de 87’C uitkomt.
Is dat normaal voor een 2.0TDi?

Vorige winter begonnen we met -12’C en duurde het 30 km voordat de koelwatertemperatuur net onder de 90’C uitkwam. Ook ging die met minder snelheid ook makkelijk naar de 85’C. Daarna is dit niet meer opgevallen en ben ik eigenlijk vergeten de thermostaat te laten vervangen.

Misschien heeft dat er mee te maken?
 

Captain Hook

Forumguru
@Eltjo Gaat het nu over de olietemperatuur of de koelwatertemperatuur?

BTW: in de tijd dat ik nog met een O2 2.0 TDI reed, kwamen hier in Nederland beide temperaturen ook nauwelijks boven de 90 graden...

Pas bij zware inspanning, rasante Autobahn ritjes of flinke bergpassen, zag en zie ik de temperatuur oplopen.
Maar daarbij bleef de koelwatertemperatuur altijd wel rond de 90 graden staan.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Handbak.
Afgelopen week heb ik meer naar de olietemp gekeken die zo’n 86’C bleef.
Afgelopen zomer dooor Duitsland met snelheden tot 140 km/u en een buitentemperatuur tot 38‘C was die idd rond de 100’C.
Maar als ik de @Captain Hook begrijp is dat wel normaal.

Afgelopen winter duurde het 20-30 km op vn. snelweg voordat de koelwatertemp op 90’C was toen het buiten -12 ‘C was. Ik zag dat een beetje als voorbode van een slechte thermostaat. Met hogere buitentemperaturen gaat dat wel veel sneller.

De thermostaat is nog nooit vervangen en gezien de km stand van 318dkm verbaasd het me niet dat die slecht en zo langzamerhand aan vervangen toe zou zijn. En aangezien dat een arbeidsintensievere klus is dan die van mijn Passat 1.9TDI zou het wellicht slim zijn geweest om die in PL te laten vervangen.
Maar ja, vooralsnog lijkt dat ook normaal. We gaan het evt. in de winter zien.
 

Cordoba

Forumguru
Deze tijd van het jaar heb ik het idee dat 86 graden voor de olie een pietsje aan de lage kant is, ik weet niet hoe het met je koelwatertemperatuur zit, is die ook aan de lage kant of niet? Andere vraag, hoe is je oliepeil? Als je oliepeil rond het maximum zit, zal het ook wat langer duren voor de olie op temperatuur is.

Als er meerdere waardes twijfelachtig zijn, misschien wat verder kijken, als het alleen de olietemperatuur is zou ik me niet al te druk maken, en mogelijk dat er nog een simpele verklaring is zoals bijvoorbeeld slecht contact op de stekker voor de olietemperatuursensor. (dan kan de afgelezen waarde beïnvloeden).
 

Eltjo

Forumguru
Olie zit en bleef over 36 dkm goed op max. niveau. Er is precies de voorgeschreven 4 x 1 liter ingegaan.
En idd, hoe juist is de temp.meting? Waarschijnlijk een weerstandsmeting die bij hoger temp een hogere weerstand opleverd. Dus bij iets slechter contact ook.

Ik vond de max. 86 ‘C over een rit van 180 km wel laag, ook met 102 km/uur. Maar tenzij een andere forumganger kan vertellen dat bij zijn TDI de temp dan normaal hoger is, ga ik me geen zorgen maken als de kw temp wel 90’C is.
 

Tees

Donateur
Volgens mij redeneer je verkeerd om @Eltjo, om een lagere meting dan werkelijk te bewerkstelligen met een te hoge weerstand (door slecht contact) moet je een lagere weerstand bij hogere temperatuur hebben. Ik dacht dat temperatuursensoren meestal van het NTC type zijn, dus dat zou dan kloppen.

Overigens vind ik 86°C niet schrikbarend laag, zeker niet met zo'n stevige motor in een relatief gestroomlijnde auto (geen SUV) en bij 100 km/u CC. Aangezien ie in Duitsland wel rond de 100 C kwam met wat hogere snelheden, lijkt mij er niet veel aan de hand.
 

EdK

Forumguru
De meterstanden van de temps heb ik altijd gezien als een indicatie !
Ga ik er 20 graden overheen of blijf ik er 20 graden onder en de buiten temp kan hiervan niet de oorzaak zijn !
Dan ga ik me pas een zorgen maken !
Of als de meters in de wagen allen gekalibreerd zouden zijn....
 

Eltjo

Forumguru
@Tees Dat zou goed kunnen dat die vlieger niet opgaat, ik had even een PT100 in gedachten. 100 Ohm bij 0’C, ca. 110 bij 20’C.
Maar in een auto zitten volgens mij idd geen PT100’s.

@hemi24 ik wist bijna dat die ging komen. Het max.30dkm of 2 jaar interval is ook voor ieder die kleinere stukken rijdt en is bepaald door de fabrikant die er baat bij heeft. De laatste intervallen kwamen wat tijd nu eenmaal beter uit bij een paar km meer.

@EdK Die meters zijn zeker niet gekalibreerd, laat staan gejusteerd. Maar een temperatuurmeting kan ook voor een simpel geprijsd metertje, op een paar tienden na, erg goed zijn
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Olie van rond de 90 graden zou ik me niet zo druk om maken; even kijken wat het doet als de buitentemperatuur straks kouder wordt…
 

Eltjo

Forumguru
Ja, gaande dit topic maak ik me steeds minder zorgen. Het is dat ik er naar ben gaan kijken en de weergave daarop zette.

Het is fijn dat er meer mensen zijn! Die mee kunnen praten.
 

EdK

Forumguru
op een paar tienden na, erg goed zijn
Die hoor je mij ook niet tegen spreken, gaat mij er meer om dat die meters er als een indicatie inzitten.
Dus 86 graden of 90 graden aangeven boeit minder, je weet of olie op temp is of niet !
Is ook met je brandstofmeter, die geeft ook een indicatie aan, en ook niet hoeveel liters nog excact er in die tank zitten...
 

eriktv

Forumguru
Heel herkenbare temperaturen hoor @Eltjo , in mijn vergelijkbare auto (S2C2.0TDI CFGB DSG-6) niet heel anders. Je moet echt flink je best doen om die in het zweet te krijgen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen maar dacht dat temperatuursensoren voor olie, koelwater enz. nog altijd thermokoppels zijn, dus ergens een verkeerd materiaal gebruikt in het circuit kan al foute temperatuuraanwijzing veroorzaken (of bijv. het solderen van een slecht contact). Voor airco's worden dacht ik PT1000's gebruikt (varatie op de PT100).
 

Eltjo

Forumguru
Thermokoppels lijkt mij niet; dit zijn elementen die een kleine spanning genereren doordat twee verschillende metalen op het meetpunt aan elkaar verbonden zijn, b.v. NiCi / NiAl. Omdat het klein een spanningsverschil creëert, heb je een circuit nodig dat dit converteert naar een uitlezing.
Bij een ntc of ptc kan meteen een grotere spanning van maximaal de accuspanning over de weerstand vallen en is bestaat het circuit dus slechts uit de weerstand. Lekker simpel dus.

PT100 heeft een weerstand van 100 en een PT1000 een weerstand van 1000 Ohm bij 0’C.
Ook deze temperatuuropnemers hebben een conversiecircuit nodig dat een stuk gecompliceerde is dan een weerstand en een (wijzer)metertje.

@eriktv Nu zit ik zeker niet meer op hete olie, uhm kolen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan