Oliepijlstok, waar zit dat ding?

The Vipe

Actief lid
Ik heb een Octavia van de nieuwe generatie uit 2024 met een 1.5 TSI motor (de 115 pk versie). Ik was op zoek naar de oliepijlstok, maar kan dat ding nergens vinden in de motorruimte. Weet iemand of die er nog wel inzit of dat ik het enkel via de boordcomputer kan bekijken?

Tees

Donateur
Als je de olie wilt pijlen, dan heb je waarschijnlijk ook een boog nodig ;). Olie peilen gaat ook bij moderne motoren gewoon met de oliepeilstok. Zie bijgevoegd schema uit ETKA
8ef28ca33dfb3073820f301e403e9be4.jpg

Als ik verder naar fotos op internet van de 1.5 TSI kijk, dan zit daar altijd de peilstok midden-links op t blok. Geel of rood oog bovenop, eigenlijk niet te missen...

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Kan maar zo dat je 1.5 TSI geen peilstok heeft maar niveau digitaal meet. Dat heeft mijn 1.5 TSI (dan wel de PHEV) ook. Dus geen peilstok.

The Vipe

Actief lid
Bedankt allemaal, die 'dummy' had ik al gespot in het motorblok en inderdaad zou dit de meest logische plek zijn voor de pijlstok. Maar wat ik nu dus begrijp is dat deze 'dummy' plug eenvoudig te vervangen is door een pijlstok? Ik zal binnenkort eens bij de dealer informeren als hij daar voor een inspectiebeurt heen gaat.

Captain Hook

Forumguru
Weer wat geleerd. Dus zelfs de fysieke peilstok wordt wegbezuinigd.... :shutup:

Het mot niet gekker worden. Juist als alles spanningsloos is, zou je gewoon het niveau van de motorolie moeten kunnen controleren.
Ben ik blij dat het in mijn huidige Ford Kuga PHEV nog gewoon met zo'n metalen spriet in het motorblok werkt.

Bovenaan Onderaan