Olielampje brandt, peilstok totaal geen olie!

SkodaKid

Nieuw lid
Beste mensen,

Weekendje Landal geweest zo'n 130km verderop, harstikke leuk tot het olielampje met 3 hoge piepjes ineens ging knipperen (rood), na 3x piepen bleef het lampje nog even knipperen en ging weer uit, toen een tijdje niets, en daarna sporadisch hetzelfde. Zaterdag gekeken naar een open garage maar niet gevonden. Vandaag weer teruggereden en op de terugweg was het om de 5 a 10 minuten weer raak...
Ongerust de laatste kms naar huis gereden en voor de deur gelijk maar even de peilstok gecheckt. Totaal geen olie aan de peilstok te bekennen!

Nou hadden we al gezien dat er door het vele stilstaan van de auto door de vorige eigenaar vocht in de motor had gezorgd voor wat sludge. Ik las elders op het forum dat dit een oorzaak zou kunnen zijn van het wegvallen van oliedruk, omdat wellicht de aanzuigzeef in het carter verstopt raakt, maar waar blijft de olie dan? Peilstok geeft immers niets aan...

We konden niet bijvullen omdat ik niet weet welke olie er nu inzit, dat heeft de garagehouder nergens vermeld namelijk. Op internet kom ik meerdere olies tegen, en het lijkt me niet goed voor de wagen om deze per ongeluk te mengen. Morgen willen we zsm naar de kwikfit voor verversing, maar ik twijfel of ik wellicht helemaal niet meer moet gaan rijden en er maar gewoon 10w40 in moet gooien voordat ik naar de kwikfit ga? (+/- 1,5 km)

Hopelijk is er nog iemand deze zondagavond die me verder kan helpen met dit probleem.

Ik hoor het graag!

aken

Nieuw lid
Ik raad je aan om geen meter meer te rijden. De motor wordt niet gesmeerd en kan daardoor volkomen vernield worden.
Dus olie halen. Met de fiets?
Succes.

Canon-Eye

Forumguru
Vandaag weer teruggereden en op de terugweg was het om de 5 a 10 minuten weer raak...
Ik denk dat ik toch meteen na de eerste keer olielampjeknipperen al een parking zou hebben opgezocht om die peilstok eens te bekijken...

Om dan vervolgens bij het eerstvolgende tankstation een willekeurige 10W30 of zo erin te mikken. De risico's van zo'n eventueel "niet ideaal mengsel" lijken me een héél stuk kleiner dan van totaal onvoldoende olie?

RDE

Lid
Oranje olielampje: olieniveau laag
Rood olielampje: olieniveau te laag

Ofwel met peilstok controleren en bijvullen dus!

hemi24

Forumguru
Ik sluit me aan bij Canon-Eye: beter een aantal km's rijden met een niet ideale mix aan olieen, dan met onvoldoende olie rijden!!!

Over het algemeen is een rood lampje aanleiding om direct te stoppen en actie te ondernemen!!!

Antera

Donateur
je bent al te laat. Als er geen olie aan de stok zit en de zoemer al is gegaan heeft de motor al schade opgelopen. Hoeft niet grootschalig te zijn maar heeft duidelijk al met te weinig olie al dan niet zonder gelopen zo nu en dan

darkprojectx

Forumguru
En als je nu gaat peilen? Kleeft er dan wel olie aan de stok?
Het blok hoeft niet helemaal olie vrij te zijn, misschien heeft het toch nog wel wat smering gehad.
Als een auto een tijdje staat dan zakt de olie weer naar beneden en zul je het ook aan het puntje van je peilstok vinden.
Auto zou ik niet meer mee rijden, ook niet andere olie in gooien en dan naar een garage rijden, maar in zn vrij zetten en naar de garage slepen. Als de boel verstopt zit met sludge of een oliefilter/pomp/whatever zit dicht dan heb je er ook niets aan om voor 40 euro of meer verse olie erin te kieperen. Elke omwenteling van de motor is dan schadelijk.

én zeker niet naar de kwikfit want voordat je het weet heb je nieuwe banden, uitlaat en rembklokken maar brandt het olielampje nog steeds!!

Mark

Banned
Oranje olielampje: olieniveau laag
Rood olielampje: olieniveau te laag

Ofwel met peilstok controleren en bijvullen dus!
Rood olielampje + 3 piepjes betekend geen oliedruk meer oftewel er is geen olie meer aanwezig om deze op te bouwen.
In het instructieboekje staat duidelijk vermeld dat je onmiddelijk moet stoppen mee rijden en het oliepijl controleren.
Je hebt inderdaat nu kans dat er (niet meteen zichtbaar/voelbaar) moterschade is.

SkodaKid

Nieuw lid
SLIK!
Hoe kan dat ineens?

Ik hoop dat het meevalt -zal wel niet met mijn geluk-
Zal hem morgen slepen naar de garage en hopen op het beste.

Bedankt voor de confronterende maar eerlijke antwoorden.

TurboBooster

Forumguru
Het vocht in de motor waar je al over schreef zit vermengt met de olie in het carter.
Dat geeft dus ook de sludge aan de vuldop.

Door de lange rit naar Landal is het water dat in het carter bij de olie zat verdampt waardoor er nu ineens alleen olie in het carter zit doch wel veel te weinig.
Geen meter meer rijden en eerst olie bijvullen er gaat wellicht meer als een liter bij.

SkodaKid

Nieuw lid
Ik heb 5L 10W40 staan, en net gebeld maar mn maatje zit in buitenland, dus die kan morgenochtend niet...
is het te doen om olie bij te vullen met die 10w40, en dan te gaan, of echt slepen?

TurboBooster

Forumguru
Ja, 10W40 is prima voor een Fabia 1.
Steeds een beetje bijvullen, 15 minuten wachten, en dan de oliepijlstok controleren.
Pas op dat je er niet te veel in gooit.

Canon-Eye

Forumguru
Pas op dat je er niet te veel in gooit.
Kan met 0,5 liter tegelijk: dat is doorgaans de bijvulhoeveelheid tussen minimum en maximum op de peilstok, dus dat kun je veilig doen tot je op of boven het minimum uitkomt.

Maar kijk er af en toe ook even onder, voor alle zekerheid...

Tja toch zo nu en dan eens peilen word altijd aanbevolen. Ook al neemt een autonormaal nooit geen druppel. Er kan eens iets mis zijn waardoor er wel olie te weinig in zit.
En oerdom om met roodlampje rustig door te rijden en pas bij thuiskomst gaan peilen. Hoop voor je dat de schade nog wat mee valt maar ben er bang voor.
Trouwens 10 w 40 kan prima in de fabia 1. Of er moet al een 16klepper in liggen dan zou ik 5w40 doen

Jewepe

Forumguru
@SkodaKid
Ik wil je niet depressief maken, maar de zinsnede "Nou hadden we al gezien dat er door het vele stilstaan van de auto door de vorige eigenaar vocht in de motor had gezorgd voor wat sludge" wekte mijn argwaan. Weet je zeker dat het door het vele stilstaan is ontstaan? Ik weet dat dat kan, maar het is dan een uitzondering. Eén van de meest voorkomende oorzaken voor sludge (aan de olievuldop) is een lekke koppakking, of nog erger een scheur in het motorblok. Koelvloeistof vermengt zich met olie, met als gevolg een koffiebruine derrie. Zou het kunnen zijn dat de vorige eigenaar (ik weet niet hoe lang je de auto al hebt) ook niet op de lampjes en het geluidssignaal gereageerd heeft en is doorgereden? Omdat de auto veel olie verliest/verbruikt? Ik zou de auto naar de garage slepen en alles maar eens goed laten uitzoeken. En mezelf voorbereiden op een kostenpost van een paar duizend euro. Kan het alleen maar meevallen achteraf.

Cordoba

Forumguru
Kan met 0,5 liter tegelijk: dat is doorgaans de bijvulhoeveelheid tussen minimum en maximum op de peilstok, dus dat kun je veilig doen tot je op of boven het minimum uitkomt.

Maar kijk er af en toe ook even onder, voor alle zekerheid...

Bij alle VAG-blokken is het verschil tussen min. en max. streep 1 liter. Ik durf niet te zeggen of dat voor de oudere Skodablokken ook geldt. Als dat zo is, kun je met een kleine liter per keer bijvullen. De vraag is alleen in hoeverre je blok al schade heeft opgelopen.

hemi24

Forumguru
:ot: ik zeg liever "kounavvel" of "ozzekop"

Blijkt toch maar weer, dat stokje om te peilen zit er niet voor niets in...

Bovenaan Onderaan