Oliefilter.

Rinze1981

Nieuw lid
Heb een vraag. Ik heb inmiddels zelf brandstoffilter luchtfilter en interiwurfilter vervangen en had ook een oliefilter gekocht om te vervangen.... maar ik kan deze niet vinden in mijn fabia. Waar moet ik zoeken? Heb op YouTube gezocht maar daar zag ik alleen filmpjes dat de filter boven bij de motor zit maar daar zie ik bij mij niets zitten. Iemand een idee?
 

Tees

Donateur
Gaat over de BBY, als ik me goed herinner van mijn eigen F1 met die motor, zat je aan de voorkant van de motor, redelijk onderaan.
 

Tees

Donateur
In de video doen ze 't trouwens zonder die bodemplaat weg te halen, ik zou adviseren die wel weg te halen. Geeft je net ff wat meer beweegruimte, en 't kost je hooguit een paar minuten. En die video's van AutoDoc komt alles altijd HEEL makkelijk los, de werkelijkheid is soms anders ;). Ik hoop wel dat je een model oliefilter met topmoer hebt (zowel huidig als de nieuwe die je erop wilt zetten), dat is bij deze motor een groot voordeel, omdat je niet zo makkelijk bij 't filter kan.
 

Rinze1981

Nieuw lid
Een topmoer? Help me even. Ik ben pas sinds kort beetje mij zo aan het verdiepen in het zelf maken van de auto. Wel leuk trouwens. heb een nieuwe met eeenzelfde kantige dop boven op.
 

Tees

Donateur
Dat bedoelde ik precies, zo'n zeskant bovenop. Dan kan je m namelijk loshalen met een dop- of steeksleutel (wel een grote maat! Ik had m dacht ik niet standaard in m'n dopset zitten). Dat maakt je leven een heel stuk makkelijker. Maar ze zitten helaas niet op alle merken van deze maat.

Heb je trouwens al de Haynes manual voor de F1? Kan ik van harte aanraden als beginnende autoklusser! Stuur maar een PB als je m nog niet hebt, ik heb m nog ergens op m'n computer staan in PDF.

Ik ben zelf een jaar of 3-4 geleden begonnen met sleutelen aan m'n auto, toen ook een F1 met deze motor. Tis een progressieve ziekte hoor, je wilt al snel meer doen ;). Zo ben ik begonnen met oliewissels, toen de einddemper vervangen, trekhaak gemonteerd, remschijven en blokken vervangen, en zo gaat t van kwaad tot erger. Nu doe ik t meeste standaardonderhoud zelf, en gaat ie alleen naar de garage voor de APK, de grote klussen (bijv distributie vervangen) en als ik geen tijd heb om iets zelf te doen.
 

Hakar

Donateur
Heb je trouwens al de Haynes manual voor de F1? Kan ik van harte aanraden als beginnende autoklusser! Stuur maar een PB als je m nog niet hebt, ik heb m nog ergens op m'n computer staan in PDF.
En wanneer @Tees hem niet kan vinden geldt bij mij hetzelfde, maar met het verschil dat ik precies weet waar het staat op mijn computer.
1 nadeel, het kan soms wat langer duren voor ik een reactie geef, werk nogal onregelmatig voor mijn werkgever, en naast werk nog druk met zorg.
 
Bovenaan Onderaan