Oliefilter behuizing

Topic in 'Fabia I' gestart door Heino55, 04-05-2019.

  1. Heino55

    Heino55 Lid

    Hoi
    Ik wil m'n Fabia zelf een beurt geven nu zit het oliefilter makkelijk boven maar weet iemand welke maat zeskant het is om los te draaien kan 't niet goed meten volgens mij staat er op met hoeveel nw hij vast moet dus heb moment sleutel nodig met dop 36 of 37.???

    Mvg
    Heino
     

  2. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Hij moet zeker niet te vast; op mijn Fabia I met 1.2 12V motor moest het deksel van de behuizing op 25Nm (stond idd in het deksel gestanst) en dat is ongeveer handvast. Als het maar niet te vast is, en dat krijg je al gauw als je het met een ratel en een verlengstuk dicht draait.

    Vergeet ook niet 2 nieuwe O-ringen te plaatsen in het deksel.
     
    Laatst aangepast: 04-05-2019
    Stripedkrijn vindt dit leuk.
  3. Heino55

    Heino55 Lid

    Oké dankjewel weet je ook welke maat of gewoon met een waterpomp tang of zo

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
     
  4. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Ik heb ‘m dacht ik destijds met een Bahco of een waterpomptang (met een oude lap ertussen) op de grootste stand los gedraaid, weet niet zeker meer hoeveel mm het was...
     
    Heino55 vindt dit leuk.
  5. Heino55

    Heino55 Lid

    Mag ik nog wat vragen het is een benzine 1.2 htp 64pk welke olie moet ik nu 't best gebruiken in 't boekje staat vw 500 000 en ve502 000 dus 1 van die 2 moet op de olie spec staan denk ik maar dan 5w30 of 5w40 er staat niet op wat er nu inzit

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
     
  6. SkodaFabiarijder

    SkodaFabiarijder Actief lid

    ik draai het filter inmiddels 6 beurten zelf vast met mijn handen, tot ze beginnen te glijden.
    Het filter moet namelijk ook weer los kunnen bij de volgende beurt :)
     
    Stripedkrijn en turboturbo vinden dit leuk.
  7. EdK

    EdK Forumguru

    Is speciaal gereedschap voor
    En anders een 5" spijker erin slaan en draai je hem ok zo los....:pieker::pardon:
     
  8. Stripedkrijn

    Stripedkrijn Forumguru Donateur

    En niet vergeten de rubber afdichtrand van het filter netjes een lik olie te geven vóór het monteren zodat je m de volgende keer nog los kunt krijgen.
     
  9. verhulstr

    verhulstr Forumguru

    @Stripedkrijn en andere hier....het gaat hier om een olie filter in cartridge vorm......niet de gebruikelijke stalen schroeffilter.
    Deze cartridge filters worden bij deze 1.2 3cilinders als het ware op zijn kop gemonteerd tov van een normale schroeffilter die rechtlijnig onder je motor hangt. Bij de AQW en de BBY/BKY type motoren zitten deze aan de zijkant van de motor geschroefd ....bij de 1.2 3cilinder zit deze in een apart huis...in feite op zijn kop maar afgesloten met een zwart kunstig dop die met o-ringen.....1 grote en 1 kleine.
    Wat het voordeel is bij de 3 cilinders is omdat het filter op zijn kop gemonteerd zit dat het filter terug leeg loopt de motor in......bij de AQW en de BBY/BKY loopt bij het losdraaien van het filter altijd de olie over je tengels.

    Maar wat de maat is van de 6kant die op de kunstof dop is deur ik niet te zeggen......bij onze BBY/BKY motoren is dat #30 6 kant.......de AQW (de 1.4 8v) heeft volgens mij geen 6 kant op het filter.....die kan je dmv een filterklem, of een grote (dan wel een hele grote) waterpomptang.....of dmv van een schroevendraaier er doorheen te slaan losdraaien.
    Al zou ik de laatste optie bij de BBY/BKY niet durven toepassen omdat de dynamo erg dichtbij het filter zit. (Ooit eens kortsluiting gehad met het losschroeven van een oliefilter....het speciale stuk gereedschap wat ik daar voor nodig had raakte bij losdraaien net de plus op de dynamo ....dat gaf goed vuurwerk kan ik je zeggen)

    Hier het oliefilter bij de 3 cilinder 1.2....duidelijk de dop voor het filter zichtbaar..

    18769215-8D5D-4283-9C45-6DDFD2408B4A.jpeg


    Hier het filter van een BBY/BKY......is ongeveer bij een 1.4 8v (AQW)de zelfde locatie..maar dan meer naar het midden van het blok, plus dat de AQW meestal geen 6 kant op het filter heeft zitten.

    C8F42DA1-9D67-4C55-AFE2-558CE3CD961F.jpeg

    Als het goed is heeft topic starter zo’n oliefilter...

    A05C26FF-5EE4-4F1B-9897-3A351559D3F0.jpeg

    @Heino55 , volgens mij volstaat 5w-30 of 5w-40 voor deze motoren :jaja:

    Sow :banghead:.....sorry mensen....ik had de startdatum van dit topic niet in de gaten....zal allang wel opgelost zijn denk ik.....mag agg....er staat weer een mooi stukje info op dit forum :D :thumbsup:
     
    Laatst aangepast: 29-07-2019
    turboturbo vindt dit leuk.
  10. Stripedkrijn

    Stripedkrijn Forumguru Donateur

    @verhulstr : Top bericht!! Dank daarvoor. Inderdaad volledig anders als al mijn andere filters die ik ooit heb vervangen...
    De techniek staat niet stil en het bewijs is geleverd. Mogelijk dat dit nieuw type filter ook wat goedkoper is omdat er geen metalen omhulsel omheen zit. Nogmaals dank voor het uitvoerige en duidelijke bericht.
     
  11. Johnnyvr6

    Johnnyvr6 Actief lid

    Heb ik ook nog een handig linkje voor het type olie .

    Www.mpmoil.nl

    Als je je kenteken invoert kun je zien welke olie en hoeveel erin moet. Ook de andere vloeistoffen worden aangegeven.
     

Deel deze pagina