Oliedruk

JeroenHamann

Forumguru
Hallo allen,

Sinds aantal dagen krijg ik heel af en toe een korte melding van oliedruk, deze verdwijnt vrij snel weer.
Als de motor warm is krijg ik de melding niet meer?!
Gisteren is de oliedruksensor vervangen, helaas vanmorgen weer stuk gereden en de eerst 2 km leek er niks aan de hand maar toen kreeg ik al vrij snel weer een melding. Dus het zit niet in de sensor....

Wellicht hoort het niet bij elkaar maar misschien ook wel. maar mijn thermostaat lijkt ook wat kuren te hebben als deze op 18/19 graden staat blaast deze erg warme lucht....

Iemand hier ervaring mee of kan me een handreiking geven wat het eventueel zou kunnen zijn?

Alvast bedankt
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan denk ik in de richting van de olie-aanzuigbuis in het carter (daar zit nog een zeefje voor), het oliefilter of zelfs de oliepomp.

Als je vrij recent een ander merk olie bent gaan gebruiken, vervang dan het oliefilter eerst eens.
Het komt soms voor dat een andere samenstelling van de motorolie "oud vuil" dat nog ergens 'plakte' naar het filter transporteert.
 

Tees

Donateur
Eens met Peter: 2 mogelijkheden, ofwel een verstopping, ofwel de pomp zelf begint de geest te geven. Beide mogelijkheden geven minder problemen als de olie warm (en dus dunner) is. Oliefilter is makkelijk te vervangen, dus altijd goed om als eerste te proberen, maar ik acht de kans klein dat dat het is (die vervang je tenslotte al elke 1-2 jaar). De oliezeef is zeker een kanshebber.
 

andrehj

Forumguru
Na het vervangen van beide oliedruksensoren was het probleem helaas niet weg.
Een flush in de auto gedaan en deze een hele tijd laten draaien, de olie was extreem zwart toen ik deze eraf liet.....
Nieuwe filter nieuwe olie probleem is en blijft (gelukkig) weg!
Hoe vaak ververs je de olie? Advies is om bij deze motoren maximaal 1x per jaar of 10.000 km de olie te vervangen...
 

Tees

Donateur
Ik denk dat je met 15k ook wel veilig zit hoor. 10k is wel een beetje erg Amerikaans (sommige van die pickups zitten zelfs op 5k vervangingsinterval :nono:)
 
Bovenaan Onderaan