MattS
Lid
Hoi!
Sinds vandaag heb ik het volgende issue: als ik de motor start, is er niks aan de hand, maar als ik wegrij, of ga in zn vrij gas geef, gaat het rode oliedruk lampje 3x piepen en knipperen.
Nu heeft mn garage aangegeven dat ze vermoeden dat de Fabia een lekke koppakking heeft. Hij lekte al langer steeds iets meer koelvloeistof. De garage heeft eerder al de pomp vervangen. En de vloeistof zelf is mooi roze, zit er wel beetje mayo op de oliedop en de motor 'zweet' duidelijk wel wat veel olie, maar plasje onder de auto smorgens, en ook geen witte rook en koelvl circuit is onder druk getest, maar daar geen lek kunnen vinden.
Nu heb ik een aantal vragen waar ik hoop dat er hier mensen zijn die me antwoord kunnen geven:
1. Is er verband tussen lekke koppakking en oliesensor waarschuwing die aanslaat? Dus is het zo dat door een lek in koppakking de oliedruk kan wegvallen?
2. Ik lees dat er bij deze auto vaak sprake is van kapotte sensor, nou heb ik m gevionden, maar krijg die connector niet los, iemand tips?
3. Wat is de consequentie van het doorrijden in een auto met verminderde oliedruk (just asking)? De reparatie van lekke koppakking werd door mn garage nl geschat op 1100-1300€ en dat is de auto gewoon echt niet meer waard om in te investeren, ALS dat al het probleem is.
4. Kan te veel olie ook deze waarschuwing geven? En hoe weet je of er te veel olie in je motor zit? Peilstok geeft namelijk wel iets boven de max aan en vriendinlief heeft er pas even litertje of 1,5 bij gegooid...
Enorm bedankt alvast!
PS het gaat om een 1.4MPI motor uit 2000
Sinds vandaag heb ik het volgende issue: als ik de motor start, is er niks aan de hand, maar als ik wegrij, of ga in zn vrij gas geef, gaat het rode oliedruk lampje 3x piepen en knipperen.
Nu heeft mn garage aangegeven dat ze vermoeden dat de Fabia een lekke koppakking heeft. Hij lekte al langer steeds iets meer koelvloeistof. De garage heeft eerder al de pomp vervangen. En de vloeistof zelf is mooi roze, zit er wel beetje mayo op de oliedop en de motor 'zweet' duidelijk wel wat veel olie, maar plasje onder de auto smorgens, en ook geen witte rook en koelvl circuit is onder druk getest, maar daar geen lek kunnen vinden.
Nu heb ik een aantal vragen waar ik hoop dat er hier mensen zijn die me antwoord kunnen geven:
1. Is er verband tussen lekke koppakking en oliesensor waarschuwing die aanslaat? Dus is het zo dat door een lek in koppakking de oliedruk kan wegvallen?
2. Ik lees dat er bij deze auto vaak sprake is van kapotte sensor, nou heb ik m gevionden, maar krijg die connector niet los, iemand tips?
3. Wat is de consequentie van het doorrijden in een auto met verminderde oliedruk (just asking)? De reparatie van lekke koppakking werd door mn garage nl geschat op 1100-1300€ en dat is de auto gewoon echt niet meer waard om in te investeren, ALS dat al het probleem is.
4. Kan te veel olie ook deze waarschuwing geven? En hoe weet je of er te veel olie in je motor zit? Peilstok geeft namelijk wel iets boven de max aan en vriendinlief heeft er pas even litertje of 1,5 bij gegooid...
Enorm bedankt alvast!
PS het gaat om een 1.4MPI motor uit 2000
Laatst bewerkt: