Oliedruk sensor > hulp gevraagd

MattS

Lid
Hoi!

Sinds vandaag heb ik het volgende issue: als ik de motor start, is er niks aan de hand, maar als ik wegrij, of ga in zn vrij gas geef, gaat het rode oliedruk lampje 3x piepen en knipperen.

Nu heeft mn garage aangegeven dat ze vermoeden dat de Fabia een lekke koppakking heeft. Hij lekte al langer steeds iets meer koelvloeistof. De garage heeft eerder al de pomp vervangen. En de vloeistof zelf is mooi roze, zit er wel beetje mayo op de oliedop en de motor 'zweet' duidelijk wel wat veel olie, maar plasje onder de auto smorgens, en ook geen witte rook en koelvl circuit is onder druk getest, maar daar geen lek kunnen vinden.

Nu heb ik een aantal vragen waar ik hoop dat er hier mensen zijn die me antwoord kunnen geven:
1. Is er verband tussen lekke koppakking en oliesensor waarschuwing die aanslaat? Dus is het zo dat door een lek in koppakking de oliedruk kan wegvallen?
2. Ik lees dat er bij deze auto vaak sprake is van kapotte sensor, nou heb ik m gevionden, maar krijg die connector niet los, iemand tips?
3. Wat is de consequentie van het doorrijden in een auto met verminderde oliedruk (just asking)? De reparatie van lekke koppakking werd door mn garage nl geschat op 1100-1300€ en dat is de auto gewoon echt niet meer waard om in te investeren, ALS dat al het probleem is.
4. Kan te veel olie ook deze waarschuwing geven? En hoe weet je of er te veel olie in je motor zit? Peilstok geeft namelijk wel iets boven de max aan en vriendinlief heeft er pas even litertje of 1,5 bij gegooid...

Enorm bedankt alvast!

PS het gaat om een 1.4MPI motor uit 2000
 
Laatst bewerkt:
Hallo MattS
Ik kom direct ter zake,een beetje mayo op de dop mag,vooral als je kleine stukjes rijd en de motor niet goed op temperatuur komt,als je koppakking lek is,en er koelvloeistof in je olie komt,wat witte smurrie op je dop veroorzaakt,zal er ook olie in je koelvloeistof reservoir moeten zitten,en water in je olie.
Aangezien je zelf al aangeeft dat de koelvloeistof mooi roze is zal dat dus niet het geval zijn.
Wat wel kan is dat de koppakking bij een koelkanaal naar de cilinder is doorgeslagen,dat houd dus in dat er koelvloeistof je cilinder in loopt,dit zal vaak witte rook moeten geven,en overdruk op je koelsysteem,omdat er dan uitlaatgassen in je koelsysteem worden gedrukt via dit lek.
Als je auto uit staat en je koelsysteem blijft erg lang op druk,is er iets niet goed.
Ook kun je de motor even starten en de dop van het reservoir er afdraaien,als je ziet dat de koelvloeistof in het reservoir gaat bubbelen is het ook mis,let op dat je niet met een hete motor de dop eraf draait,alleen met koude motor.
Ook zal je kachel niet(goed) meer op temperatuur moeten komen vanwege al die gassen in het koelsysteem.
En je zou ook nog een snuffeltest kunnen laten doen bij de garage,of zelf een kitje aanschaffen.


1
Als je oliedruk wegvalt door een lekke koppakking heb je een best gat in je pakking zitten,dan zal de olie of naar buiten moeten spuiten,of in je cilinder,als het naar buiten spuit zul je een beste plas onder de auto moeten vinden,als het in je cilinder komt zul je blauwe rook moeten zien.
2
misschien dat iemand anders daar een oplossing voor heeft,die van mij klikken er zo af.
3
Als je daadwerkelijk te lage oliedruk hebt kan dat veel schade doen,ik zou eerst de oliedruksensor vervangen,mocht je nog steeds te lage oliedruk hebben,vervang de olie en filter dan eens,mocht je dan nog te lage druk hebben,zal waarschijnlijk je oliepomp niet goed meer wezen,maar dat is op de zaken vooruit lopen.
Vervang je sensor eens,dan pas verder kijken.
De MPI motor is een vrij ''simpele'' motor met onderliggende nokkenas,bij deze motoren is het simpel om de koppakking te vervangen,alleen de cilinderbussen is een aandachtspunt.
als een garage 1100 euro vraagt om van dit type blok een koppakking te vervangen zou ik weglopen,aangezien ze dus niet weten hoeveel werk het daadwerkelijk is,en dus niet weten waar ze op moeten letten,of ze proberen je gewoon op te lichten.
Ik heb van mijn mpi de koppakking in een paar uurtjes vervangen,en ik ben lang geen professioneel sleutelaar.
4
Als je pijl een beetje boven de max zit zou dit geen waarschuwing mogen geven.
Nog een keer pijlen,als hij behoorlijk over de max zit,even wat olie eruit laten lopen,teveel olie is slecht voor je kanalen,keerringen en lagers.

Groeten
Kevin.
 

MattS

Lid
@kevinvh onwijs bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Er staat idd best wat druk op koelsysteem nadat de auto al even heeft stilgestaan (lees: paar uur). Als de auto loopt, dan kan ik de slangen overigens wel redelijk makkelijk inknijpen.

1. Helder.
2. Ja, ik snap ook niet wat ik verkeerd doe. Is lipje omhoog en trekken toch?
3. Sensor ga ik direct vervangen, nog een tip welke ik dan beste kan kopen? Fabia 1.4MPI dus uit 2000. Ik krijg bij bijv winparts deze suggesties: https://www.winparts.nl/sensoren-el...bouwjaar-1999-08-2008-03/c1641-559-14212.html
Mn garage levert over het algemeen erg goed werk, maar wellicht dat ze er dit keer enorm naast zitten, ik twijfel zelf ook niet voor niets...
4. Ok, en wat is iets over de max? Centimeter? (ik zal later wel even fotootje maken als ik m heb gepeild)

Nogmaals dank!

Matthijs
 
Als je koelvloeistof kwijt raakt zonder dat er een lek is en er lang druk op het systeem blijft kan er iets mis zijn,je zou altijd nog een snuffeltest kunnen laten doen bij de garage of op druk laten zetten,dat is goedkoper dan 1100 euro dacht ik zo.

Is het niet lipje indrukken?,het is alweer een jaartje geleden dat ik sensoren heb vervangen :bloos:

Volgens mij maakt het niet zoveel uit welk merk je koopt,en een centimeter over de max is wel veel,als dat het geval is zou ik er iets uit laten lopen.
 

MattS

Lid
Thanks again @kevinvh !

Op druk laten zetten is dus al gebeurd, konden niets vinden :pieker: Dat maakt t zo raar. Kan het zijn dat de dop zelf t probleem is? Zit daar niet overdrukventieltje in?

Sensor ga ik straks bij goed licht nog even checken, was wat donker al gisteren en zaklampje erbij is toch minder handiog werken ;)

Ja, zit wel over centimeter. Ga dat gelijk regelen. Wel gek dat ze daar bij de garage niet iets van hebben gezegd zou je denken...

Wbt nieuwe sensor: ik weet alleen niet of ik 3 of 1 aansluiting moet hebben, iemand?

Dank!
 

polf

Senior Member
@MattS , Aan je verhaal te lezen heb je een AQW motor, tenminste al je problemen klinken me bekend in de oren.

Olie druk sensor is waarschijnlijk doorgeslagen. Als je de stekker eraf hebt en er komt olie uit weet je het zeker. Hoe dan ook vervangen want kost niet veel.

upload_2018-2-23_12-46-36.png

Greetz Polf
 
Ff de sensor los halen,kun je zo zien welke je moet hebben.
Anders ff googelen,ik zou graag voor je willen kijken maar ik ben op het werk.

Edit: polf heeft ook al een linkje gepost.
 

MattS

Lid
@polf @kevinvh dank! Had intussen idd op de gok al de 1-polige besteld. Dus goed gegokt. Ik hoop heel erg dat het de sensor is, want dat scheelt alweer een berg. Heb om die reden ook nieuwe dop voor koelvl reservoir gekocht, mocht die oude zn beste tijd hebben gehad en overdrukventiel kaduuk. Wie weet... Garage was wel erg overtuigd van koppakking die lekte, maar we shall see.
 
Het kan maar zo zijn dat ie lek is natuurlijk,lekke koppakkingen zijn een bekend AQW kwaaltje.
Toen die van mij lek was merkte ik er ook niks van,geen stoom uit de uitlaat,niks geen symptonen,maar toch koelvloeistof verlies.
Uiteindelijk was ik er zat van en heb ik een nieuwe pakking en boutenset besteld,koste nog geen 60 euro.
Ff een zaterdagje vrij gemaakt om hem te vervangen,ik ben er iets van 4 uur mee bezig geweest,inclusief koffie pauzes,en geen tot weinig ervaring.
Raar dat jou garage daar 1100 euro voor vraagt.
Mocht ie wel lek zijn zou ik meerdere garages afgaan voor een prijsopgave.
 
Ik wil je daar best mee helpen als je in de buurt woont,maar ik zou het eerlijk gezegd door een garage laten doen.
Mochten je cilinderbussen verzakken heb je in ieder geval garantie.
De kans dat het gebeurd als je er op let is niet heel groot maar toch.
Als je dat risico wilt nemen wil ik best helpen.
 

MattS

Lid
Update: ik heb de sensor vervangen (kreeg m uiteindelijk toch los, was even pielen) want hij was inderdaad kaduuk (olie droop er af). Nieuwe er in en geen melding meer.

Ook nieuwe dop koelvloeistoftank er op gezet, kijken of dat helpt tegen het lekken.

Nog wel een vraag aan de experts hier: wat is de reden van het stuk gaan van de oliesensor?
 

MattS

Lid
maar gok erop dat op termijn het pakkingmateriaal aangetast wordt door de olie of daarin aanwezige (hulp-)stoffen.

Ok, dank je @Peter-036 voor de extra info! Zou de oorzaak ook bij te veel olie kunnen liggen, aangezien dat een mogelijk probleem is?
En wat olie aftappen, kan dat zonder auto op de brug te hoeven zetten?

Dank weer!
 
Oliefilter zit bij de 1.4 MPI aan de voorkant,dus bij de radiator,deze zou ik lekker laten zitten.
Als ik op de grond ga liggen kan ik makkelijk bij de olieplug,maar die van mij staat ook vrij hoog op de veren.
Bij mij is het trouwens een imbus nr 8.
Plug er niet helemaal uitdraaien,gewoon een stukje los draaien totdat de olie er uit komt.
 
Bovenaan Onderaan