Olie van m'n Yeti

Status
Niet open voor verdere reacties.

Multi1100

Actief lid
Moest vandaag even op iemand wachten en dacht toen, laat ik de olie eens even peilen na effe meer dan 2000 km. Nu het peil was nog goed maar het is wel donker geworden, is dat wel goed? Iemand ideeën?

edit; nog even ter info: er zit van die L.L olie in..

wimv

Actief lid
@Multi1100: is heel normaal hoor ! Maar volgens mij loopt er hier al een draadje over.

wimv

Actief lid
Het schijnt dat het eerste "slijpsel" in de olie weer een belangrijke bijdrage levert aan het smeringsproces tijdens het inrijden van de motor. Daarom de olie niet eerder vervangen dan het schema aangeeft. De kleur van de olie is niet belangrijk.

Gieliovd

Forumguru
Nieuwe motoren moeten nog ingereden worden. Een betere verwoording: de draaiende delen moeten nog op elkaar inslijten. Dat heeft voornamelijk voor de zuigerveren het gevolg dat ze iets meer verbrandingsgassen laten passeren dan als het ingelopen is op elkaar.

Dan kleurt de olie dus wat sneller donker. Is helemaal geen probleem daar de eerste oliewissel toch al redelijk snel gepland staat.

Lekker rijden dus en die olie lekker laten zitten.

@Wim: slijpsel heeft géén positieve werking voor het smeerproces. Gelukkig zit er dan ook een oliefilter in dat deeltjes uitfiltert voordat het richting de nokkenassen en dingen gaat. Anders zou de auto een kort leven hebben.

Misschien heb je er wat aan.

Gieliovd

Forumguru
Is de eerste wissel ook pas bij 30.000 km? Dat lijkt me wel erg laat! Ik kan zo snel even geen schema'tje vinden.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, hoor! Keek er ook van op sowieso die beurt pas na 30 000 (dubbele van wat ik gewend was), maar schijnt ok te zijn.

Captain Hook

Forumguru
Ook zo vreemd. @Rosinfield, jij hebt een 1.2TSI DSG, en ik ook.
Maar bij de Yeti heeft het Pon wel behaagd om het interval op VOI te zetten, terwijl bij mijn Roomster ze willen dat je na 15KKm alweer langskomt. :crazy:

Rosinfield

† In Memoriam
Zou kunnen zijn omdat het een andere 1.2 tsi is? Gekke is dat ze bij mij ook op het kaartje aan de bestuurderskant 15 000 hebben gezet. Toen ik bij de dealer was voor de dorpels, heb ik hiernaar gevraagd en toen werd me gezegd dat het een vergissing was en dat het 30 000 is. Je kunt het geloof ik ergens zien aan de hand van die VAG codes, 1 daarvan geeft het service interval aan, dacht ik.

Captain Hook

Forumguru
@Rosinfield; nee hoor, die 1.2TSI is precies hetzelfde blok. Of 'ie nou in een Seat, een Audi, een VW of een Skoda zit. Ze komen allemaal uit dezelfde Skoda fabriek.

Pon heeft een afspraak gemaakt met VAG/Skoda dat de Fabia's en Roomsters voor Nederland gevuld worden met gewone olie.
Ergo QG2 ipv QG1, wat inhoudt geen VOI!
Scheelt Pon weer een paar tientjes marge en zorgt ervoor dat alle Fabia/Roomster 1.2 TSI rijders vaker hun lokale dealer moeten opzoeken. :biggthumpdown:

Rosinfield

† In Memoriam
ok, dacht dat jij de lichtere versie had (63 Kw?). Als dat klopt, weet ik niet of dat dan iets zou moeten uitmaken voor het onderhoudsinterval. En als klopt wat jij zegt, dat het voor alle RR en Fabia's geldt, dan zou het idd ook voor exact dezelfde motor (77Kw) gelden en dan is dat toch wel op z'n zachtst gezegd merkwaardig.

EdK

Forumguru
He misschien een rare opmerking mbt die onderhoudsintervallen van de RR of Yeti en dus 15 of 30K
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om onderhoud van het blok (die toevallig zelfde is )
Maar er zitten uiteraard nog veel meer andere draaiende onderdelen op.
Zou het niet zo zijn dat vanwege dat verhaal dat we het verschil hebben, of heb ik met lezen nog wat gemist hier ?

corsaar

Senior Member
Net even op de matrix gekeken mijn onderhoudsbeurt is ingesteld op
25000 km of nog 443 dagen te gaan.
Tja verschil moet er zijn.

Multi1100

Actief lid
zal wel 25000 zijn?? Die dagenteller staat bij mij ook al vanaf dag 1 op hetzelfde...

@EdK; wat voor andere draaiende delen denk je dan aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan