Olie op voor 2x (SuperB II)

Hey iedereen,

Ik heb nu ongeveer 60000km op de teller staan en heb sinds het laatste onderhoud de olie al voor de tweede keer moeten bijvullen en ik zit nog 2600km van het volgende onderhoud.

Kan dit?
Heeft dat beestje zoveel olie nodig?
Is er iets compleet fout?

Grtz!
Tim.

Hey iedereen,

Ik wilde is horen ...
Ik heb nu ongeveer 60000km op de teller staan maar ik heb nu sinds laatste onderhoud men olie al voor 2de keer moeten bijvullen en ik zit nog 2600km van het volgende onderhoud.

Kan dit ? Heeft dat beestje zoveel olie nodig of is er iets compleet fout?

Grtz!
Tim.

Hier ook 63000km met een 1.9tdi, maar nog geen olie moeten bijvullen tussen de beurten...

hemi24

Forumguru
Volgens het bijgeleverde boekje (helaas digitaal alleen in het Engels bij de hand):
"It is normal for the engine to consume oil. The oil consumption may be as much as 0.5 l/1000 km depending on your style of driving and the conditions under which you operate your vehicle."

Mag ik tussendoor nog even opmerken dat je gezien je beroep er een vreselijke stijl van taalgebruik op na houdt..! (zo kunnen we de jeugd ook niets kwalijk nemen...) :tongue:

Je zou tot de volgende servicebeurt dus nog 1,3 liter bij mogen vullen, zonder dat er reden is voor de dealer om zoeken naar een afwijking.
De genoemde waarde uit het boekje lijkt me nogal ruim, maar zolang je er om de 5.000 km niet meer als een halve liter ingooit, zou ik me nergens druk om maken.

Constant

Erelid
Teveel korte ritten? Een liter bijvullen op 10000 km is geen ramp, bij mijn vorige auto was dit zonder meer normaal (1.9 tdi).

Hey Hemi24,

Ik vind het nog redelijk meevallen wat het taalgebruik betreft.
Maar je hebt wel gelijk ... dus even een kleine aanpassing... (check it again ;)

Grtz!
Tim .

purk

Senior Member
Het is normaal dat een motor olie verbruikt, ik zou me er niet druk om maken.
Zolang er niet bij elke tankbeurt een liter bij moet.

MennoW

Forumguru
ik heb meerdere TDI's gehad en bij mij was het bijna standaard 1 liter op ongeveer 25.000 km (elke keer vlak voor de beurt van 30.000 km ) bijvullen
en mijn zelf ontbrandertjes worden niet ontzien. warm rijden? trappen met dat hok!

Gieliovd

Forumguru
Tim, geen zorgen maken hoor.

Elke, zeg, 30.000 km, olie bijvullen (1 liter?) is echt geen buitensporig verbruik.

Men zegt eigenlijk altijd "een goede verbrandingsmotor verbuikt altijd olie".

Als een motor echt goed uit de bouw is gekomen dat is dit echt marginaal en wordt het verlies aan olie opgeheven door condens en verbrandingsresten die langs de zuigerveren passeren.

Echter bij veel auto's moet gewoon eens in de zoveel tijd een beetje olie.

De getallen uit de handleiding vind ik belachelijk, dat wel. Elke 2000 km 1 liter erbij moeten gooien, bij een nieuwe auto? Dan stond ik bij de dealer.

Mijn eerste auto, die reed op mengsmering. Althans, het was een Fiesta uit '96 die 1:500 verbruikte. Benzine tanken was ook 1 liter olie erbij knikkeren.

Dus mijn advies: lekker zoals een ieder betaamt bijvoorbeeld maandelijks je olie peilen en waar nodig bijvullen. Jouw verbruik is uitstekend.

@Menno: zulke uitspraken moet ik van huilen.

MennoW

Forumguru
@Menno: zulke uitspraken moet ik van huilen.

ach ja wat zal ik zeggen typische lease rijder? nee dat ook weer niet.
ik poets mijn lease auto's en was ze met de hand. van binnen (bijna) altijd netjes
alleen warm rijden heb ik gewoon het geduld niet voor.
en aangezien ik 1 min van af de snelweg woon krijgt het blokkie echt geen tijd om ook maar een beetje op te warmen voor het pendaal naar de mat gaat.
ik wil maar aan geven dat ook met redelijk misbruik zo'n TDI oersterk is
ik heb er nooit problemen mee.

Bovenaan Onderaan