Olie Lampje

Topic in 'Fabia II' gestart door QuantumCat, 20-03-2019.

Tags:
  1. QuantumCat

    QuantumCat Lid Donateur

    Ik heb sinds kort een Skoda Fabia Combi 1.4L/63kW uit 2009
    Nu brand mijn olie lampje als ik mee rij.

    De eerste keer was het oliepeil te laag (onder gebied C).
    Nu heb ik al 2x olie bijgegooid en ik ben van overtuigd dat ik nu zelfs boven gebied A zit
    Ik las dat er maar 3.2L olie in gaat, dus ik durf eigenlijk niet meer bij te gooien.

    Help? Hebben jullie enig idee?
    Buiten de auto opkkrikken, olie aftappen en er 3.2L ingooien en nogmaals proberen sta ik even met mijn broek op de knieen
     

    Bijgevoegde bestanden:


  2. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Je hebt het over een "olielampje", nu weet ik niet of er 1 of 2 lampjes zijn.
    Een geel olielampje zou dan voor het niveau staan, en een rood lampje voor de oliedruk.
    Als het een rood lampje is, kan het echt 'foute boel' zijn.
    Ik neem aan dat je na het bijvullen wel het niveau gecontroleerd hebt, of heb je op de gok bijgevuld?
    Een (veel) te hoog olieniveau is ook niet goed voor een motor.
     
  3. Duijzer

    Duijzer Forumguru Donateur

    Zeker niet meer bijvullen! Uit laten lezen, wellicht is de sensor stuk of is er iets anders mis. Maar als je peilt en er zit genoeg olie in moet je zeker niet boven niveau vullen.
     
  4. QuantumCat

    QuantumCat Lid Donateur

    Ik heb idd het niveau gecontroleerd en dat was (volgens mij) goed. Beetje in het midden. Leek goed.
    De tweede keer heb ik idd op de gok gedaan, omdat ik (nog) geen gevoel heb bij deze auto.
    In die zin: als mijn olie niveau op niveau A staat, moet ik x liter bijvullen om niveau B te bereiken.

    Kan oliefilter aan vervanging toe zijn? Beetje verstopt of zo?
    Ik ga zeker naar de dealer om uit te lezen.
    Heb nog andere dingen (een cruise control die af en en toe werkt)
     
    Laatst aangepast: 20-03-2019
  5. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    @QuantumCat Oliepeil in het midden is altijd het beste, als het bovenaan staat, moet de motor "zijn niveau nog vinden".
     
  6. QuantumCat

    QuantumCat Lid Donateur

    Dat leek mij ook.
    Werd alleen van goed miijn à propos gebracht doordat het wéér ging branden nà bijvullen.

    Ik ga er morgen mee langs de dealer. Uitlezen e.d.
    Ik vind het een vreemde zaak dat het lampje aan gaat als er ogenschijnlijk genoeg olie in zit.
     
  7. brepus13

    brepus13 Forumguru


    Nou hup, broek weer aantrekken en doorgaan met zoeken ;)

    Rood lampje is vaak iets met oliedruk. Hoofdverdachten: oliedruksensor of vervuild olie filter. Beide goedkoop te vervangen. Olie verversen zou ik sowieso doen. Brandt het lampje nog? Oliedruksensor is nummer 2.

    Te veel olie in je blok is slecht. Peilstok is hierbij leading. Heb zelf hetzelfde gehad met een iets oudere polo met ook het 1.4 blok. Bij mij was het de druksensor.

    Geen idee of dit er bij uitlezen uit komt trouwens, ik had toen die software nog niet.
    Het wil overigens niet zeggen dat jij hetzelfde probleem hebt maar deze zijn makkelijk te vervangen zonder veel kosten. Het kan uiteraard ook erger zijn.

    Succes!
     
  8. QuantumCat

    QuantumCat Lid Donateur

    Als er genoeg olie in zit, dan denk ik:
    1. oliedruk sensor (gezien het hetzelfde blok is...is dat verdachte nr 1)
    2. oliepomp
    3. Verstopt filter

    Ik ook niet, maar mijn cruise control werkt ook niet (altijd).
    Dus ik hoop dat er íéts uit komt :dankje:

    ik hoop dat het idd een simpel probleem is met een simpele oplossing
     
  9. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Zoals ik zei, ik zou met olie en oliefilter vervangen beginnen. Sluit je mee uit dat het filter verstopt zot en schone olie is altijd goed! Niet opgelost dan zou ik de druksensor vervangen. Een oliepomp is wat ingrijpender en komt wat mij betreft pas later, maar goed het is jouw auto :-)

    Succes met de oplossing zoeken en laat vooral weten hoe het opgelost is.
     
    QuantumCat vindt dit leuk.
  10. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Die moet je even uitleggen denk ik, voordat iemand hier zegt dat je onzin loopt te verkondigen...

    ;)
     
  11. EdK

    EdK Forumguru

    Als deze als defect bij de dealer er uit komt dan zou ik hem niet blind door hem laten vervangen.
    Bv een VAG Techniek in neunen is hiermee een stuk goedkoper en kan de rit waard zijn
     
    QuantumCat vindt dit leuk.
  12. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Dat ga ik niet weer doen, dat heb ik zeker al eens eerder gedaan op dit forum. Niemand hoeft me te geloven op mijn bruine ogen, en ze hoeven het ook niet met me eens te zijn.
     
    brepus13 vindt dit leuk.
  13. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Ik wou alleen maar naar voren brengen dat je stelling zoals je het hebt neergezet kan worden opgevat alsof de meting van het niveau 'lerend' zou zijn.

    Volgens mij bedoel je echter dat het voortdurend afvullen van het olieniveau tot "max." bijna altijd onzinnig is, aangezien de meeste motoren een optimaal niveau hebben (ergens tussen "min." en "max.") waarop het olieverbruik zichzelf stabiliseerd.
    Met andere woorden : bijvullen boven dit niveau is vrijwel zinloos, aangezien de motor dit meestal kort na het bijvullen zelf "verbruikt"...
     
  14. Gbn

    Gbn Lid

    Hmm, als ik dit zo lees zou ik zeggen dat je een Oranje Oliekannetje hebt gezien, deze geeft aan dat het oliepijl te laag is.
    De 2e keer zal die weer Oranje zijn geweest, en waarschijnlijk na zo'n 100 km te hebben gereden.

    Ik denk dat de motorkap schakelaar niet werkt, waardoor de auto niet doorheeft dat jij de motorkap open hebt gehad en het oliepijl gecontroleerd hebt. Dan komt er automatisch na 100 km een nieuwe melding.
    Deze kleine schakelaar kan stuk zijn, of iets van zijn plaats verschoven.

    Gerard
     
    QuantumCat vindt dit leuk.
  15. QuantumCat

    QuantumCat Lid Donateur

    het was een rode lampje
    Ik heb nog geen 100km met de auto gereden.
     
  16. Gbn

    Gbn Lid

    Rood=niet goed, is in de regel te weinig oliedruk=probleem.
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  17. QuantumCat

    QuantumCat Lid Donateur

    Ik heb de auto laten uitlezen.
    De dealer kon geen storingen vinden m.bt. tot het rode olielampje.
    Olie level was goed.
    Ook geen rare storingen uitgelezen m.b.t. de cruise control.
    Waarschijnlijk de SRS schakelaar defect. Deze moet vervangen worden
    ABS storing kwam op: toerental sensor.
    En accu spanning te laag. Dus ook het advies om eerst de accu te vervangen.

    Voor zover ik heb kunnen ontcijferen... [​IMG]
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  18. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Auto zonder garantie gekocht?

    En uit eigen nieuwsgierigheid, was de kilometerstand volgens de verkoper/NAP logisch..?
     
  19. QuantumCat

    QuantumCat Lid Donateur

    Km stand is 174000km, leek me niet onredelijk.
    Garantie tot de deur?
     
  20. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Olielampje brandt ofwel niveau of wel druk niet goed.

    Kan aan sensor liggen,verstopping.

    Niveau is zelf te bepalen mits er een peilstok aanwezig is.

    Best is iets onder max vullen.

    Deze oke dan zal het druk zijn.

    Dat is rap te achterhalen als je geen druk hebt, je zal er niet lang mee rijden = blok zal vast lopen....
    Eerst rammelen en daarna kapot.


    Garage kan /wil/ een oliedrukmeting doen,weet dan direct of er oliedruk is en hoeveel oliedruk.

    [​IMG]

    Want ik laat de klanten "NOOIT" rijden met een oliedruklampje......
     
    Duijzer, QuantumCat en Peter-036 vinden dit leuk.

Deel deze pagina