Olie in koelvloeistofreservoir fabia?

docent

Nieuw lid
Ik heb een fabia 1.4 mpi. Er zit wat bruine/zwarte afscheiding aan de wand van mijn koelstofreservoir. mijn koelvloeistof zelf is mooi schoon.
Is dit olie? Is dit ernstig?
De fabia heeft 56000 km gereden en heeft verder geen olielekkage of zweten bij de koppakking.
Iemand een idee? /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Rij je er misschien veel kleine stukjes mee?
Zoja dan wordt de koelvloeistof niet warm genoeg en krijg je volgens mij deze afscheiding.


Marcel
 

rickske

Actief lid
Als het inderdaad olie is vrees ik dat je koppakking stuk is en dat kan wel eens ernstig zijn,best rijdt je dan eens langs bij een garage voor dit na te laten kijken en wat de eventuele kosten zijn als de auto uit garantie is.
 

Michel

Forumguru
Uit het verhaal is niet op te maken hoe oud deze Fabia is, maar bij de eerste series met 1.4 MPI motor was de koppakking een zwak punt. Toen ik op het punt stond om mijn vorige Fabia te kopen heb ik daarover het nodige gelezen. De mijne schafte ik destijds in 2002 aan en de auto's uit die periode hadden toen het probleem al niet (meer).

Aangezien het een bekend zwak punt is van de eerste series met 1.4 MPI motor is, is het wellicht verstandig om, als het daadwerkelijk om een defecte koppakking gaat, de dealer eens naar de mogelijkheden van een (gedeeltelijke) coulance te vragen.
 

Quark

Nieuw lid
Het lijkt mij meer slushs, weinig en korte stukjes rijden dan krijg je vorming van dit spul
 

docent

Nieuw lid
De wagen is uit 2001 [april] en ik weet niet of de vorige eigenaar er korte stukje mee heeft gereden. Was dat uit de eerste periode dat de koppakking nog slecht was?
De koelstof zelf ziet er wel helder uit. De aanslag aan de rand van het reservoir is heel erg taai en bijna zwarte klontervorming.
Is die mpi motor trouwens een duurzame motor?
 

Michel

Forumguru
Bij mijn weten hadden de Fabia's met 1.4 MPI motor na 2001 hier geen last meer van. De series waarbij er problemen ontstonden hadden een te zwakke koppakking, die onder garantie werd vervangen door een gemodificeerde versie.

Ik heb overigens nog even hier en daar op het Internet gezocht, waaruit blijkt dat deze motor vaker last heeft van een afscheiding aan de wand van het expansievat en dat dit niet persé door de koppakking hoeft te komen. Het is in feite hetgeen Quark en SKODACHAUFFEUR al melden. Ik kwam o.a. het volgende verhaal tegen:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=5849&t=5849

Ook op www.skodaforum.de is het nodige over het onderwerp koppakking te vinden (zoek op trefwoord "Kopfdichtung" of Zylinderkopfdichtung")

Voor deze zekerheid zou ik gewoon even contact opnemen met de dealer.
 
Mijn Faab 1.4 MPI uit februari 2000 had destijds hetzelfde euvel. De koppakking was inderdaad stuk... Ik wil je toch écht adviseren even bij de dealer langs te gaan. Ik hoop voor je dat 't meevalt.
 

vinoglobe

Nieuw lid
Toen ik vorig jaar mijn auto kocht (eveneens uit 2001) bleek na 2 maanden dat ik er ook last van had, als ik de auto starte begon het koelvloeistof lampje te branden (allen bij een koude start).
Gelukkig had ik nog garantie en het bleek gewoon wat slush te zijn.
Ze hebben ter plekke het resevoir schoon gemaakt en tot op heden heb ik nergens meer last van:laugh:
 

EdK

Forumguru
Als je een lekkende koppakking zou hebben dan merk je dat wel erg vlug, want dan rijdt je met een grote witte rookpluim achter je auto !!
Tevens zie je dan in een week tijd een nivo verschil in je expansievat !!
Ga er maar van uit dat dit gewoon een afscheidng is en gewoon even aankarten bij je volgende servicebeurt dat ze dat schoonmaken !!
 

skoda frans

Nieuw lid
olie in koelvloeistof

Ben het met EDK eens als je een lekkende kop pakking heb
zal of het oil peil steigen en koelvloeistof dalen.
 
Ik heb een fabia 1.4 mpi. Er zit wat bruine/zwarte afscheiding aan de wand van mijn koelstofreservoir. mijn koelvloeistof zelf is mooi schoon.
Is dit olie? Is dit ernstig?
De fabia heeft 56000 km gereden en heeft verder geen olielekkage of zweten bij de koppakking.
Iemand een idee? /forum/images/graemlins/crazy.gif

Vrijwel zeker je koppakking. Heb nog geen 1.4 mpi gezien waarbij het blok aan de voorkant niet vet was. Zo ook destijds mijn 1.4 mpi van januari 2002 na 40.000 km. Op een gegeven moment komt ook olie in je koelvloeistof.
Jammer van een verder perfect (stil, snel zuinig, degelijk) motortje.
Reparatie is overigens een fluitje van een cent in vergelijking met een motor met bovenliggende nokkenas.
Er is een speciaal setje ter vervanging ontwikkeld: nieuwe kopbouten (let erop dat die vervangen worden anders heb je het zo weer), pakking en nieuwe expansievat koelvloestof (is nodig omdat sensor beschadigd is door de olie). Twee uurtjes werk.
 

Douk

Nieuw lid
Ik heb ook een 2002 1.4MPI met 130.000 op de teller en ook olie bij het koelwater. Ik zou graag door de garage de verbeterde kit erop laten zetten. Welke moet ik dan hebben? wordt deze door skoda zelf verkocht? Heb je een link naar deze reparatie kit?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stripedkrijn

Forumguru
heeft 1 van jullie een antwoord?
Ik moet dat bij mijn garage navragen Ik vermoed overigens dat die verbeterde koppakking gewoon via Brezan is gekomen. De dealer heeft uiteraard ook de juiste koppakking. Gegevens zoals bestelnummers verder niet bij de hand. Stonden trouwens ook niet zo gespecificeerd op de rekening.
 

Hakar

Donateur
Cilinderkoppakking zou naar zijn grootje kunnen zijn.
met de Fab heb ik daar gelukkig nog geen ervaring mee, maar onlangs van mijn Pug 205 de koppakking zelf vervangen.
Bij mijn Pug is er een Reinz MLS pakking tussen gekomen.
MLS staat voor Mreer Lagen Staal ofwel Multi Layer Steel.

Ik ga nog even op zoek binnen dit forum want nog niet zo lang geleden heeft een jong enthousiast lid zijn koppakking vervangen.
Helaas rijdt hij de Fabia met AQW blok niet meer, en is ook al een poosje niet actief geweest binnen het forum.
Zijn topic lezend vermoed ik dat er een nieuwe standaard koppakking is gemonteerd.

Zie dit topic van @Edwinz in https://www.skodaforum.nl/forum/i/aqw-kop-wat-opgepoetst.38205/
 
Laatst bewerkt:

Douk

Nieuw lid
Ik moet dat bij mijn garage navragen Ik vermoed overigens dat die verbeterde koppakking gewoon via Brezan is gekomen. De dealer heeft uiteraard ook de juiste koppakking. Gegevens zoals bestelnummers verder niet bij de hand. Stonden trouwens ook niet zo gespecificeerd op de rekening.

Dat zou top zijn om te weten! Ik kan zo niet vinden welke kit ik moet hebben.. De mijne gaat deze week naar de vakgarage, ik ben benieuwd wat zij adviseren.
 

Hakar

Donateur
Dat zou top zijn om te weten! Ik kan zo niet vinden welke kit ik moet hebben.. De mijne gaat deze week naar de vakgarage, ik ben benieuwd wat zij adviseren.
Welke Vakgarage als ik vragen mag?
Gezien je woonplaats vermoed ik die aan de Friesestraatweg.
Die zijn vanuit het verleden goed met Citroën, met andere merken hoor ik verschillende geluiden.
Bij belangstelling kan ik je eventueel voorzien van gegevens van een paar bedrijven die wat meer allround zijn.
 

Douk

Nieuw lid
Welke Vakgarage als ik vragen mag?
Gezien je woonplaats vermoed ik die aan de Friesestraatweg.
Die zijn vanuit het verleden goed met Citroën, met andere merken hoor ik verschillende geluiden.
Bij belangstelling kan ik je eventueel voorzien van gegevens van een paar bedrijven die wat meer allround zijn.

Ik ga morgen even met de garage bellen waar ik hem heb gekocht nog geen maand geleden (een garage in friesland). Gezien deze garage zeer degelijk over kwam ga ik er vanuit dat ze bij verkoop niet op de hoogte waren, en dit netjes gaan oplossen. Ik houd jullie op de hoogte. Mocht je een vertrouwde garage hier in groningen weten waar ze veel ervaring hebben met Skoda, dan hoor ik dit graag!
 
Bovenaan Onderaan