Olie dop vervuild

Albert112

Nieuw lid
geachte leden , mijn oliebijvuldop zit vol met rotzooi , lijkt op mayonaise.
Dealer zegt dat ik te veel korte stukjes rij, er zit nu 10w40 in maar bij 5w30 heb ik dat ook.
Iemand een idee? krijgt netjes de beurt bij de voi. na een lange rit op vakantie naar het buitenland is dit minder
thx voor jullie reactie
 

hemi24

Forumguru
Je dealer heeft je het antwoord al gegeven...

Daarnaast onderschrijf je het zelf nog een keer door te zeggen dat het minder is na een lange rit (op vakantie)!
 

64rhfx

Senior Member
Die beige troep komt omdat de dop kouder is dan de rest. Als het ook op je pijlstok zit en olie in je koelwater heb je kans op een lekker koppakking. Maak je dop schoon, rij een flink lang stuk goed door op de snelweg, desnoods even Duitsland in om te planken en kijk dan of het er weer op zit.

Succes, Alex
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al aangegeven is de meest waarschijnlijke oorzaak het rijden van korte stukjes, waardoor de olie niet op temperatuur komt en condenswater niet verdampt uit de olie, hierdoor ontstaat een chemische reactie die 'mayonaise' vormt, dat heeft dus niets met de dikte of kwaliteit van de motorolie te maken.

Soms ontstaat het ook bij een lekke koppakking, en dan met name als er lekkage is tussen koelcircuit en oliecircuit, waardoor er koelvloeistof in de olie komt.
 

pansaebr

Actief lid
Mijn Octavia heeft er in mindere mate last van maar telkens als ik de olie vervang reinig ik de carter ontluchting.
Opgelet het kort stuk aan de luchtfilter kant durft al eens breken. (bij het laatste onderhoud zat deze behoorlijk dicht) , een veiligheidsbril is hierbij geen luxe. ( 15k vervanging van de olie vast)

Groeten
 

Bijlagen

  • skoda16.jpg
    skoda16.jpg
    205,3 KB · Weergaven: 56

pansaebr

Actief lid
@hemi24 ik rij net geen 30k per jaar dus aan afstanden van 20 tot 40km enkel per dag en een paar 100 in het weekend. Dus geeft ik hem 2x per jaar verse olie en oliefilter. Het is wat prutswerk om het proper te krijgen maar het levert ook wat op. Foto is ter ilusustratie bij een diesel is het meestal een gelijkaardige sitiuatie.
 

64rhfx

Senior Member
Zolang het koelwater niet vies wordt en de olie schoon blijft, dus geen sludge door de olie zou ik mij geen zorgen maken. Ik had aan mij 2.0 FSI ook altijd sludge aan de vuldop, ondanks dat ik regelmatig ritten van zo'n 300 km maakte.
 
Bovenaan Onderaan