Olie afzuigpomp Lidl

Sebastian

Donateur
Deze week bij de Lidl voor het luttele bedrag van 17 Euro.
Heeft iemand hier ervaring mee? Dat scheelt de noodzaak aan een brug als je zelf je olie wilt doen.

Krijg je hier ook echt alles mee uit of blijft er teveel troep achter? Bij m'n Faab moest ik echt onder de auto zijn omdat het oliefilter alleen van onder te benaderen was. Bij de Octavia kan ik, voor zover ik kan zien, het filter gewoon van boven eruit draaien.

Benieuwd naar de meningen. Overweeg zo'n pomp aan te schaffen,


https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-S...campaign=Spotta2017&utm_source=Spotta_2454941
 
BIj een daewoo espero heb ik steeds de olie er uitgezogen; De eerst x daarna gecontroleerd met de carter plug te verwijderen en er kwam geen druppel meer uit. Bij mijn volgende wagen (renault megane) was dit niet meer mogelijk, het buisje van de olie peilstok was te smal gemaakt,
Ik denk zelfs als de oliecarter wat ovaal is onderaan,dat je er ook de droesem uithaalt die er anders achterblijft.
 

deusjevo

Forumguru
Geen ervaring mee maar mijn gevoel zegt dat ik toch liever de aftapplug losdraai om zeker te zijn dat het carter helemaal leeg is.
 
Bij mijn pomp is het met ingebouwd reservoir van 6 liter, met 2 verschillend afzuigdarmen (diameter.) Dus er kan niets misgaan, ledigen is gewoon leeggieten dmv een afvoergootje.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de vorige keer zo'n pompje aangeschaft in de aanbieding, en juist een paar weken terug voor de eerste keer gebruikt. Als je twijfelt of alle vuil/olie wel meekomt: anders eerst een weekje Action-olie er in en na 1-2 weken de operatie herhalen met premium motorolie. Even met een mindere motorolie zal geen enorm verschil in levensduur van het blok opleveren, maar met 2 keer kort na elkaar wisselen moet je eigenlijk alle vuil wel zo'n beetje kwijt zijn. Het aanzuigslangetje past niet ín de oliepeilopening, maar door de olie vuldop los te halen, en de zuigslang op de oliepeilopening te drukken zuigt ie vrij makkelijk de olie naar boven.
 

DJSmiley

Actief lid
Ik heb zelf ook zo'n ding. Ander merk, maar gewoon dezelfde OEM boer die erachter zal zitten (dat spul is allemaal hetzelfde)

Werkt voor mij prima, inmiddels al een paar keer gebruikt. Ik doe oliewissels om de 20k. Of er wel of niet wat restant achterblijft. I don't care. Doordat ik de wissels eerder doe dan noodzakelijk, en ook het oliefilter vervang, zal het netto minstens net zo goed zijn als een echt 100% leeghalen om de 30k. Maar omdat ik geen brug heb is dat meer gedoe dan dit pompje.

Bij mijn O2 past het dunne (aanzuig) slangetje overigens prima in de pijlstok. Je moet 'm alleen niet tever erin drukken want dan 'krult' ie in je blok weer omhoog en zuigt ie lucht heb ik gemerkt. Gewoon rustig laten zakken en je merkt snel genoeg wanneer ie olie pakt.

Na afloop even doorspoelen met diesel en gaan. Afval vang ik op in een oude 5l ruitenvloeistof kan, die bewaar ik daar mooi voor, en als die vol is gaat die richting de milieustraat.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Wat me vooralsnog tegenhoud is dat je alsnog een opvangbak / geklieder krijgt als je het oliefilter wilt vervangen.

Kortom, voor het idee olie aan de straat te vervangen vind ik het nog geen oplossing.

Wat betreft alle vuile olie afgetapt krijgen of het carter goed leeg krijgen: de beste manier is dan de auto met de neus omhoog te positioneren (dus bijv op assteunen) Dan helt het carter licht achterover en loopt alle olie die anders achter de opstaande randjes onderin de pan achter zou blijven, beter weg.

Ik heb ooit de carterpan gedemonteerd gehad en zag dat er wel minstens 100ml oude vieze dikkere olie nog in achter was gebleven nadat ik de olie op de reguliere manier afgetapt had via de carterplug.

Ik vermoed dat ook met afzuigen je net zomin de olie niet 100% afgezogen krijgt, net zoals dat er bij een zeep dispenser ook altijd een bodempje zeep achter blijft.....
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid ik heb het zonder oliefilterwissel gedaan, en dan is het in een kwartiertje gepiept, en mooi schoon. Ook hier een oude can van het een of ander bewaard, en deze naast het blok in de motorruimte 'geparkeerd' zodat ie niet om kan vallen, en je kunt in je 'zondagse pak' een oliewissel doen.
 

DJSmiley

Actief lid
Bij mijn O2 zit het filter aan de bovenkant. Ik kan 'm dus makkelijk verwijderen zonder te smeren (naja, een doek erbij en gaan). Vervolgens zuig ik uit de 'voet' van de filter nog de resterende olie weg.
 

Sebastian

Donateur
Voor zover ik kon zien is bij mij het oliefilter ook goed van boven te bereiken. Hij draait wel naar beneden toe los maar er is ruimte zat. Ik denk dat ik dat ook wel durf te wisselen zonder dat de hele straat onder zit.
 

Agent327

Forumguru
Voor mijn S2 2.0 diesel gebruik ook ik het Lidl pompje en heb het tegelijkertijd oliefilter gewisseld, hoewel ik niet op straat hoef te sleutelen heb ik dit zonder er een kliederboel van te maken voor elkaar gekregen.
Voor mij was het gewoon een kwestie om flink wat oude lappen rond het oliefilterhuis te leggen zodat de gemorste olie in deze doeken terecht kwam.
Nog even iets over het pompje en het afzuigen. Op zich werkt het pompje naar behoren en heb ik de indruk dat de afzuigslang de bodem van de carterpan raakt. het enige waar ik nog niet zeker over ben is dit: er blijft natuurlijk altijd een laagje residu over wat zich vervolgens weer vermengt met de nieuwe olie. Kan iemand zeggen of de kleine metaaldeeljes in dit residu ook weer in de olie terecht komen of is er bij de Skoda/VW motoren sprake van een magnetische carterplug welke de metaaldeeltjes vasthoudt?
 

Spinal

Forumguru
De olie gaat vanuit het carter eerst door het oliefilter heen dus de meeste troep blijft daar achter.
Standaard zit er geen magnetische carterplug in (bij alle auto’s waarbij ik de carterplug los heb gehad was dat geen magnetische)
Die zijn overigens wel overal te koop, even googelen en de keuze is reuze.

Ik heb laatste nog hier op straat het filter en de olie van de Kia vervangen, daar zit het filter aan de onderkant. Ik heb daarvoor een ‘speciale’ opvang bak/kan voor gekocht:
CC555C81-6B29-4D7E-8530-2D41B58F0CAB.jpeg
En dat werkt erg prettig, geen geknoei en gespetter als in een normale opvangbak en nadat de olie erin zit kun je hem eenvoudig in een oude ruitenwisservloeistof kan leeg gieten. Laag van profiel dus past al snel onder de auto.

Als ik dan toch een pomp zou kiezen (voor de O2 waar het filter aan de bovenkant zit is dat wel een optie) dan zou ik een Pela 6000 of een immitatie ervan kopen:
C9896C29-A313-409F-B797-CA6959FBC1CD.jpeg

Dan heb je ook pomp en opvangbak in één. Hij werkt via vacuüm dus je moet wel zelf pompen.
Op het Seat-online forum hebben een aantal leden deze pomp en die krijgen er bijna alles mee uit.
 

EdK

Forumguru
en je kunt in je 'zondagse pak' een oliewissel doen.
Natuurlijk........ alleen wel een oud zondags pak dan.
Het blijft kliederen met die dingen , zuigbuis heeft altijd olie aan buiten en binnenzijde van de slang na zuigbeurt !
Perszijde blijft ook altijd olie in hangen en ook in je pomphuis...
En ja ook dat moet je weer reinigen , dus t blijft kliederen !
En koude olie zal hij nooit volledig wegzuigen dus je zal de olie toch van te voren opgewarmt moeten hebben en tsja niet meer dan 60 graden want meer kan dat pompie niet hebben volgens de specs.

Ik zou als ik dit al zelf wil doen, een mooie platte lekbak aanschaffen en lekker die plug losdraaien en de boel laten leeglopen en lekker laten uitlekken, filter ff vervangen en dan
Doppie er weer in draaien en weer schone olie erin

Op werk vervangen wij ook olie en tandwielbakken van slagbomen en ook met pompje gedaan.
En een ieder klaagde over de knoeiboel.
Tegenwoordig gebruiken we een vergelijkend iets als onderstaande foto, wat bij ons een stuk minder geklieder oplevert.

oilextractor.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Spinal inderdaad die Pela-pomp kwam me al bekend voor qua naam, maar is volgens mij 3x zo duur. De pomp die @EdK heeft geplaatst lijkt daar een regelrechte kopie van (of omgekeerd).
 

Sebastian

Donateur
Nou, ik heb 'm op de laatste dag toch nog even besteld. De link in de OP is inmiddels verlopen. Ik zal kijken of ik een wat permanents kan vinden zodat de OP nuttig blijft. 'For future reference' zeg maar, op z'n goed Hollands. Link lijkt toch weer te werken.... :D

Hier de doos en inhoud. Ik zal 'm binnenkort eens uitproberen en wat foto's of video posten. Ben benieuwd.
Wil eigenlijk een engine flush doen. Heb ik met de Faab ook gedaan en daar was ik erg tevreden over. Na 10 jaar en 115000km kan het zeker geen kwaad zou je denken!

De olie-afzuigpomp:

kpDWHtC.jpg

I9Wv3I6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan