Oil catch can

NJAM

Lid
Hey, dit topic probeer ik even omhoog te bumpen. Ik zie veel vragen over verschillende methoden om de inlaat te reinigen maar voorkomen is beter dan genezen toch? Ik vraag me een beetje af waarom dit onderwerp niet zoveel lijkt te zijn besproken op dit forum. Misschien zoek ik nog niet goed..
 

CDK

Forumguru
@NJAM, bij mijn S2 6 pitter had ik ook een gemodificeerde carterontluchting, als je het al ziet is het vaak bij auto’s die stage 2 of hoger getuned zijn. Maximaal vermogen en een vervuilde inlaat gaan niet hand in hand met elkaar.
 

NJAM

Lid
Hey bedankt voor de info @CDK.
Beviel dat systeem en mag ik vragen waar 't vandaan kwam?
Uiteindelijk wil ik mijn auto misschien ook gaan chippen maar in de 132xxx km is niet voor deze auto gezorgd afgezien vh feit dat hij altijd wel onderhoudsbeurten gehad heeft. In 't boekje zie ik voornamelijk dat 't dan om olie verversen gaat. En bougies af en toe.
Ik dacht er daarom aan om de auto eerst eens even in de watten te leggen voor ik 'm sneller laat maken.
 

Timmer

Donateur
Als je 132k km hebt, en je overweegt een CC, raad ik je eerst een inlaatkleppen reiniging aan dmv walnootblasting.
Je zal op deze km's al voldoende afzetting hebben, dat een CC geen meerwaarde meer zal zijn, maar enkel een vertraagde afzetting zal hebben van vuil, op het reeds aanwezige.
Even goed laten schoonmaken, dan CC ertussen en dan zit je goed.
 

VAG-man

Forumguru
Uiteindelijk wil ik mijn auto misschien ook gaan chippen maar in de 132xxx km is niet voor deze auto gezorgd afgezien vh feit dat hij altijd wel onderhoudsbeurten gehad heeft. In 't boekje zie ik voornamelijk dat 't dan om olie verversen gaat. En bougies af en toe.

:ot:Dat is ook wat je moet doen. Eventueel nog versleten onderdelen vervangen. Meer stelt het niet voor.
 

CDK

Forumguru
Uiteraard eerst het inlaat traject reinigen, bij voorkeur met walnut blasting bij iemand die kennis van zaken heeft.
Mijn carterontluchting was ontkoppeld van de inlaat en liep met een slang zo naar beneden, er zat wel een vies zoetig luchtje aan als de motor stationair draaide en je had het raam open dan viel dat wel op.
Met zo’n Catch Can gaat het ook wel eens mis had ik me laten vertellen en daarom heb ik toen voor de low budget versie gekozen. Ben er overigens gewoon mee door de APK gekomen. Tegenwoordig zijn ze wel wat strenger, dus de kans op afkeur is nu wel groter bij deze oplossing.
 

Timmer

Donateur
@CDK had jij dan een hercirculatie of een vent to atmosphere (vta)?
Ik ben zelf aant kijken geweest naar een vta systeem, maar vind nogal veel tegenstrijdige info. Heb jij hier ergens een linkje van of meer info over?
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

CDK

Forumguru
VTA, gewoon een slang die onder de auto uitkwam die de carterdampen zo de lucht in lieten gaan. Voor mijn toenmalige van oorsprong atmosferische V6 voorzien van een supercharger vond TVS Engineering dit de beste oplossing. Wellicht eens bij een tuner informeren wat voor jouw motor de beste APK legale oplossing is?
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

Ruittie

Forumguru
Ik zou ook gelijk kijken of je de egr kan wegschrijven/afdoppen als je hem laat chippen.

Blijft de motor nog schoner en mogelijk ook zuiniger!
 

Timmer

Donateur
VTA is in België zowiso een no-go. Keuringstations doen ook al moeilijk over een catchcan. De beste APK (of België; Goca) legale oplossing is er gewoon af blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

Ruittie

Forumguru
Als je hem dicht knijp sta je binnen de kortste keren met olie lekkage omdat alles eruit geperst word door de carterdruk.

Maak je er een gaatje in dan krijg je olie lekkage en eventueel problemen met je vacuum:pardon:
 

NJAM

Lid
VTA is in België zowiso een no-go. Keuringstations doen ook al moeilijk over een catchcan. De beste APK (of België; Goca) legale oplossing is er gewoon af blijven.

Ik weet niet hoe dit in NL werkt maar bij ons mag vaak stukken minder als in BE heb ik 't idee dus dat zal in de tussentijd ook wel aangescherpt zijn.

Ik lees in veel topics over 't wallnut blasten en zelfs dat hier groupbuys voor georganiseerd worden. In diezelfde topics lees ik imo verassend weinig over de catchcans. Zou dit komen omdat men dezelfde mening is toegedaan als @Timmer vraag ik mij dan af...
 

EdK

Forumguru
en als het hoog genoeg zit, valt de lekkage wel mee.
elke druppel die een kans maakt om in het milieu te komen is er één teveel.....
En helemaal triest als er een bewuste keus gemaakt is met gevolg een lekkage.

Sorry maar dit kan echt niet meer in 2020 !!
 

Timmer

Donateur
Dit, EdK, is ook de reden dat VTA in België sowiso een no-go is, milieu.
Een catchcan, ik denk wel dat het een meerwaarde is, maar wel een beperkte.
Wat wel een meerwaarde is voor je motor is een VTA-setup, maar dan ben je bewust olie aan het dumpen (ook niet ideaal).

en dan komt het;

Lucht en brandstof ontbranden in de cilinder. Soms raakt er een heeeel klein beetje van deze mengeling voorbij de piston (of zuiger :shutup:) tot in het carter, de zogenoemde 'blow by'. De vag motoren werken met een PCV systeem, een 'positive crankcase ventilation'.
Hoe gek het ook mag klinken, het gaat hier over een onderdruk (vacuum) aan het inlaatspruitstuk tegenover de carter, waardoor deze gassen onder normale omstandigheden (lees; standaard pcv systeem) terug gezogen worden en dus nog een rondje door de motor mogen maken om zo alsnog verbrand te worden. Positive crankcase system slaat dus (en dit is mijn interpretatie ervan toch!) dat het carter/motorblok een positieve druk hebben tegenover de inlaat.
Een VTA-systeem heeft dus niet dit drukverschil, dus zal ook niet zomaar zijn blowby gasses ventileren naar de buitenlucht.


Een gesloten catchcan zal nog steeds dit drukverschil hebben, en de afgescheiden olie opvangen. Let wel, als je catchcan vol is, zuigt je inlaat dus al die smurrie gewoon weer naar binnen, dus regelmatig nakijken en leegmaken. Koud- en vriesweer vullen je catchcan aanzienlijk sneller dan een warme en droge dag.

En dan bestaan er nog de 'geventileerde catchcans'. Dit is imo niet van toepassing voor onze wagens, wederom omdat je je drukverschil niet meer gebruikt.

mijn mening?;
-Blijf met de standaard setup rijden
- steek een gesloten catchcan (vwracibgline heeft een heel complete kit, kost je ook wel een complete €600+!)
- steek naar iedereen ff de middenvinger op, trek een buis van je carterontluchring naar de straat, plaats een filtertje op de retour icm een slang en klaar. (Ik raad je dit niet aan, maar goed...)


Dit is in het kort mijn ervaring/gedacht over PCV/catchcans. Dit is mijn gedacht, en is dus op geen enkele manier de norm, verplicht,...
:lezen:
 

NJAM

Lid
.......mijn mening?;
-Blijf met de standaard setup rijden
- steek een gesloten catchcan (vwracibgline heeft een heel complete kit, kost je ook wel een complete €600+!)
- steek naar iedereen ff de middenvinger op, trek een buis van je carterontluchring naar de straat, plaats een filtertje op de retour icm een slang en klaar. (Ik raad je dit niet aan, maar goed...)

Ik vat 'm niet helemaal.. Bedoel je te zeggen dat dit volgens jou de enige "logische" opties zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Timmer

Donateur
Dit zijn naar mijn inzicht de logische opties voor een carterontluchting.
Blijf standaard, ga voor een opvangsysteem met gesloten circuit of dump alles gewoon op straat/natuur (niet aangeraden voor logische redenen)
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM
Bovenaan Onderaan