Octavia vs Astra vs Focus

" De Skoda vormt in onze ogen het interessantste en meest homogene aanbod. De Octavia die krachtig, zuinig, functioneel en goed uitgerust is , onderscheidt zich verder vooral nog door zijn uitstekende afwerking en verhouding prijs-kwaliteit, al worden zijn prijzen steeds meer op die van de concurrentie afgestemd."
Tot zover een citaat uit het besluit van de vergelijkende test in de Autogids (18/8).
Men vergelijkt er de Skoda Octavia Combi 2.0 TDI met de Opel Astra Break 1.9 CDTI 150 en de Ford Focus Clipper 2.0 TDCI.
De volledige test is te downloaden via http://www.savefile.com/projects.php?pid=645881
2.29 MB - 10 blz
 

Logic

Actief lid
ze zijn vergeten te vermelden dat de Octavia ook verreweg de mooiste auto is /forum/images/graemlins/tongue.gif
 

Joeri

Actief lid
Mijn Autogids is er nog niet!! (of zou hij mysterieus mee verdwenen zijn naar het werk...) /forum/images/graemlins/mad.gif

Hoe dan ook, dit bewijst het weer maar eens /forum/images/graemlins/grin.gif Jammer dat de mensen zo blijven vasthouden aan een Opel of een Ford!
 

Dutch4x4

Senior Member
Ach ja, ik overweeg juist een Ford. Geen kwestie van vasthouden aan, want nooit eerder klant geweest (heb een beetje het idee van Fix Or Repair Daily /forum/images/graemlins/grin.gif ).

Maar als Skoda geen serieus snelle benzine-Fabia brengt (want ik weet niet of diesel mij ooit kan bekoren), dan moet ik wel elders kijken...
 

Joeri

Actief lid
Ik vraag me af wat de AutoGids trouwens altijd maar tegen die plaatsing van de ont/vergrendelingsschakelaar heeft. Zo erg dat het zelfs altijd in de minpunten staat. Is toch niet levensreddend? Echt niet, want je auto ontgrendelt bij een ongeluk!

Zullen moeite hebben om minpunten te vinden misschien?
 

Droopy

Actief lid
Als dit de ergste minpunten zijn die ze kunnen bedenken....
dat zal ieder mens nu weten dat het een geweldige wagen moet zijn (ik hoop dit binnenkort te kunnen beamen)
 

Remco28

Actief lid
Sorry maar ik vind het nogal wat overdreven dat de octavia meestal wint bij verschillende testen.
Het is een mooie en goede auto,met ook wat minpunten dus ze moeten het niet gaan overdrijven dat de skoda nou de uber auto is.
 

Skody

Actief lid
Remco28, zelf ben ik ook wel iemand die zaken relativeer en op z'n waarde beoordeel. Maar ik moet toch zeggen, dat ongeacht welke tests je ook leest (Duitse, Belgische, Engelse of Nederlandse) de Octavia er bijna altijd als eerste uitkomt. Zelfs in tests met Mercedes, BMW en Audi. Natuurlijk zijn dit 'lifestyle' auto's met een ander imago (maar daar betaal je ook voor). Echter, ze zijn kwalitatief c.q. qua uitrusting /ruimte etc.. afgemeten naar de prijs niet altijd (vaak niet) hun geld waard. Heb zelf afgelopen week in een Audi A4 laatste model gereden. Ik moet zeggen het voelt allemaal zeker wel degelijk, maar tegelijkertijd vind ik voor een dergelijke wagen zeer weinig ruimte, relatief oudbollig en druk interieur, kleine laadruimte, minder extra's (die bij de Elegance gewoon standaard zijn) en evenveel windgeruis bij de bestuurdersstoel (klacht die nog wel eens bij Skoda wordt genoemd). Ik was blij dat ik weer in m'n Octavia reed ! Natuurlijk is het geen überauto, maar zoals laatst in de Autoweek test stond vermeld: 'De Skoda Octavia is een nachtmerrie voor iedere journalist. Er is gewoon zo weinig op aan te merken (...). En gelijk heeft 'ie.
 

Remco28

Actief lid
Hoi Skody,daar heb je gelijk in maar het neemt voor mij echter niet weg dat ik de kwaliteit van een audi wel hoger in schat.
Ze zijn id. veel prijziger en het zijn ook lifestyle auto's.
De prijsverschil werkt natuurlijk ook weer verder in de naam.
Dus die 2 dingen maken samen,denk ik,dat prijsverschil.
 

Skody

Actief lid
Hey Remco, helemaal met je eens. Je merkt inderdaad dat bepaalde zaken in de afwerking beter zijn. Doe maar eens de achterklep van de A4 open en kijk naar de scharnieren en alles er om heen hoe dit afgewerkt is en vergelijk dit met de Octavia. Dit geldt bijv. ook voor de scharnieren in de deursluitingen e.d. Het klinkt allemaal nog net iets massiever. Daarentegen is je ruit in je achterportieren wel weer met de hand, heb je geen regensensor standaard, geen dimmende binnenspiegel, geen richtingaanwijzers in je spiegels en ga zo maar door. Is de A4 z'n geld vervolgens waard ? Naar mijn bescheiden mening niet. Je betaalt een vermogen (dan wel hoog bedrag in de lease) en als je ziet wat je er voor terug krijgt in verhouding met de Octavia is dit het m.i. niet waard. Maar ja, je rijdt wel gelijk met een bepaalde status (t'is tenslotte een Audi). Heb ook in een Astra gereden en Focus een keer mogen proberen (beiden geen zitruimte op de achterbank als je zelf circa 1.90 bent) maar geef mij maar m'n Octavia. Lekker de ruimte voor de kids, een heerlijke 140 pk diesel, en geen rammeltje..
 
Tja,

Ik kan Remco's redenering prima volgen maar wat moet je met een lege/kale status Audi t.o.v. een overvolle Octavia?

Tegen de buren op kunnen scheppen dat je een Audi rijdt???
Nee dank je.... kies dan liever voor meer comfort (en dan bedoel ik niet luxere afwerkingsmaterialen, je gaat tenslotte niet de hele tijd je mooiere dashboard zitten aaien of wel ...?)
 

johann

Lid
Sommigen dus blijkbaar wel.

Mijn werkgever rijdt een A4 Avant. Het is misschien wat luxer afgewerkt allemaal, maar die 10k euro prijsverschil zie je er niet aan af. Hij was ook maar wat onder de indruk toen ik met mijn O kwam voorrijden! Misschien gaat 'ie nog nadenken?
baby012.gif


Want een werknemer die een mooiere auto heeft dan de baas kan natuurlijk niet!
 

Matra_Murena

Actief lid
Mijn werkgever stapt nu eindelijk over van A4 naar Lexus IS 220. (warschijnlijk) Dat is een van de weinige wagens die zijn meerpijs waard is tov minder status-verhogende wagens.

Maareh... In deze test scoort de Octavia wel degelijk door gebruikte materialen tegen de concurentie... Focus en Astra zijn net ietsie minder afgewerkt.
 

Ad_O2

Lid
Ahum.., draadje begonnen in: 17/08/2005 13:16
Dat hebben ze nu wel opgeruimd
grin.gif

Dat is het nadeel van links, jammer...
 
Een Ford en Opel blijven natuurlijk ook goede auto's maar zijn wat meer grijze muis auto's, doet me denken aan de dreuzel autos van Harry Potter...
Geef mij maar m'n RS!
 
Bovenaan Onderaan