.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Vind dat ook best meevallen hoor. Hij is ook een paar duizend euri duurder, begreep ik, zonder heel veel meer te bieden.
De Ceed daarentegen stuurt wel lekkerder kennelijk. Dus zeker niet voor ieder een logische keus
 

brepus13

Forumguru
En garantie is ook wel een aardig verschil wat niet in het voordeel van de Skoda is.

ik vind de nieuwe O4 technisch echt wel mooi maar moet nog wel een beetje wennen aan de nieuwe look....
 

Duijzer

Donateur
Wat ik in dit soort tests altijd mis is de vergelijking op verwachte restwaarde. Per merk kan daar behoorlijk verschil in zitten. Alle auto's schrijven af, maar de ene meer dan de andere. Zo kocht je de eerste Superb voor een paar duizend euro minder dan een vergelijkbare Passat. Maar als je toen een Superb van 2 jaar oud ging inruilen, schrok je van de restwaarde. Met de eerste Kia Rio was dat ook zo. Natuurlijk blijft het lastig om vooraf een restwaarde in te schatten, maar leasemaatschappijen doen het ook. Vandaar de verschillen in leaseprijs van auto's die in de catalogus hetzelfde kosten. Onderhoud en afschrijving. Maar daar lees je bij tests zelden iets over, terwijl het wel van belang is voor de uiteindelijke kosten van je auto. Misschien nog wel meer dan het verschil van duizend euro in aanschafprijs....
 

Derooke

Forumguru
De Cee'd was mijn andere keus toen ik moest kiezen tussen superb iV en Cee'd SW PHEV . De oudere look en feel(was toen tikkeltje kleiner scherm trager responsief digitaal dashboard bij aanzetten airco gaat de motor aan enz bijna geen Power op electrische aandrijving ) was de turnoff .
Garantie en prijs en kortere levertermijn was in het voordeel van de Cee'd .(in feb 2020)
Voordeel van suberB iV was echt op electrische batterijen rijden zonder inboeten rijbeleving. (Wat mijn grootste eis was en heel vaak korte afstanden)

Edit voor mijn "oude wagen VW troc" kreeg ik bij hen 15000 met 1 maand wachttijd en bij Skoda 18 000 na de 6maanden wachttijd. Dat telt ook mee.

Dus zeker geen slechte wagen die Cee'd maar voor mij was het PHEV gedeelte beter uitgewerkt bij Skoda . Dat heeft uiteindelijk de balans naar Skoda doen tillen

Edit 2 . Bij Kia is het om de 15000km onderhoud . Bij Skoda 30000
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Maar als je toen een Superb van 2 jaar oud ging inruilen, schrok je van de restwaarde.
Ik denk dat je altijd zult schrikken als je een auto van slechts 2 jaar oud wilt inruilen.
Hoe nieuwer de inruiler, hoe groter de waardevermindering; het loont als regel juist om langer met de auto door te rijden.
 

Cordoba

Forumguru
@Duijzer Probleem met het maken van een inschatting van de opbrengst bij inruil is ook sterk afhankelijk van allerlei factoren zoals hoeveel km/jaar en hoeveel jaar blijf je er mee rijden. Een leasemaatschappij heeft daar al een indicatie van (daar is het leasecontract tenslotte op gebaseerd), maar als autojournalist is het moeilijk om een inschatting voor de gemiddelde koper te maken, en kopers van het ene merk kunnen wel eens heel ander gedrag vertonen dan kopers van een vergelijkbaar model bij een ander merk. Ik denk bijvoorbeeld dat Skoda-rijders langer dan gemiddeld met hun auto rijden, omdat het vaak particulier aangeschafte auto's zijn, en vaak zijn de berijders geen echte km-vreters die 50-100k per jaar rijden.

Wat ik ook mis in het overzicht zijn de onderhoudskosten (zowel gepland als ongepland (reparaties) onderhoud) en bijvoorbeeld brandstofkosten die nergens genoemd worden. Als je brandstofkosten bij de Kia 20% hoger zijn, en ook je onderhoud kost elk jaar een paar honderd euro extra, dan heb je dat verschil in aanschafprijs redelijk snel terugverdiend.
 

Duijzer

Donateur
@Cordoba, zeker. Maar je zou een gemiddelde kunnen hanteren, zoals ook ANWB in de koerslijsten doet. Dat die niet op de euro kloppen weet iedereen. Maar het geeft een indicatie. Brandstofkosten net zo. Heel veel hangt af van je rijstijl, en de opgave van de fabrikant is daar niet altijd een goede afspiegeling van....En onderhoudskosten inderdaad. Waar je bij de ene auto simpel een lampje vervangt moet er bij de andere auto de hele voorbumper af.
Het punt is dat er in veel tests heel wat subjectieve dingen langs komen ('reageert vlot op het gaspedaal' kan voor een andere berijder betekenen 'rijdt onrustig'....) maar heel wat objectieve dingen niet genoemd worden...
 

haggard

Senior Member
Bijzonder...

De Skoda heeft 150pk en top 224
De Kia heeft 140pk en top 242?!?

Geloof d’r niks van....

Garantie is mooi, maar wat zeggen de kleine lettertjes? (Alleen op chassisdelen, maar niet op slijtageonderhevige onderdelen zoals de motor?)

Hoe zit het met kraakjes en rammeltjes na een x aantal kilometers?
 

s-line

Forumguru
Edit 2 . Bij Kia is het om de 15000km onderhoud . Bij Skoda 30000
Ik heb persoonlijk ook liever die 15k interval hoor, ik wil heel olie die er 2 jaar of 30k inzit. En uiteindelijk is het kwa onderhoudsbeurt/prijs niet veel verschillend. Ik betaalde bij jaarlijks(15k)150€ en bij 30k 300€
 

JeSko

Forumguru
Mijn olie zal elk jaar vervangen worden, ookal kom ik wellicht niet aan 15 k kilometers per jaar.

Nu ik erover nadenk is het wel raar dat de auto na 8 maanden en 3000 km olieservice aangeeft...?
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Hij leest aan de hand van het aantal start momenten de oliekwaliteit, want de olie heeft het meest te lijden door korte stukjes en vaak starten. Dus een vertegenwoordiger die de hele dag op de weg zit zal veel langer met de olie service indicatie doen als iemand die de hele tijd van huis naar de supermarkt rijdt of rond de deur..
 

MaxN

Donateur
...........Garantie is mooi, maar wat zeggen de kleine lettertjes? (Alleen op chassisdelen, maar niet op slijtageonderhevige onderdelen zoals de motor?)........
Garantie is uitsluitend bij de Kia dealers. Een keer pech onderweg en bij een “algemene” garage geholpen worden is einde lange garantie. Oom van mij had er mee te maken toen hij door de mobiliteits service van Kia naar de dichtstbijzijnde garage werd gebracht. Bij inruil op een nieuwe Kia werd hem dat vertelt. Erg bijzonder dus.
 

Duijzer

Donateur
Niet op rammeltjes en kraakjes, niet op sluitdelen. Niet op interieurdelen (dat zijn blijkbaar ook slijtdelen...) dus dan hou je inderdaad zo’n beetje motor en bak over. En daar zit vast een max aantal kilometers aan. Kortom: garantie zegt niet zo veel.

Ik kijk maar even naar taxi’s. Waarom rijden er zoveel Mercedes taxi’s en geen BMW’s? Volgens autotests rijden die voor de chauffeur fijner, dus als beroepschauffeur zou je dan toch voor BMW kiezen....? waarom zie je wel Golfjes van 20 jaar oud en geen Kia Rio’s van het eerste model. Golf 1en 2 zie ik nog regelmatig, maar een Opel Kadett D of E is al lang geleden...
 

Derooke

Forumguru
Bijzonder...

De Skoda heeft 150pk en top 224
De Kia heeft 140pk en top 242?!?

Geloof d’r niks van....

Garantie is mooi, maar wat zeggen de kleine lettertjes? (Alleen op chassisdelen, maar niet op slijtageonderhevige onderdelen zoals de motor?)

Hoe zit het met kraakjes en rammeltjes na een x aantal kilometers?

Het ging bij mij om de PHEV versies. De Skoda PHEV (1.4) is een speer tegenover de Cee'd PHEV (is letterlijk een slak . Zelf op sport zijn de hernemingen traag )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan