Octavia scout 4x4 ervaringen?

Chrisjemol

Forumguru
We hebben al enige tijd een superb 1.6tdi gereden en rij nu een fabia 1.2tdi (ik rij dagelijks 100km voor mijn werk dus kleine, zuinige diesel is daarvoor in gebruik).

mijn vrouw heeft een 2006 Leon en wilt een wat grotere auto, ook handig om onze caravan (1450kg beladen) te trekken.

nu hebben we een 2008 octavia scout 4x4 2.0FSI op het oog met +-140000 op de klok.

Ik lees dat deze uitstekend onze caravan moet kunnen trekken, maar ik ben benieuwd of jullie ervaringen met deze wagen/motorisering hebben, ook icm een caravan.

wat is de betrouwbaarheid, reeele gemiddelde gebruik, etc

alvast bedankt!
 

Thijs4motion

Forumguru
Heb je de 4motion nodig?
Dit voegt gewicht en weerstand toe. Dus je betaald meer wegenbelasting en brandstof tov een voorwielaandrijver
 

Tees

Donateur
En los daarvan: een Haldex (4x4 koppeling) heeft ook onderhoud nodig en als ie kapot gaat is dat een dure grap. Als je t niet echt nodig hebt, zou ik t zelf laten.
Ik vroeg me ook af waarom je voor de 2.0 FSI gaat, en niet naar een 1.8 TSI kijkt (of evt zelfs een 1.4 TSI)? De 1.4 TSI heeft net zoveel koppel als de 2.0 FSI en dat bij veel lagere toeren. Wel minder vermogen natuurlijk, maar koppel lijkt me belangrijker voor een trekauto.
 

MaxN

Donateur
Voor verbruik zou je kunnen zoeken op Spritmonitor.de daar staan bijna alle Europesche modellen wel te vinden.
Ik zou denk ik liever een 1.8tsi hebben dan een fsi. Even goed rondkijken of die mogelijkheid er ook in zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

eriktv

Forumguru
Zoek bij de 2.0 FSI ook even op kettingsproblemen, mijn schoonouders hebben hun O2C 2.0 FSI Scout 4x4 afgeschreven op de ketting, terwijl net de distributieriem vervangen was (ja beide zit erop) :wavecry:
 

Frup

Forumguru
Ik heb wel positieve ervaring met mijn 4x4 met caravan rijden.
Bij zachte ondergrond of na regen kom je altijd weg, waar anderen hulp nodig hebben of het terrein omploegen. Of op een schuin splitpad wegrijden in de bergen. Of naar de sneeuw, waar je niet meteen kettingen hoeft om te leggen.
 

Chrisjemol

Forumguru
Dat de fsi ketting en riem heeft wist ik inderdaad (broertje heeft een passat fsi), en die geven idd wel eens kopzorgen

ik hoor enkel veel meer slechte verhalen over tsi motoren mbt kettingen en olieverbruik.
Of is dit dan bij de 1.8 of 1.4 juist opgelost?

de leon die mijn vrouw heeft is een 1.6 zonder turbo uit 2005 en daar is nooit iets mee en verbruikt geen druppel olie, we willen zo min mogelijk gezeik (al weet je dat nooit van tevoren).

is de 1.8/1.4 tsi een goed alternatief volgens julie?
 

larsy

Forumguru
Verbruik gaat niet hoger zijn … die 4x4 gaat pas aan als je geen grip meer hebt op de voorwielen.(en ik denk ook bij die eerdere modellen dus)
als je gewoon op de snelweg aant rijden bent zal je verbruik idem zijn als de gewone 2x4
4x4 heeft wel extra onderhoud nodig …
Maar dat is nu niet de grote kost ..
zoek maar op haldex gen 4
Pr -facelift heeft gen 2
de latere hebben gen 5

En als je het systeem stuk is heb je gewoon geen 4x4 . Zolang je niet in de modder of sneeuw en… zit ga je het 9/10 zelfs niet merken.

ik zou gaan voor de 4x4
Vraag aan de verkoper wanneer de haldex zijn laatste onderhoud heeft gehad . (Prijs drukken):pardon:
 

Tees

Donateur
Volgens mij is de 2.0 FSI een heel andere motor dan de 1.4/1.8 TSI (ook een stuk ouder trouwens). Ik had even gegoogled en de 2.0 FSI lijkt geen olieproblemen te kennen.
De 1.4 en 1.8 TSI hebben idd wel de ketting problemen, en ook soms de olieproblemen waar @Peter-036 op duidt. In die zin heeft elke motor zo z'n kwaaltjes, sommige meer dan anderen. Vooral van de 1.4 TSI rijden er ook heel veel rond, dus dat vertekent ook altijd.
 

hemi24

Forumguru
als je gewoon op de snelweg aant rijden bent zal je verbruik idem zijn als de gewone 4x2

verbruik zal wel degelijk hoger zijn, om twee eenvoudige redenen:
  1. Ook al is de Haldex koppeling wellicht niet (kracht)gesloten, je hebt wel een hoop extra onderdelen die allemaal meedraaien en dus energie verbruiken;
  2. Een 4x4 (scout) staat hoger dan gewone variant, dus zal je luchtweerstand ook groter zijn.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb, voordat ik mijn eerste RS kocht in 2006, een proefrit gemaakt met een Leon 2.0FSI. Ik vond de motor ondanks de 150pk futloos en ben daarom voor de 2.0TSi gegaan.
 

EdK

Forumguru
Of is dit dan bij de 1.8 of 1.4 juist opgelost?
Vanaf 2010 of 2011 heb ik een Yeti 1,4TSI gereden, en mijn olieverbruik was zo erg dat de dealer deze tijdens de 30K LL ververste.
Zelf heb ik in die 7 jaar dat ik deze wagen reed misschien 1 keer wat olie moeten bijvullen, maar dat is nooit meer dan een liter toen geweest.
Dus tsja mijn inziens was het toen al opgelost ! Voor mij was het een probleemloze motor, die wat dorstig was met brandstof.
Maar dat kwam eerder door de perfecte stroomlijm in de vorm van een baksteen bij de Yeti
 

Chrisjemol

Forumguru
het is toch geen octavia scout geworden
in Friesland een hele mooie Touran 2.0fsi met lage km-stand gevonden.
heel netjes en goede historie, kan de caravan prima trekken en lekker ruim met de kids
geen Skoda maar we blijven wel bij VAG, de 1.4tsi blokken durfde ik niet aan
 
Bovenaan Onderaan