Octavia ruitenwisserbladen

MORGANA

Senior Member
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over de ruitenwisserbladen op mijn Octavia 3.
Indien ik de auto was en met name de voorruit heb ik het probleem.
De wissers rakende motorkap als ik deze optil om de voorruit schoon te maken. :angry:
Je kan ze maar een beetje optillen om er met een spons onderdoor te gaan.
Wie herkent dit ?

Joske

Forumguru
als je de wagen uitschakelt, en vervolgens de ruitenwisser 1 keer laten wissen (1keer naar onderen duwen), dan blijven ze omhoog staan..

schilt een pak in wassen van de wagen hoor ;) ;)

(het noemt winterstand in het boekje)

alé, zo is het toch bij mijn O2 ;)

Joske

Forumguru
zelfde positie om je rubbers te vervangen:

Before replacing the windscreen wiper blade, put the windscreen wiper arms
into the service position.
Service position for changing wiper blades

Closing the bonnet.

Switch the ignition off and on again.

Within 10 seconds, press the lever in position
4
and hold it in position for
around 2 seconds
» page 81
,
Windscreen wipers and washers
.
The windscreen wiper arms move into the service position

D

Deleted member 12693

Idd @dirkkroneman, ongelofelijk hoe weinig dat gedaan wordt:pieker::banghead::banghead:

Ik kan me voorstellen dat je hier niet de manual voor gaat raadplegen.
Bij zowat elke auto kun je de ruitenwisser er 'gewoon' afhalen zonder dat je van te voren de wis functie in "servicemode" moet zetten..........

andrehj

Forumguru
Dat klopt helaas niet meer. Van alle nieuwe auto's die ik ken gaan de ruitenwissers schuil achter de rand van de motorkap. Ook bij een Twingo uit 2007 is dat al zo. Volgens mij heeft dit te maken met voetgangerveiligheid bij botsproeven.
Skoda (VAG) lost dit dan met die service-stand nog netjes op. Bij een Twingo bestaat die niet en moet je gewoon de wissers aan zetten en dan op het juiste moment het contact uit.
Aan de andere kant heeft een Twingo (die 1/3 kost van een Superb) dan wel weer gewoon, zoals het hoort, de cruise-control knoppen op het stuur.

micky

Forumguru
@Berkowic juist niet, al jaren kan helemaal omhoog klappen bij de gemiddelde middenstanders niet meer, gewoon omdat de ruitenwissers minder wind vangen als ze lager zitten (CO2 uitstoot) ik heb al zeker 8-9 jaar geen auto meer waarbij de ruitenwissers gewoon omhoog kunnen, zelfs niet bij de Fiat 500 van mijn vrouw;)
Overigens gaat het hier helemaal niet om de wisser er af te halen, dat lukt vaak idd wel, het gaat hier om het omhoog klappen zodat je de ruit makkelijker schoon kunt maken;)

En waarom zou je daar de handleiding niet over raadplegen dan:pieker: die is er speciaal voor geschreven om je te helpen als je iets niet begrijpt:banghead:

micky

Forumguru
Dat klopt helaas niet meer. Van alle nieuwe auto's die ik ken gaan de ruitenwissers schuil achter de rand van de motorkap. Ook bij een Twingo uit 2007 is dat al zo. Volgens mij heeft dit te maken met voetgangerveiligheid bij botsproeven.

Het is bij veel auto's al veel langer niet meer zo, bij de mercedessen uit eind jaren 80 kon het niet, bij mijn Citroen DS uit 1974 ook niet.

D

Deleted member 12693

En waarom zou je daar de handleiding niet over raadplegen dan:pieker: die is er speciaal voor geschreven om je te helpen als je iets niet begrijpt:banghead:
Waarschijnlijk heb ik dan te weinig verschillende auto's gereden, maar mijn ervaring is juist dat het omhoog klappen van de wissers ook geen probleem hoeft te zijn....... En een handleiding lezen voor het omhoog klappen van de ruitenwissers...........:deuk:

Darkside

Forumguru
Normaal gesproken hoef je daar ook geen handleiding voor te lezen.
maar als je daar staat en je denkt van hé waarom lukt het niet. Zal ik toch denken daar zal vast een oplossing voor zijn. Laat ik dan toch maar even lezen.

D

Deleted member 12693

Normaal gesproken hoef je daar ook geen handleiding voor te lezen.
maar als je daar staat en je denkt van hé waarom lukt het niet. Zal ik toch denken daar zal vast een oplossing voor zijn. Laat ik dan toch maar even lezen.
Ja, dat is ook precies wat ik bedoel.

Joske

Forumguru
En nu zijn we er allemaal wel klaar mee zeker?

Met te blijven roepen dat dit kersverse lid op ons forum toch maar die f*ckin manual had moeten lezen?

We zouden voor de aardigheid al jullie berichten eens moeten doorploegen en zien of jullie nooit een "domme" vraag gesteld hebben?

Jeetje..

Bovenaan Onderaan