Octavia op LPG

JettaFreak

Actief lid
Beste allen,

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe leaseauto. Door mijn werkgever wordt ik verplicht om een auto op diesel of op LPG te kiezen. De Octavia Combi valt bij mij en mijn echtgenote erg in de smaak (hmm, zwart of toch sahara beige?). Ik heb al gereden in de 1.6 benzine en de 1.9 tdi. Beide auto's zijn snel genoeg, de benzine loopt een stukje rustiger. Vrijwel vergelijkbaar dus. Qua netto-maandlasten is het verschil tussen de LPG en de diesel echter groter. Ik wil dus ook serieus de LPG in overweging nemen. De Skoda-dealers geven aan dat LPG over het algemeen meer storingen geeft dan de diesel. Daarbij komt dat de LPG-tank onder de laadvloer komt en dat de vloer een beetje verhoogd wordt. Dat is op zich niet erg denk ik, er blijft nog een echoput aan ruimte over, maar ik heb geen zin om elke maand een keer naar de dealer te moeten (zijn overigens prima mensen).

Wie is LPG-rijder (geweest) en wil mij deelgenoot maken van zijn LPG-ervaringen? En waar komt het LPG-voorraadmetertje te zitten (foto) ? Hoe hebben anderen beslist in hun keuze tussen LPG en diesel?

Alvast heel erg bedankt voor de reactie.

Groeten,


JettaFreak

/forum/images/graemlins/smiley29.gif
 

dorstvlegel

Actief lid
Hoi Jettafreak,

Ik ben geswitched van een Golf Variant 1.6 105Pk LPG (2002)naar een Skoda Octavia Combi 1.9TDI 105Pk. (2005)

De Golf heeft een vergelijkbare zo niet dezelfde motor dan de Octavia. Ik heb hier 141.000 km mee gereden en geen enkel probleem mee gehad. Alleen elke 400 km naar de pomp...
Bij mij zal er een voorraadmeter van 5 ledjes op de plaats waar een loze ruimte was voor een schakelaar. Dit was zeer netjes ingebouwd. Een nadeel was dat het reservewiel of achter in de bak lag, of gewoon thuis in de garage(meestal). Verder werd de auto zeer tam als de caravan mee moest. De trekkracht viel dan echt tegen.

Het grote voordeel van de diesel is zijn trekkracht. Verder loopt hij zeer rustig.
 
Volgens mij moet je geluk daarmee hebben. Ikzelf heb eerst een astra 1.8 (1999) op gas gehad, zonder problemen. Als de auto minder ging lopen moest de installatie worden schoongemaakt. Het is heel erg gevoelig op de zuiverheid van het gas, het gas van BK was goed. De relatie met de dealer moet wel goed zijn. Ik had een vaste monteur (dwz er was één gasspecialist) en als ik de auto bracht om het systeem schoon te maken werd dat gedaan. Normaal kunnen ze daar moeilijk over doen want ze "zien niks". Maar het helpt wel. (Daarna heb ik een astra op 2.0 DTI gehad en nu de octavia).

Ik heb nu een collega die ook een octavia op gas heeft. Hij had nog geen problemen gehad maar de auto was een paar maanden oud. Ik kan nog wel eens vragen.

En ik had een andere collega die had vroeger een golf IV 1.4 op gas. Die auto heeft heeft zo vaak bij de dealer gestaan de deze de auto voor het einde van de lease termijn heeft terug genomen. Zijn commentaar: Gas is om te koken, niet om op te rijden. Dit was de directeur van de VW garage.

Maar tussen de octavia 1.6 op gas en de diesel zit toch heel veel verschil in het maandbedrag en is wel het overwegen waard.

En de 2.0 TDI rijdt super /forum/images/graemlins/cheer.gif
 

JettaFreak

Actief lid
Hoe meer meningen je hoort, hoe meer je het idee krijgt dat rijden op LPG een soort Russische roulette is. Met mijn huidige benzine-auto heb ik overigens ook motorische storingen gehad (hopelijk gebeuren die niet meer), dus moet het wel in perspectief worden gezet.

De keuze tussen LPG en diesel is er (dit keer wel!) wel een voor 4 jaar, tenzij de PDC-voor niet goed werkt... /forum/images/graemlins/wink.gif.

@duiker: ik ben erg benieuwd naar de reactie van je collega.

Bedankt voor jullie reacties. /forum/images/graemlins/worshippy.gif

Groeten,


JettaFreak
 

MdK

Lid
Mijn O2 rijdt op LPG, en ik moet zeggen; tot nu toe (26.000) probleemloos. Geen hikje of stottertje gehad tot op heden. Je moet inderdaad wel vaker tanken (ik haal 480/500 km per tank), maar als je ziet hoeveel het scheelt in de lease, dan heb ik dat er wel voor over (en de zegeltjes stromen binnen!).
Succes met je keuze!
 

MdK

Lid
@JettaFreak; ik was nog vergeten antwoord te geven op je vraag waar het LPG-metertje zit. Daar was ik inderdaad ook erg nieuwsgierig naar na de bestelling.
Het metertje van AG is zeer klein (~2 bij 2 cm). Het heeft 5 LEDjes die aangeven hoeveel voorraad je nog hebt. Bij mij zit het metertje links van het stuur onder de lichtschakelaar. Nette plek; goed uit zicht. Ik zal kijken of ik binnenkort er even een fotootje van kan posten.
 

higgy

Forumguru
Alhoewel ik zelf een fanatiek dieselrijder ben heb ik dezelfde overweging moeten maken als jij en voor LPi gekozen. De SGi-installatie van AG. Ben zeker tevreden. Wat kleine hindernissen (de gasklep die nieuw gemonteerd werd was stuk, sh*t happens). Zeer goed (net als alles) opgepakt bij V-Car in Eindhoven.
De vloer hoeft NIET verhoogd te worden tenzij jij kiest voor een grotere tank. Grotere tank = uiteraard grotere actieradius, maar ik had geen zin m'n vloer op te laten hogen. Ik rijd een dikke 400 km op een tank. Kan ik mee leven.
Mocht je een caravan hebben dan wil ik je de TDi toch in overweging geven. Heb je die niet dan vind ik zelf na bijna 30.000 km de 1.6 MPi een prima motor. Niet stel in optrekken, maar op toeren vlot zat en ERG rustig.
Voor mij telde ook mee dat het allemaal niet zo bloedsnel meer hoeft: ik heb daarentegen gekozen voor een Elegance en die opgeleukt met Xenon (aanrader 1e klas!), klein leerpakket (mjammie, in een beige interieur!) en stoelverwarming (aanvankelijk om m'n vrouw een plezier te doen maar o wat lekker!)
Enne: je kiest toch wel een zwarte he? /forum/images/graemlins/wink.gif
Suc6!
 

higgy

Forumguru
Ehhh, die 30.000 moet 20.000 km zijn hierboven. /forum/images/graemlins/blush.gif
 
Hi Jettafreak

Net mijn gas in laten bouwen en tot opheden (1000 km) zeer tevreden. Vloer is 4 cm verhoogt in de combi maar met de zee van ruimte mis ik dit niet echt. Voor de rest alles netjes ingebouwd door GECU in culemborg.

Zelf gekozen voor de iets duurdere installatie maar dan blijft de garantie van Skoda gewoon van kracht.

En niet te vergeten LPG is de schoontste brandstof /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Navraag gedaan bij de collega. In het begin waren er problemen maak dat was een stekkertje dat niet goed vast zat /forum/images/graemlins/mad.gif.
Sindsdien zijn er geen problemen en is hij heel tevreden /forum/images/graemlins/laugh.gif. Er is geen verschil tussen het rijden op gas of benzine.

Als ik de reacties hier op het forum bekijk is de 1.6 een goede combinatie met gas.
 
Ik heb ook een octavia op gas, mijne komt uit juni 2001.
Ik heb hem nu een maand, er stond 100.000 op te teller toen ik hem kocht, heb er nu 3000 km mee gereden en het bevalt me prima.
De laatste jaqren heb ik verschillende diesels gereden, m'n laatste gas auto is zo'n 12 jaar geleden.
Zeworden nu wel veel beter gemaakt. Heb er nog geen problemen mee gehad. De tank licht op de plaats van het reservewiel; dus geen verlies van achterbak, zo kan ik de combi optimaal gebruiken.
Ik rij tussen de 375 en 400 km op een tank.
 

Wiseguy

Actief lid
Mijn eerste lease-auto was op gas (zo'n onderbouw installatie, geen bommetje).... nooooooit meer! Diesel rules! /forum/images/graemlins/grin.gif
 

dorstvlegel

Actief lid
Zoals al eerder gemeld, heb ik geen enkel probleem gehad met een (lease)LPG auto. Helaas mocht het van mijn werkgever niet meer...
De nieuwe diesel is een stuk duurder in de bijtelling.
 

JettaFreak

Actief lid
Was ik toch een tijdlang helemaal weg van de nieuwe Honda Civic (diesel).... Na lang en uitgebreid beraad (ik was bijna bang dat ons huwelijk niet eens het 1 jaar-jubileum zou krijgen) komen we nu toch weer uit bij de Octavia. En dus wel op LPG. Als ik de reacties en meningen hoor over de Octavia op LPG, dan durven wij het wel aan.
 
Bovenaan Onderaan