Octavia of Golf Variant.....

Jagro

Nieuw lid
MIjn eerste Skoda is inmiddels ruim 5 jaar en het is tijd voor een nieuwe leasebak. Momenteel rij ik nog in een Octavia HB Elegance, 1.6MPI op LPG, met tiptronic. Die bevalt nog altijd erg goed. Heb er vier jaar zonder bijtelling in gereden, maar het vierde jaar werd het de gezinsauto. Na iets meer dan 5 jaar staat er nu 111000 kilometer op de teller. Een mooie auto voor de volgende eigenaar! Met hagelnieuwe bestuurdersstoel, want die staat al 5 jaar op zolder. Mijn ASS gaat mee naar de nieuw uit te zoeken leasebak.
Op basis van mijn huidige kilometrage moet ik naar de diesels. En ik wil in ieder geval een automatische bak.
Zodat ik nu aan het kijken ben naar de Golf Variant Bluemotion maar ook nog steeds naar de Octavia. En dan de HB Businessline Elegance 1.6TDI met DSG-7.
Beide passen prima in mijn leasetarief, ik heb zelfs nog een offerte van de 2.0TDI opgevraagd, even afwachten of die ook past....
Alleen die bijtelling, die wordt natuurlijk wel anders. En dat blijft de discussie.... wordt het de laagste bijtelling, dus de VW - maar die is toch echt lelijk....
Of wordt het de Octavia 1.6, die bijtellingtechnisch wel iets duurder is, maar veul mooier en net ietsje completer. Of ga ik voor de duurste optie met de 2.0 - 140 PK maar wel ruim 150 euri hoger in de bijtelling.... bruto dan...

Dilemma!

De komende week moet de beslissing vallen - maandag neem ik de Variant van een collega een dagje mee, vrijdag heb ik een proefrit in de Octavia 1.6TDI. Die proefritten regelen is tegenwoordig wel een crime trouwens.... Ruim twee weken wachten!

Eigenlijk had ik ook de Yeti nog wel in de overwegingen mee willen nemen, maar de diesel automaat laat vooralsnog op zich wachten... spijtig!

Wasmachineman

Forumguru
Hallo Jagro,

Ik snap waar je voor staat : V W is ook niet echt mijn merk maar je kan er niet omheen qua bijtelling. Plus die V W is wel mooi van binnen, de Highline zeker want hierin zitten de sportsoelen en alcantara ! Exceutive pakket (o.a. een vergelijkbare Amundsen navi) erbij en je bent klaar, misschien nog een Advance pakket want daar zit o.a. Xenon in ! Maar het is geen Skoda hé.
Ik zelf ben ik nog aan het kijken voor mijn volgende auto die net na de zomer moet gaan rijden. S2 of O2 Greenline BL of toch een luxere O2 Elegance BL of een S2 Ambition BL, allemaal 5-deurs ter info. Ik wil geen combi meer. Voor mij is belangrijk dat de bestuurdersstoel een memory heeft en dan zit ik al snel in de S2. Kan ook in de O2 maar dan weer geen Businessline uitvoering ! Beetje puzzelen dus.
We zien wel waar jij voor kiest. Succes.

cvegreen

Forumguru
Wat een dilema zeg . Prijs technisch (door wat ik lees in u post) komt de golf er het beste uit . Ik zie de golf variant ook niet graag , maar dat valt in smaken natuurlijk . Ik zou eigenlijk bij skoda stranden denk ik . Maar jij moet uitmaken of je die bijtelling wel wilt maken iedere maand opnieuw. Indien je het financiele plaatje wel wilt maken , ga je best voor de skoda , wil je die financiele last niet gaan dragen , kom je automatisch uit bij de golf . Dat is iets wat wij niet kunnen gaan beslissen voor u , maar gezien dit hier een skoda forum is , zal de meerderheid vrees ik u portomonee laten aanspreken en voor de skoda gaan.

Ik heb voor dezelfde keus gestaan. Uiteindelijk voor de Skoda gekozen, omdat ik de Gold variant te duur vond worden in de uitrusting die ik zou willen. Daarbij vind ik de O2 een veel leukere auto om te zien.

Luke

Forumguru
Voor mij was keuze snel gemaakt, maar het is dan ook een privé aankoop geweest... De Skoda is ruimer, goedkoper en kan al op het middelste uitrustingsniveau worden voorzien van sportstoelen.
Dat is belangrijk voor mij en was bij de golf geen mogelijkheid (enkel trendline of anders al direct higline).

Verder vind ik de skoda ook mooier en praktischer.

eskimo

Nieuw lid
Ook ik heb voor deze keuze gestaan en de keuze is toch de skoda geworden. Vanwege de leaseauto toch gekozen voor de lagere bijtelling. Golf is inderdaad net iets luxer (zeker in High Line) maar de ruimte gaf bij mij toch de voorkeur. Wat ik wel miste bij skoda is een panorama dak. Had ik (en eigenlijk de kids) toch wel graag willen hebben

hemi24

Forumguru
Keus voor de lease was bij mij vrij simpel:
een goed uitgeruste O2 Combi of een redelijk kale Golf variant ;)
Ben er nog altijd niet uit waar ze in Mexico die ca. € 3.000 meerprijs voor gelijk uitgeruste versie aan verspijkeren. Wie kan het mij vertellen?!?

Jagro

Nieuw lid
De keuze is nog niet gemaakt, al is er wel een duidelijke voorkeur. Anders zat ik niet op dit forum natuurlijk...
Overigens, de auto's die ik vergelijk zijn qua uitrusting wel redelijk gelijk. Voornaamste verschillen:
- lichtmetalen velgen op de Octavia versus staal met wieldop op de Golf
- Columbus navi Europa in de Octavia versus RSN310 benelux in de Golf
- 20% bijtelling van 36178 voor de Golf versus 25% van 31950 (of 35230 voor de 2.0) voor de Octavia

Zowel Golf als Octavia past in lease budget, inclusief winterbanden.
Stoelen doen er voor mij zoveel toe, mijn op maat gemaakte ASS gaat er weer in...
Vanavond naar huis gereden in de bijna een jaar oude Golf van een collega en dat was wel even wennen. Toch een andere zit. Morgen weer naar het werk (66km) en vrijdag de proefrit in de 1.6TDI Octavia. Ben benieuwd.

Vrouwlief vond de Golf wel erg lang aan de achterkant....

TL@

Forumguru
Doe het zeil in de kofferbak van de Golf eens 5 keer open en dicht, dan hetzelfde bij de Octavia, wedden dat je die Golf nooit meer wilt. Zo irritant dat piereding, terwijl op de O2 je het gewoon kan dicht trekken en het klikt vast.

Het interieur op de Golf is iets mooier (enkel op de beter uitgeruste versies), maar ik zou toch de O2 nemen (oh ja, dat heb ik al gedaan)

Jagro

Nieuw lid
Keus is gemaakt - Octavia is besteld!

De kogel is door de kerk. Het is de Octavia geworden.
Zojuist de keus doorgegeven aan de wagenpark beheerder, dus nu begint het lange wachten. Eerst het papierwerk van werkgever - lease maatschappij - werkgever - mijzelf. En dan de daadwerkelijke bestelling.
Het is geworden:
Octavia HB 1.6 TDI Businessline Elegance DSG-7 in Cappuccino beige.
Met als extra's de bluetooth telefoon installatie en uiteraard de ruitenwisser op de achterruit. Plus een normaal reservewiel en winterbanden.
Can't wait!

Bovenaan Onderaan