Octavia IV voorruit ontwasemen (met warme lucht)

Joep_J

Nieuw lid
Hallo, ik heb een Octavia Combi IV uit 2021 (mijn 3e Octavia, nu een plug in hybride om mijn overschot van de zonnepanelen nuttig te gebruiken).
Helemaal in mijn nopjes met alle features en het automaat rijden.

Met het koudere weer dat eraan komt, heb ik al een paar keer geprobeert om mijn voorruit te ontwasemen, maar ik krijg het niet voor elkaar dat de auto warme lucht tegen de voorruit blaast om zo schoon zicht te krijgen.
De verwarming werkt (maakt warme lucht) als ik ga rijden (electrisch), dus het systeem kan wel warme lucht maken.

Als de auto een tijd stil heeft gestaan (eg. in de morgen), normaal zou ik dan in mijn (voormalige) diesel Octavia, de motor aanzetten en de verwarming op max en dan op de voorruit richten en dan wachten. na een aantal minuten begint de verwarming dan ietwat warmere lucht over de ruit te blazen, zodat de condens verdampt.

Nu, met de Octavia IV, stap ik in, druk op de aan knop en klik op de ventilatie max knop in de midden console. dan gaat de ventilator op max draaien en over de voorruit blazen, maar de lucht blijft ijskoud. (ook als ik de temperatuur instelling op HI zet, blijft de lucht die over de ruit blaast koud).

(juist vanwege het electrische gedeelte van de IV, had ik verwacht dat juist het ontwasemen van de voorruit helemaal makkelijk (en snel) omdat die warme lucht niet hoeft te wachten totdat er een daadwerkelijke motor warm is).

Doe ik iets verkeerd? of heb ik de verkeerde verwachting van die max knop in de middenconsole?
Hoe krijg ik de auto zo ver dat die snel warme lucht over de voorruit blaast zodat ik veilig op weg kan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

gr Joep.
 

Joep_J

Nieuw lid
die zegt: max knop indrukken in middenconsole. (en dan komt er dus geen warme lucht, dus geen ontwaseming).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je het elektriciteitsverbruik op het dashboard kunt aflezen, kun je zien of er inderdaad stroom verbruikt wordt om te verwarmen.
Een gangbaar verbruik voor zo'n (PTC) verwarming is meer dan 4 kW, dus wanneer het elektrisch verbruik bij stilstand ongeveer zoveel (of meer) toont, doet de verwarming het wel.
Dan moet je 't zoeken in de luchtkleppen in de verwarming.
Als er geen flink meerverbruik is bij die elektrische verwarming, is er mogelijk een relais dat stuk is of kleeft.
Dan wordt het zekeringen en relais controleren/meten.
 

hemi24

Forumguru
Herken het gedrag bij ontwasemen wel uit de ID.3; als je mij vraagt is het iets wat zo geprogrammeerd is, maar de (gevoelsmatige) verkeerde logica erachter ontgaat mij volkomen…
 

Patron

Forumguru
In je clima menu staat een knop waarmee je snel de voorruit kan ontwasemen. Maar als je de PHEV hebt dan kun je ook de voorruit verwarming op afstand aanzetten en voorverwarmen
 

jesse_s93

Forumguru
Als je de app niet (wilt) gebruiken kun je het voorverwarmen ook handmatig starten in de auto. Als je de auto ontgrendelt en de deur opent, start het infotainment op in een soort semi-standby stand. Dan zie je in de onderste balk een icoontje (waar normaal de klimaatregeling knop staat) om de verwarming (of verkoeling in de zomer) handmatig te starten.
 

F.Vorstenbosch

Nieuw lid
Ik heb ook een Octavia IV Combi uit 2021. Het is geen hybride, maar heeft alleen een 1.0TSI motor.
Deze week heb ik voor de eerste keer kunnen testen hoe het ruiten ontdooien werkt (zonder voorruitverwarming).

Er vielen me een aantal dingen op nadat ik de auto heb gestart en de "Max"-knop heb ingedrukt:
- Je ziet binnen een minuut al het eerste streepje v.d. watertemperatuur branden, maar de uitgeblazen lucht blijft ijskoud.
- Na 3 a 4 minuten heb je al 3 streepjes v.d. watertemperatuur branden. Dan hoor je een kleine verandering in de luchtstroom
(alsof er een klep opgezet wordt) en begint ie plots lauwe lucht te blazen.
- Hierna beginnen de ramen vrij snel te ontdooien.

Al met al gaat het een stuk sneller dan met mijn Octavia Combi III (facelift).

Ik heb dus geen ervaring met de hybride versie, maar heeft die meteen een draaiende motor bij het starten of start ie in elektrische
mode? Kan me voorstellen dat je zonder standkachel altijd een draaiende motor nodig hebt.
 
De plug-in hybride, PHEV, kan inderdaad rechtstreeks uit de hoogvolt accu verwarmen. De reguliere mild-hybride, eTEC, zal dit niet kunnen en heeft een draaiende motor nodig om de koelvloeistof op te warmen zodat de kachelradiateur hiervan warmte kan onttrekken.

In de PHEV, met de app, is het mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen gewoon op de knop “starten” te drukken of op de knop er boven met het verwarm symbooltje om de “ruiten” te verwarmen.

Volgens mij heeft die laatste alleen effect als je ook daadwerkelijk voorruit verwarming in de auto heb zitten. Ik heb het ooit in het verleden aan gezet en toen ik bij de auto kwam was alles nog koud en bevroren. In tegenstelling tot “starten” waarbij gewoon de verwarming aan gaat.. ik heb in mijn O4 dan ook geen voorruitverwarming in het glas zitten.
 
Laatst bewerkt:
Oja. note to self:

Kwam er laatst achter dat ik beide moet doen.
bij alleen ‘starten’ gaat de interieur verwarming aan, maar de achterruit bleef bevoren. Dus laatst drukte ik op starten en daarna het icoon voor ‘ruit verwarming’ en toen kon ik zien dat de achterruit begon te ontdooien :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij geeft de app aan dat de auto voor minimaal 25% geladen moet zijn om de verwarming op afstand te kunnen gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan