Octavia iV laad langzaam aan openbare laadpaal

Berghuis

Donateur
Vaak als ik mijn auto aan de openbare laadpaal in de straat oplaad dan duurt het soms 8 uur voordat de accu volledig geladen is. Soms lukt het in 6 uur en heel soms nog wat korter. Het valt mij wel op dat dit alleen in de avond is en heb dan ook de indruk dat de laadpaal “geknepen” wordt. Overdag gaat het eigenlijk altijd gewoon in ca. 3,5 uur.

In de screenshot staat dat er nog 7 uur en 20 minuten te gaan is en de auto staat inmiddels al een uur aan de laadpaal. Stroom begrenzing is niet geactiveerd.

Hebben meer Octavia iV bezitters dit we eens ondervonden?

Bijlagen

• IMG_9347.png
    IMG_9347.png
    164,9 KB · Weergaven: 24
  • IMG_9348.png
    IMG_9348.png
    84,9 KB · Weergaven: 25

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In de late namiddag en vroege avond worden er weleens laadpalen 'geknepen' omdat de stroomvraag dan erg hoog is.
Misschien is dat aan de hand?
Wat ook kan:
Stond er nog een auto te laden, dan deel je het vermogen van de laadpaal.
Als je een auto hebt die op 1 fase laadt, hou je dan bij een dubbele paal in het allerbeste geval 3,6kW over.
Maar de meeste palen die voor 22 kW in de diverse app's staan zijn op 3x25A aangesloten, en leveren dan max ~17,5kW.
Bij 2 ladende auto's hou je dan met een 1 fase boordlader nog maar ~2,8 kW over.

EdK

Forumguru
In de late namiddag en vroege avond worden er weleens laadpalen 'geknepen' omdat de stroomvraag dan erg hoog is.
Sterker nog, er staan palen die maar de helft van hun kunnen leveren, dit omdat de netbeheerder het wel toestaat om een paal te plaatsen maar er maximale restricties aan geeft wat er max op de aansluiting mag afgenomen mag worden.
En dit gaat best ver, wij hebben bij een klant een 3 palen met totaal 6 aansluitingen geleverd / geplaatst en aangesloten.
Palen communiceren met elkaar en hebben load balancing .
Klant verwarmd ook nog eens zijn pand elektrisch.
S'morgens komen de werknemers en gaat verwarming dus aan en de EV worden op de laders aangesloten.
Dan gaat load balance werken op de palen, alleen daar zit een vertraging in van enkele seconden en piekt hierdoor op het net boven wat hij mag verbruiken. En klant heeft nu waarschuwing van Liander gehad hierover.
Zijn nu met de leverancier van de elektronica van de palen aan het monitoren waar het fout gaat en hoe dit op te lossen zodat de net beheerder weer blij kijkt !
Dus er zijn velen redenen dat palen die aangeven met 11Kw te laden, maar dit stiekem niet doen, maar goed dat ga je niet vertellen.... als eigenaar van een laadpaal... dan spelen ze een beetje stommetje als er eens een klant komt om te laden en er over begint tegen hun...

Berghuis

Donateur
Dat zal dan waarschijnlijk een combi zijn van een geknepen paal in de avond en tegelijk met een andere auto aangesloten zijn.
Zal denk ook wel een verschil zijn of er naast mij een plug-in hybride staat of een full electric.

Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Wat ik ook heb gezien is dat de app enorm kan overdrijven met hoe lang het laden gaat duren. Meestal duurt het echt wel even voor hij een goede inschatting maakt. Heb toch al de nodige keren gehad dat de auto veel sneller vol was dan de app aanvankelijk zei.

Maar goed met alles wat ik hierboven lees misschien ook wel doordat opeens een andere auto klaar is met laden.

Berghuis

Donateur
Zal echt een avond ding zijn. Staat nu 20 minuten aan de laadpaal naast een full electric en lijkt nu een normaal laadsnelheid te hebben.

Bijlagen

• IMG_9375.png
    IMG_9375.png
    170,6 KB · Weergaven: 13

Sef

Nieuw lid
Ik heb hier ook last van, van 12.30 tot 16.30 aan de laadpaal gehad. Accu was heeft maar voor 14km bereik en geeft aan dat hij ongeveer 1/3 vol is. Zie dat soms het zandlopertje op de laadpaal brand en soms weer verspringt naar het batterij symbool. Alsof er niet continu geladen wordt. Batterij was helemaal leeg.

Hier had ik hem gister middag aan de lader gezet, had slechts 1% en 0KM bereik over..
Ging volgens de app ruim 4,5 uur duren.. maar was toch eerder klaar; in 3 uur 35m.. er stond idd een andere EV naast.

@EdK ; maar is het niet zo dat als een 11kW laadpaal ook daadwerkelijk een 11kW netaansluiting heeft dat deze dan tóch gewoon 2 EV’s ’tegelijk’ kan laden met 11kW vanwege faseverschuiving waardoor de U-top van beide poorten een aantal Hz van elkaar liggen..?

Bijlagen

• IMG_0950.jpeg
    IMG_0950.jpeg
    91,7 KB · Weergaven: 9

EdK

Forumguru
@Disaster-Master Als een paal een 11kW aansluiting heeft vanuit de nuts voorziening dan kan er dus maar 11kW geladen worden op deze aansluiting.
Maar zodra de paal 2 aansluitingen heeft zal hij dit vermogen verdelen over de 2 aansluitingen zodra er 2 wagens op aangesloten worden.
Maar ook hier weer kunnen er beperkingen zijn.
Als nutsbedrijf je een beperking opgeeft voor de aansluiting dan zal dit ingesteld worden in de paal ! ( platform ) en wij weten nu al uit ervaring dat de nuts dit ook controleert !
Hebben momenteel klant die al is aangesproken door de nuts omdat zijn aansluiting regelmatig piekt over het maximale van wat hij MAG afnemen.
Dus hierdoor zijn we druk bezig met nuts en leverancier's van onderdelen om dit probleem te achterhalen en op te lossen.
Want het verlagen van het max laadvermogen (11kW) zette in dit geval geen zoden aan de dijk, en we werken al met load balancing op de installatie.
Dus het laad vermogen van een paal hangt momenteel van vele factoren af ! En zolang de nuts bedrijven nog met een overbelasting zitten op hun net , zal een laadpaal beperkingen kunnen hebben.
Of dit bij snel laadpalen langs de snelwegen zo is weet ik niet, maar vermoed dat die geen beperkingen hebben of dat je die nagenoeg niet merkt als ze er wel zijn zolang niet alle aansluitingen worden gebruikt

Bakkertje

Forumguru
Een publieke laadpaal heeft net als een huis een slimme meter en een maximaal aansluiting vermogen. Als daar 2 laders opzitten en voorzien is van 3x25A dan kunnen de beide laders samen maximaal 17 kW aan vermogen leveren. Dan wordt er, zoals @EdK al beschrijft load balancing toegepast omdat de beide laders niet allebei op 11 kW kunnen laden.

Dat is beperking 1. Daar bovenop kan de eigenaar van de lader (allego bijvoorbeeld) er voor kiezen om op die aansluiting een dynamisch energie contract af te sluiten en de laders op de meest gunstige momenten te laten laden. Daar wordt gewoon geld verdiend / bespaart.

Dit zal in de toekomst nog erger worden als de netbeheerder (alliander, stedin, enexis e.d.) een tarief op basis van gebruik in gaan voeren. Het loont dan nog meer om op bepaalde momenten te knijpen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Aanvulling op bovenstaand bericht van @Bakkertje :
Als er een auto staat te laden met de (per laad-aansluiting) inderdaad maximale (3 fasen) 11kW (per aansluiting), en daar komt een auto bij die slechts op 1 fase (=3,7kW) kan laden, zal de auto die eerst 11kW 'kreeg' teruggeregeld worden omdat een load-balancing naar de zwaarst belaste fase 'kijkt'.
In de praktijk zal dan de 11kW auto terug geregeld worden naar ~8,3kW, en de 3,7 kW auto krijgt dan ~2,9 kW.

Bovenaan Onderaan