Octavia in Autoweek Multitest

LenK

Forumguru
Hoe vaak heeft de O2 nu al in de AW gestaan? Deze week in ieder geval weer (wk 4-2008)

Het is een familiefeestje:

Multitest: Volkswagen Golf-Audi A3-Seat Leon-Skoda Octavia


Wie heeft hem gelezen?
 

LenK

Forumguru
Ik heb hem net gelezen.
Autoweek bestaat 18 jaar. Die Golf is zo oud. Doet alleen symbolisch mee als grootvader van zijn nakomelingen. Allemaal 1.8 motor, de oude zonder en de nieuwe met turbo.

Voor de rest stond er niks nieuws in de vergelijking. Wat er wat mij betreft wel weer uitsprong was de enorme meerprijs van Audi.
3 deurs Audi = 5000 duurder dan Combi van Skoda en 6000 duurder dan 5-deurs Seat.
Je moet er wel erg veel voor over hebben om die ringen op je neus te hebben.

De Audi heeft dan wel DSG maar oa geen climatronic, geen boordcomputer, geen audio, geen verwarmde buitenspiegels, geen parkeersensor, geen mistlampen, terwijl het de duurste trim was.

De Seat in Sport-up uitvoering valt op door zijn snoeiharde vering.

Skoda is het traagste (door zijn hogere gewicht), maar heeft wel de hoogste top (beste stroomlijn?) en bij 120 de stilste. Audi is de rumoerigste, dacht dat dat zo'n + van Audi was, mooi niet dus.

Uiteindelijk wordt de oude Golf uit sentiment als winnaar uitgeroepen.
Octavia is de de gulden middenweg en de meest praktische nakomeling van de Golf.
 

cvegreen

Forumguru
Uiteindelijk wordt de oude Golf uit sentiment als winnaar uitgeroepen.
Octavia is de de gulden middenweg en de meest praktische nakomeling van de Golf.

Maar dan is de octavia toch wel de grootste van allemaal denk ik . Ik meen te hebben gelezen dat het een octavia "combi" is ,dus de grootste ruimte binnenin . De stilste bij 120 , mooi , super mooi . Dus als ik het goed begrijp is de octavia de beste koop . verruit de goedkoopste , de grootste en de stilste .
 

Jeje

Lid
ik vond het een test van niks, maar ja dat heeft autoweek nogal vaak. Dat is ook een van de redenen dat ik het blad heb opgezegd.
 

EdK

Forumguru
Tja autoweek is een blad met weinig diepgang en afgekeurde gassies die een testje mogen schrijven !!
Ach ja zoals de vrouwen hun Privetje en story kopen , zo kopen wij af en toe eens een autoweek !! Of we lezen hem bij de kapper !!
 

Fabia

† In Memoriam
Tja autoweek is een blad met weinig diepgang en afgekeurde gassies die een testje mogen schrijven !!
Ach ja zoals de vrouwen hun Privetje en story kopen , zo kopen wij af en toe eens een autoweek !! Of we lezen hem bij de kapper !!

Ach, het leest lekker weg. En de testen neem ik niet echt serieus. Ik weet toch wel wat ik wil, daar heb ik de AW niet voor nodig.
 

Roel

Lid
En inderdaad wel opvallend hoe vaak een Skoda voorkomt in de Autoweek. En bijna altijd met goede kritieken (kan ook bijna niet anders).

De Octavia met 1.8 TFSI motor spreek mij als RS rijder wel aan: scheelt een aantal duiten t.o.v. een RS en levert maar weinig in op prestaties.
 

van_der_P

Senior Member
Ik heb hem net gelezen.
Autoweek bestaat 18 jaar. Die Golf is zo oud. Doet alleen symbolisch mee als grootvader van zijn nakomelingen. Allemaal 1.8 motor, de oude zonder en de nieuwe met turbo.

.

Toch vreemd dat het over dezelfde motor gaat en de cilinderinhoud verschilt, of zou het een drukfout zijn
1781 cc voor de oude Golf, 1798 cc voor de A3, Leon (of is het toch de Toledo zoals op pagina 20 staat) en de Octavia. De boring en slag zijn ook anders.
 

LenK

Forumguru
Die oude golf heeft het 1.8 blok dat ook in de O1 zat (maar dan 20v en turbo).
Dat is een heel ander blok dan de huidige 1.8 (kleinere uitvoering van 2.0 FSI blok)
 

JeeWee

Actief lid
Hoe vaak heeft de O2 nu al in de AW gestaan? Deze week in ieder geval weer (wk 4-2008)

Het is een familiefeestje:

Multitest: Volkswagen Golf-Audi A3-Seat Leon-Skoda Octavia


Wie heeft hem gelezen?
Yep, heb m speciaal vanwege het O2-artikel gekocht. De vergelijking tussen een auto van 18 jaar geleden en nu gaat op vele gebieden natuurlijk mank, maar door de hoeveelheid info die AW er bij geeft kun je zelf wel een prima conclusie trekken (zie ook de eerdere posts). Met de uitkomst van de AW-tests ben ik het meestal niet eens, maar dat hoeft toch ook niet?
 

Jeje

Lid
nee je hoeft het idd niet altijd eens te zijn met hun conclusies, maar ze zijn niet constant in die conclusies: Ik heb een test gelezen in Aw van een 156SW met 1.9JTD motor, in deze test was hij beter (dan ik meen een BMW diesel) soepeler stiller etc, een week later, zelfde auto/motor andere "tegenstander"was deze motor te lawaaiig, niet soepel genoeg, oftewel precies het tegenovergestelde. Nou weet ik wel, het zijn twee verschillende testers dus ook 2 verschillende meningen, maar voor mij verliest het blad toch een beetje z'n geloofwaardigheid, een beetje afstemming over wat AW van een auto (gaat) vindt (vinden) mag toch wel.
 

JeeWee

Actief lid
nee je hoeft het idd niet altijd eens te zijn met hun conclusies, maar ze zijn niet constant in die conclusies: Ik heb een test gelezen in Aw van een 156SW met 1.9JTD motor, in deze test was hij beter (dan ik meen een BMW diesel) soepeler stiller etc, een week later, zelfde auto/motor andere "tegenstander"was deze motor te lawaaiig, niet soepel genoeg, oftewel precies het tegenovergestelde. Nou weet ik wel, het zijn twee verschillende testers dus ook 2 verschillende meningen, maar voor mij verliest het blad toch een beetje z'n geloofwaardigheid, een beetje afstemming over wat AW van een auto (gaat) vindt (vinden) mag toch wel.

Als ik kijk naar hun 'handig/niet handig' oordelen die ze altijd bij een vergelijkende test plaatsen dan kan ik me vinden in het niet consequent zijn: in de ene test is de 'verborgen' audiobediening van bijvoorbeeld Ford of Peugeot een slimme vinding, in de volgende test is het een onding. Tsja, testers rijden maar even in een auto, als je dag-in, dag-uit in een auto rijdt dan went zoiets vanzelf.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb vaak bij handig/niet handig dat het vaak erg vergezocht is. Zo van we moeten wat schrijven dus dan zullen we wat vinden. En soms kan een niet handig juist erg handig zijn als je de auto langer hebt.
 

TL@

Forumguru
Ik heb vaak bij handig/niet handig dat het vaak erg vergezocht is. Zo van we moeten wat schrijven dus dan zullen we wat vinden. En soms kan een niet handig juist erg handig zijn als je de auto langer hebt.

Dat had ik met de soft-touch bediening van ruitenwissers en pinkers in mijn Astra. Die hendels staan altijd in dezelfde positie, dus nadat je de pinker opzet, komt de hendel terug in beginpositie, ook al staat de pinker nog steeds aan, na een tikje naar boven of beneden gaat de pinker uit. Idem voor de ruitenwisser. Heel erg makkelijk vond ik. Mijn vrouw was er echter steeds mee aan het vechten.
 

Jeje

Lid
dat is zeker zo, ik heb een tijd gereden in een auto waar de schakelaars voor de raam bediening in het midden van het dashboard zaten (is ook altijd een kritiekpuntje), en toen ik in een volgende auto reed heb ik een tijd lang toch eerst naar het midden van het dashboard gereikt om de ramen te openen ipv naar de "normale" plaats in de deur. Zo zie je maar wat de een onhandig vindt vindt de ander niet (altijd). Alleen schrijven ze het dan zo dat dat verschrikkelijk en onoverkomelijk is.
 
Bovenaan Onderaan