Octavia III VRS

Hi allemaal,

Momenteel rij ik een Octavia III 1.0 TSI uit 2016. Hiervoor reed ik een Saab 9-3 Aero uit 2004. De Skoda vind ik een geweldige auto met veel ruimte en voor een 1.0 vindt ik hem vrij potent. Echter mis ik echt het vermogen uit mijn oude Saab. Nu ben ik aan het kijken naar een Octavia III VRS uit 2016 (220PK) en ben ik zoekende naar meer info. Zoals wat zijn dingen om op te letten, welke opties zijn echt een must, etc. Ik hoor jullie reacties graag!

JeSko

Forumguru
Waar op letten is vooral of de waterpomp al vervangen is, eventueel de ketting ( die moeten rond 180.000 ) , en of de DSG ( indien automaat ) vlot op en neer schakelt. Hier zit de betrouwbare natte DSG 6-7 in, dat zijn echt sterke bakken itt sommige droge DSG's. Echte grote pijnpunten hebben deze auto's niet, buiten de waterpomp maar dat geld voor bijna elke VAG auto. Als de kofferklep automatisch is wilt deze nogal is de geest geven, kost wel wat. Mijne is intussen 12 jaar oud, 153.000 km en getuned op 355 pk en 511 nm koppel en draait als een klok, ook geen olieverbruik, het zijn echt steengoede auto's ( houd hout vast ).

Hopelijk heb je hier wat aan,

Grts Jefrey

Dankjewel voor je goede informatieve reactie! Heel fijn. Nog even een vraagje: Hoe kan ik weten of een auto de droge of natte DSG heeft?

Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
De prestatie versie van de Octavia, dus de door u gezochte VRS, heeft altijd een natte DSG koppeling, dit om de af fabriek pk's aan te kunnen. :) deze natte DSG zit ook altijd in bv. De Leon Cupra (290-300 pk) de Golf GTI/R 220-300 pk en de Superb 280 met 280 pk.

Rallye

Forumguru
Ik was altijd erg blij met mijn dubbele laadvloer die je tildrempel elimineert en waaronder je veel losse spullen kwijt kunt. Octavia RS'en (zowel de 2 als de 3) hebben weinig grip op de vooras, dus een exemplaar met een sperdifferentieel zou mooi zijn. Dat zijn de PFL RS230 en de FL RS245. Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/octavia-rs-220-en-rs-230.31329/ en https://www.skodaforum.nl/forum/i/grey-octavia-rs245.38667/page-2. Van de 230 weet ik het niet zeker, maar de 245 was altijd een automaat - wat ik zonde vind voor een sportieve auto.

Smartlink (CarPlay en Android auto) zijn enkel standaard/te activeren op auto's die gebouwd zijn na week 22 2015. Wel handig omdat van de eerste versies geen nieuwe kaarten meer beschikbaar komen. Leer en stoelverwarming vind ik ook altijd fijn.

Bovenaan Onderaan