Octavia III RS aan de prijzige kant - de 1.8 DSG als alternatief.

24qv

Actief lid
Na heel wat dagen en nachten brochures en het Internet afgestruind te hebben, vandaag dan toch de knoop doorgehakt. Het betreft de opvolger van mijn Insignia Ecoflex diesel, 160 pk, die volgende maand uit de lease gaat.

Ik heb gekozen voor de volgende configuratie:
  • Octavia III, hatchback 1.8 TSI Ambition Businessline, benzine, 132Kw
  • DSG
  • Race Blue
  • 18" Golus
  • Eibach verlagingsset, 3cm
  • Dynamic pakket met paddles
  • Sportspoelen rood/zwart
  • Plus pakket (met oa Sunset)
  • Drive setup
  • Vaste reservewiel
  • Levering rond week 19

ik wilde eigenlijk voor de RS gaan, maar die bleek toch iets aan de prijzige kant te zijn. Wat ik me afvraag: is dit een goed alternatief?

EdK

Forumguru
Wat ik me afvraag: is dit een goed alternatief?

Echt een luxe probleem vraag met aller respect.
Maar goed voor mij zou het een prima alternatief zijn maar ik ben dan ook niet te kieskeurig en gauw tervreden.
En daar ik jou verder niet kan, kan ik dus ook niet het juiste antwoord hier op geven want ik zie dit als een persoonlijk iets waar je zelf het beste antwoord op weet.....

Vergelijkend met een andere wagen is het een prima wagen waar je heel luxe van A naar B kunt vertoeven , zij het zakelijk zij het prive...

Last resort

Forumguru
Wat Rosinfield al schreef, zou je met een goede tuning qua vermogen al richting de RS kunnen gaan.
Verder nog even de specs van beide auto's naast elkaar leggen en kijken waar het verschil in zit. Als in de O3 alles zit wat je zou willen hebben ben je al aardig op weg. Misschien dat je met wat opties nog wat kan doen als je iets mist.

Falcon

Donateur
Het enige wat je gaat missen zijn de looks van de RS volgens mij. Veel plezier met wachten!

24qv

Actief lid
Dank jullie voor de reacties. Het zal inderdaad nog lang wachten zijn. Tuning is in principe niet toegestaan door de lease maatschappij.

Wat de looks betreft: als het kon zou de auto Steel Grey worden, maar dat is inderdaad voorbehouden aan de RS. Ik had het idee dat deze kleur een beetje tegen het mat aanzit, maar ik kan me vergissen.

Wat zou uit een 1.8 nog verantwoord te halen zijn wat pk's betreft of zit je toch al tegen de grenzen van het blok aan?

Joske

Forumguru
Oh er is nog wel wat ruimte hoor :D

Minimaal 200 pk zou ik denken ;)

Reken een 240 pk maximaal

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@24qv, om maar 1 voorbeeld te noemen, @Octavia32 heeft bij VAG Techniek in Nuenen 1.8 laten chippen en een kat laten leegkloppen, resultaat.......246Pk en 385nM :D

030

Forumguru
Grootste voordeel lijkt mij de optie voor 4x4? Of is dit niet beschikbaar?

Het enige wat je gaat missen zijn de looks van de RS volgens mij. Veel plezier met wachten!

Dat is met twee bumpertjes op de lossen natuurlijk - met goed zoeken wellicht tweedehands?

andrehj

Forumguru
@24qv, om maar 1 voorbeeld te noemen, @Octavia32 heeft bij VAG Techniek in Nuenen 1.8 laten chippen en een kat laten leegkloppen, resultaat.......246Pk en 385nM :D
Dat zou ik niet op een DSG-7 durven loslaten. Volgens mij heeft hij ook geen DSG, maar een handbak. Sowieso ben ik een tegenstander van meer koppel op een DSG-7 (DQ 200), het is niet voor niets dat ook bij de nieuwe S3 de 1.8 met handbak 320 Nm heeft, en met de DSG wordt begrenst op 250 Nm.

Grootste voordeel lijkt mij de optie voor 4x4? Of is dit niet beschikbaar?
Die uitvoering is er wel degelijk, met 4x4 en dan ook met de DSG-6. Als je dan wilt tunen, is dat een veel betere kandidaat. Bovendien kun je dan ook in de lage versnellingen het vermogen tenminste kwijt op het asfalt.

Cordoba

Forumguru
Vagtechniek geeft aan dat tunen 220 pk, 320 Nm op moet leveren. Bij andere goede tuners voor de VAG-groep zul je waarschijnlijk vergelijkbare cijfers zien.

JD geeft 240 pk, 370 Nm of met DSG 330 Nm, TVS zie ik zo geen cijfers van zijn en zo zijn er nog een paar goede adressen.

24qv

Actief lid
Allen, dank voor de feedback. Iemand ervaringen/aanbevelingen met een specifiek tuningsbedrijf?

Rosinfield

† In Memoriam
Zowel mijn vorige als huidige auto bij JD laten tunen. Naar volle tevredenheid. Er zijn slechts een paar bedrijven die op een verantwoorde manier tunen, toegespitst op een bepaald merk of enkele merken met hetzelfde soort motoren. JD, VAG techniek, TVS, Hartog. En wellicht nog enkele die ik niet ken.
Bedrijven waar je voor minder geld elke auto kunt laten tunen, kun je beter mijden.

CDK

Forumguru
@24qv, afhankelijk van waar je woont..., VAG Techniek in Nuenen, JD in Lochem, TVS in Varsseveld daar kan je goed terecht.

Schippersss

Forumguru
330 pk is wel een beetje de veilige grens.

Met de huidige k03 turbo is dat ongeveer 250pk bij een 'fitte' motor.

Laatst bewerkt:

24qv

Actief lid
Dank voor jullie reacties. Ik heb nog even om na te denken. Bestelling is geplaatst en staat nu voor week 19. Heb wel nog wat moeten sleutelen aan de configuratie: Het Dynamic pakket is niet mogelijk icm met het Plus pakket. Het Dynamic pakket en de paddles moeten laten vallen.

Dealer wist niet zeker of de 18" Golus samen met het Plus pakken geleverd zouden kunnen worden. Na wat heen en weer gebel met de importeur bleek dit uiteindelijk wel te kunnen.

De bestelling snel ingelegd; ik had van de dealer begrepen dat de actie met het Plus pakket deze week afgelopen zou zijn. Het lange wachten kan beginnen.

Bovenaan Onderaan