Octavia III 1.2TSI motorische vraag

Stinger

Actief lid
Ik heb de volgende topic door gelezen: http://www.skodaforum.nl/forum/i/gebruiks-ervaring-octavia-3.20598/

Helaas kan ik weinig gebruikers ervaring vinden over de octavia combi met een 1.2TSI motor. Mijn eigenlijk vraag is, is de 1.2TSI motor geschikt voor een octavia combi? Of is het motorisch te licht voor de 1.2TSI. Om het verhaal helemaal compleet te maken. Er wordt geen caravan getrokken. Hoog uit een boedelbak, een fietsendrager of een ikea kast ;). De 1.2TSI wordt wel getuned bij JD engineer.

Rosinfield

† In Memoriam
er is echt veel over te vinden hier. Die vraag komt veel voor, men heeft kennelijk nog het idee van de ouderwetse atmosferische 1.2. en kan bijna niet geloven dat zo'n motortje krachtig genoeg is. Nou, echt wel. En je kunt er natuurlijk altijd iets extra's uit laten halen ;)

Stinger

Actief lid
Echter lees ik de reviews op autoweek tegenstrijdige verhalen. De ene zegt motorisch te licht en andere zegt weer meer dan voldoende.

Bean77

Nieuw lid
er is echt veel over te vinden hier. Die vraag komt veel voor, men heeft kennelijk nog het idee van de ouderwetse atmosferische 1.2. en kan bijna niet geloven dat zo'n motortje krachtig genoeg is. Nou, echt wel. En je kunt er natuurlijk altijd iets extra's uit laten halen ;)

Of het krachtig genoeg is is altijd aan de persoon zelf om dat te bepalen. Het bepalen voor een ander is erg lastig en ik wil mij daar ook niet aan wagen.
Ik zat met dezelfde twijfel en heb zowel de 1.2 als 1.4 in een proefrit getest. Voor mij was de 1.2 niet krachtig genoeg en ik ben voor de 1.4 gegaan. Ik kan mij wel voorstellen dat de 1.2 voor een ander krachtig genoeg kan zijn.
Bij zo'n investering zou ik gewoon bij de dealer regelen dat je deze 2 motoren na elkaar kunt rijden. Dan voel je het zelf het verschil het beste aan en wat voor jou krachtig genoeg is.

CDK

Forumguru
Deze vraag moet je zelf beantwoorden nadat je het hebt ervaren, ik heb met een 1.2 TSI (proef)gereden en als je een auto hebt puur om je van A naar B te brengen of wel de ruimte nodig hebt maar geen budget kan of wil vrijmaken voor een zwaardere motorisering dan volstaat het binnen NL prima, ga je afgeladen en met een caravan naar zuid Europa op vakantie dan is het geen aanrader.

Rosinfield

† In Memoriam
Dat valt reuze mee hoor. Je kunt het denk ik minimaal vergelijken met een ongeblazen 1.6 motor.
Mij bevalt de nu voor de tweede x gemaakte keuze voor een 1.2 met daarna deskundige tuning, uitstekend. Dat laatste is juist voor het rijden met zo'n bescheiden motortje een heel welkom extra stuk rijplezier

wazda2

Actief lid
Wat rij je nu eigenlijk voor een auto? En met wat voor motor, zelf heb ik een kia ceed sw 1.4 en de 1.2 is rapper dan die ondanks dat de ceed iets meer pk's heeft. Octavia is immers 100 kilo lichter. Je kan een indicatie krijgen door je huidige auto op autoweek te vergelijken op autoweek.nl

Stinger

Actief lid
Wat rij je nu eigenlijk voor een auto? En met wat voor motor, zelf heb ik een kia ceed sw 1.4 en de 1.2 is rapper dan die ondanks dat de ceed iets meer pk's heeft. Octavia is immers 100 kilo lichter. Je kan een indicatie krijgen door je huidige auto op autoweek te vergelijken op autoweek.nl
Helaas zijn we nog steeds autoloos :cry:. :ot: Laatst nog in een Hyundai I30 met 1.4 (109pk/137Nm) motor gereden. Reageert niet vlot op de response van het gaspedaal.

TL@

Forumguru
De 1.2TSI zal wel (veel) beter aanvoelen als de cee'd. Doe er eens een testrit mee en je zal wel een goed beeld krijgen van de motor.

Zelf zou ik altijd voor zoveel mogelijk power gaan, maar ja dat ben ik :D

DeVisdude

Senior Member
Ik heb ervaring met de 1.2TSI in een seat altea.
Het was een prima motor en had goed koppel in zijn lage toeren (wel boven de 1500 toeren). In zijn 6e versnelling moet je niet veel verwachten.
Verder had ik hem ook nog getuned (externe ecu van ventura), en dat was een merkbaar verschil. Zelfs prima doortrekken in z'n 6.

CDO

Forumguru
Niet te vergelijken met een atmosferische motor uit een Hyundai.

Ik heb zelf een 1.2TSI als leenauto gehad in een O2 en dat viel niet tegen. Ik ben een 160 pk TSI gewend in een S2C maar een 1.2 TSI komt vlot van de plek. Zeker met een DSG.

Op hogere snelheid is de fut er wel een beetje uit maar voor normaal gebruik binnen de landsgrenzen en een enkele keer buitenland is het een prima motor.

CDK

Forumguru
De 1.4TSI met distributie ketting heb ik bewust links laten liggen omdat er veel problemen waren. @Corné de Kluijver was de 1.2TSI toevallig getuned tijdens de proefrit?
nee die 1.2 was niet getuned, ik heb zelf als 2e auto een Polo 1.4 atmo met 90pk en die 1.2 tsi voelde minimaal de helft sneller aan, echt geen verkeerde motor hoor, alleen met mijn rijstijl wel een aanzienlijk verbruik voor dat type.... staat ergens op dit forum nog een mini review van mij waarin ik dat ook heb aangegeven.

Bovenaan Onderaan