Octavia II Combi ombouwproject Ambiente naar Elegance

TooTall

Forumguru
Besloten hier ook maar een topic neer te zetten, een overzichtje is altijd handig :)

Ik heb deze Octavia in Oktober 2010 gekocht in Antwerpen. Eerste eigenaar had in 4 jaar tijd 54.000km gereden. Het was de klassieke "poverty-spec" versie. 1.9 Tdi BXE motor, lederen stuur, jumbobox en afneembare trekhaak. Dat was het. Voor de rest geen opties. Toen langzaamaan beginnen veranderen, oa. een Maxidot ingebouwd, een Amundsen, multifunctiestuur, etc...
Ondertussen heeft hij in Oktober 2012 zijn 125.000km groot onderhoud gehad, en ben ik er nog altijd héél blij mee! En zo gaan we stilletjes naar de Elegance-spec versie :yeah:

1. EGR Weggeschreven en fysiek weggehaald
2. Chip richting de 140Pk/310Nm
3. Skoda Amundsen satnav en GPS antenne
4. Maxidot full FIS
5. Philips Daylight 4 Daytime Running Lights in de grille
6. Multifunctiestuur
7. OEM kortere antenne
8. LED Nummerplaatverlichting
9. LED Interieurverlichting
10. Originele Xenon koplampenset + Pilot Pro 5000k set
11. Highline 30 byte CECM met oa. bochtverlichting en Xenonondersteuning
12. Highline CCM voor het Convenience Menu vrij te krijgen in de Maxidot
13. Setje wintervelgen en winterbanden
14. Voetruimteverlichting van een Superb ingebouwd vooraan
15. Philips Silvervision richtingaanwijzer lampjes
16. Vaste dashcam geïnstalleerd, en ik zet af en toe wat filmpjes online op mijn Youtube kanaal

Wat er nog komt, eeehm, ik zit nu wat het beige vuile interieur wat te bekijken en ik denk dat er wel iets nieuws in zou mogen :crazy: en dan nog wat verder rommelen richting Elegance spec!

fotool.jpg

Michelv.

Forumguru
Dat zijn verbeteringen:thumbsup:

De voetruimteverlichting, kan je de bedrading zo in een module steken of moet je daar meer moeite voor doen?

Laatst bewerkt:

TBiRD

Lid
Ik weet niet wat al je mods kosten maar als je volledig wil overgaan naar een elegance, koop je dan niet beter een elegance versie en verkoop je je standaard versie?

TooTall

Forumguru
Jij klinkt als mijn vriendin...:bye:

Een hobby is een hobby, en ik kan je zeggen dat ik 9.000€ heb betaald voor deze Octavia en gezien het aantal km's was dat toen een zeer scherpe prijs. Had toen dringend een auto nodig. Moest ik wat meer tijd hebben gehad, had ik waarschijnlijk ook wel wat meer gezocht op de mogelijkheden, maar toen was het dringend en het budget was laag.

Toen ik rond de 110.000km zat, heb ik even gekeken om hem te verkopen (groot onderhoud + distributiewissel op 120.000 kwam eraan) maar ik zou met het geld dat ik er nog voor zou krijgen + wat opleg, niet veel beter kunnen doen dan een andere Octavia met +/- 100.000km. Dus dan heb ik maar besloten de distributiewissel te doen.

Als ik 230.000km heb en dus de 2de distributiewissel eraan komt, zal ik nog eens nadenken om hem te vervangen! :)

Michelv.

Forumguru
Hm, heb een 3C0 dus dan gaat het niet passen denk ik dan?

Edit; zie net in het te koop gedeelte dat je jouw oude module te koop hebt staan en dat is dezelfde die ik erin heb zitten dus gaat niet passen ga ik van uit.

Welk nummer heb je nu?

andrehj

Forumguru
16. Vaste dashcam geïnstalleerd, en ik zet af en toe wat filmpjes online op mijn Youtube kanaal
Welk merk/type dashcam heb je en bevalt die? Ik wil eigenlijk ook graag een dashcam in mijn auto, maar het enorme aantal merken en types duizelt me een beetje. Ook vind ik de prijs nog wat tegenvallen, voor wat je ervoor krijgt.

TooTall

Forumguru
MichelV. Je kan ze perfect installeren met een 3C0 boordnet. Alleen gaan ze dan werken als interieurverlichting. Dus ze komen aan als je de deur opendoet, ze dimmen uit na een tijdje en ze gaan ook uit als je het contact opzet. Ze zullen NIET branden als je aan het rijden bent! Dat kan alleen met een 3C8 boordnet.

Deze zijn compatibel

3C8 937 049E
3C8 937 049F
3C8 937 049S
3C8 937 049AB
3C8 937 049AC

Ik heb de 3C8 937 049E gehaald via onderdelenlijn, prijs was rond de 95€ dacht ik.

Andrehj ik had hetzelfde probleem. Veel te veel keuze. Ik geef je 1 raad, koop niet voor 39.99€ zo'n "spycamfullhdwithsoundplaybackfeaturesnightvision" ding uit de Action, dat gaat het echt niet worden.

Ik heb een Blackvue DR400G-HD2. Deze heeft me 184€ gekost vanop Ebay uit Korea. Te krijgen in Engeland via de verdeler voor...499£! Het voordeel van deze is, full HD, makkelijk te installeren (achter de achteruitkijkspiegel, zie je praktisch niets van) Kabel loopt via de dakhemel, A-stijl, onder het dashboard naar het asbakje boven de versnellingsbak. Daar komt de 12V stekker uit en deze steek ik in. Ik heb gekozen om hem niet elektrisch in te bouwen zodat hij meteen stroom krijgt, dus elke keer steek ik de stekker in de 12V.

7910732874b7befa471ec.jpg

Over de kwaliteit, kijk maar op mn Youtube kanaal (en zet HD aan) bedenk dat de kwaliteit op mijn PC nog véél beter is, je verliest veel door de Youtube compressie :(

Beste oplossing zou een GoPro 3 zijn ofzo, deze kosten wel rond de 500€, maar het nadeel is het opslaan. Een echte dashcam zoals de blackvue neemt op in "loop", dus hij schrijft zijn micro SD kaartje vol, en als dat vol is overschrijft hij het eerste bestand. Met een gewone camera zoals de GoPro moet je dan het kaartje leegmaken etc, heel gedoe.

andrehj

Forumguru
Bedankt voor de data van de camera, hier kan ik wel wat mee. En dat aansluiten op een geschakelde plus gaat me ook wel lukken. Thanks! :xyxthumbs:

hemi24

Forumguru
Leuke hobby, maar waar zit nou de ombouw naar elegance spec?!?
Ik zie weinig specifieke zaken voor de Elegance t.o.v. de Ambiente als bijvoorbeeld, electrische ramen achter, extra luidsprekers, regensensor, parkeersensoren, etc, etc...

TooTall

Forumguru
Ha, dat is omdat ik wat dingetjes vergeet...pdc heb ik er als eerste ingezet, oem dus geen universal kit oid. Regen sensor ook, autolights is onderweg. En ik zeg ook nergens dat het project al af is...:-) kleine dingen zoals de brilledoos in de dakhemel zijn ook al gedaan, maar 100%, dat gaat nog ffe duren...weet ook niet of ik tot 100% wil gaan, sommige dingen zeggen me nl. niets, zoals bvb elektrische ramen achter...maar het is zeker geen Ambiente meer! :D

Michelv.

Forumguru
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je de voetverlichting tijdens het rijden werkend heb gekregen, na het wissselen van mijn boordnetmodule(3C8 937 049E) gaan ze nog alleen maar branden als de deuren open staan.

En de bochtenverlichting krijg ik ook niet voor elkaar.

TooTall

Forumguru
Zeker dat je de aansluiting correct hebt gemaakt? Connector B - pin 7? Dan de 2 dingen aangevinkt in VCDS? Opletten dat je de HELE codering van je oude CECM overzet, en dan alleen de aanpassingen doet voor de footwell lights, anders kunnen er problemen ontstaan. Ik heb de CECM van een Passat CC gekocht, daar stonden een hoop "foute" settings in en dit veroorzaakte problemen met de sterkte van de achterlichten, de %-es waren niet correct voor een Skoda, etc. Best een printscreen maken van elke pagina van je oude CECM!

Lees deze thread op Briskoda even door, staat zo ongeveer alle nuttige informatie in;

http://www.briskoda.net/forums/topic/204635-footwell-lights/

Bochtverlichting was ook gewoon een vinkje aanzetten, ze werken ook wel alleen als de dimlichten aanstaan, dus niet bij standlichten of geen lichten. Draaien aan het stuur of de richtingaanwijzer gebruiken doen de mistlampen aangaan en langzaam weer dimmen, zoals het hoort. Trouwens ook een dubbele mistlamp nu (zowel links als rechts)

Michelv.

Forumguru
Dat is het vreemde, de voetverlichting doet het bij openen van de deuren, en niet tijdens rijden terwijl ik de optie "ambient lighting via footwell lighting active" aangevinkt heb, dus zou het dan moeten doen volgens mij.
De optie cornerlighting zie ik helemaal niet bij het coderen met de longcode helper, dus aanvinken wordt dan heel moeilijk:rolleyes:

TooTall

Forumguru
Dan is de footwell lighting niet geactiveerd, want als het fout is, dan gedragen de lampjes zich als interieurverlichting (dus gaan ze inderdaad alleen maar aan bij het openen van de deuren bvb)

Verschijnt de optie in je maxidot? Onder Light & Vision? Daar verschijnt een percentage, dat is hoefel ze branden als de deuren openzijn (dus als interieurverlichting), tijdens het rijden kan je alleen de footwell light sterkte aanpassen met dat wieltje langs je lichtknop voor de sterkte van de interieurverlichting.

Bij een 3C8 E zijn al deze opties voorzien, dus het is toch een coderings probleem denk ik. Ben je alles al eens afgegaan om te zoeken? Footwell lights werken ook alleen maar als de stand of dimlichten opstaan!

Michelv.

Forumguru
Dan zou ik misschien aan het wieltje moeten draaien(heb hem altijd op zijn zwakst staan) dacht dat het ook in te stellen is met VCDS, in de maxidot kan ik idd dimmen, ik ga verder kijken dit weekend.

Michelv.

Forumguru
I'am Stupid. Verlichting was inderdaad max. gedimt, met draaien aan het wieltje gingen de lampjes branden. Bedankt voor de gouden tip.

TooTall

Forumguru
Laatste nieuwtje;

Van bij Skodateile.cz (ook 6bak beschikbaar, soms hebben ze ook 4x4 varianten) "Brushed Aluminium" frame, asbak en strippen links en rechts van het stuurwiel en boven het handschoenvak.

Installeren is makkelijk genoeg, asbak eruit, frame rond de versnellingspook lostrekken en naar boven trekken, de metalen clip die de pook op de as vastzet losmaken met een platte schroevendraaier (er zit een nieuwe clip bij de nieuwe pook), herinstalleren is de omgekeerde volgorde.

Het Aluminium maakt echt een groot verschil, anders was het zo'n zwarte bedoening rond de pook maar nu heb je tenminste wat reflectie en kleur. De pook zelf is véél beter dan de PFL, je hebt nu zo'n groef voor je vingers aan de achterkant, gript beter. En hij ziet er ook beter uit. Voelt aan als een volledig nieuwe auto! :)

Bovenaan Onderaan