Octavia. Eerste Skoda.

Drie weken geleden hebben we onze eerste Skoda opgehaald bij Van Laar in Rhenen. Het is een Octavia geworden in Elegance uitvoering met 1.4 TSI motor. In de kleur Storm Blue met 16" Crateris velgen.

Belangrijkste optie die ik er bij het genomen is ESP. Dat had ik op mijn vorige auto ook en vind dat toch wel een veilig idee.

Hiervoor heb ik de volgende auto's gereden: Seat Arosa 1.7 SDI Tattoo, VW Polo 1.4 Master edition, Seat Ibiza 1.4 Sport. Die laatste beviel nog steeds erg goed, maar ivm gezinsuitbreiding zijn we naar wat groters gaan kijken. Concurrenten waren bijvoorbeeld de Golf variant en Seat Altea of een 2dehands Audi A4 of VW Passat.

De Octavia biedt een hoop ruimte voor een goede prijs. Een proefrit bij de dealer overtuigde ook op gebied van kwaliteit en afwerking. Daarbij is die 1.4 TSI een hele fijne motor. Wat karakter betreft doet het mij eerder denken aan de 1.9 TDI waar ik ook wel mee gereden heb, dan aan een 1.4 bezinemotor. Zeker in vergelijking met de 1.4 60 pk die in de Polo zat. Dit komt voornamelijk door het koppel. In de Ibiza zat een 1.4 met 100 pk, maar met een koppel van 126 Nm. Dan is 200 Nm toch een hele vooruitgang. We grappig dat ik dus al jaren met een 1.4 rijd en er toch elke keer op vooruit ga :)

Als het binnenkort wat beter weer is zal ik wat foto's maken.
 

Hetzer

Forumguru
Welkom en gefeliciteerd met jouw FIRST SKODA,

Ben laatst toevallig voor het eerst bij Van Laar geweest had een onderdeel nodig die zij als enige konden leveren.
Ik vond er een erg prettige sfeer hangen..
 

Wasmachineman

Forumguru
Hé Biohazard, welkom hier ook van deze kant en veel rijplezier met jullie nieuwe auto !
Die 1.4 heeft inderdaad een flinke sprong gemaakt.
Met deze zelfde schijn je ook 170 pk te kunnen krijgen...:rockon:
 
Bedankt.

Ik vond de sfeer ook prettig inderdaad. Het is er ook niet te groot.

In de Seat Ibiza Cupra is de 1.4 TSI er zelfs met 180 pk. Vanaf de 140 zit er volgens mij wel een compressor bij.
 

Falcon

Donateur
Welkom op het forum! Mooie Octavia! .. Mag ik je gelijk uitnodigen voor onze Skodaforum Meeting op 8 mei?

Check even mijn handtekening voor het topic.
 
Prima keuze zo lijkt mij. Mooie velgen en mooie kleur. Mijn vorige Octavia had ook die kleur. Heb nu een zwarte en de volgende wordt een grijze. Beetje afwisseling. Had je nog ruimte in je budget voor een DSG bak? Ben benieuwd naar je foto's.
 
Hier dan de beloofde foto's:

picture.php

picture.php

picture.php

picture.php
 
Ben er inderdaad erg blij mee. Er zitten nog niet zoveel kilometers op, maar hij bevalt tot nu toe uitstekend.
 

Hetzer

Forumguru
begrijpelijk dat je er blij mij bent, je hebt een erg mooie octi, leuke antenne op het dak en een mooie kleur.

gr
 
Bovenaan Onderaan