Octavia combi tussenstand bij 17.500 kilometers

Skoda user1970

Actief lid
Beste medeforumlezers,

Na het passeren van 17.500 kilometer weer eens tijd voor een update.
De motor is inmiddels goed losgekomen. Ben zeer tevreden over het verbruik (1:20 gemiddeld)
Tot dusverre geen olie of koelvloeistof bij hoeven vullen. :xyxthumbs:

Rijeigenschappen zijn over het algemeen goed. Ik vind de auto wel zijwindgevoelig. Dit treedt echter voornamelijk op bij harde wind of storm.
Hogere snelheden op de Duitse Autobahn zijn geen enkel probleem. Lange ritten zijn zeer comfortabel door de goede stoelen

Opvallend is dat bij vanuit stilstand achteruitrijden er wel eens een geluid hoorbaar is.
(Stabilisatorstangrubbers?)
Ontvangst van de Columbus radio is niet helemaal optimaal.
Ook is de filemelding op de navigatie niet altijd up to date.
Dit zijn echter kleine ongemakken.

Al met al kan ik niet anders zeggen dat tot nog toe een positief gevoel overheerst.
De auto wordt door vrijwel iedereen heel erg mooi gevonden.
Zwart in combinatie met de zilveren dakrails is ook wel de mooiste kleurencombi vind ik.
De extra wasbeurt om hem mooi te houden heb ik daar graag voor over.

Op naar de volgende mijlpaal.

Met vriendelijke groeten,
Octavia user1970

sitechris

Donateur
Leuke review. Wel mis ik nog wat info, welke versie/motorisering rijd je, welke velgen zitten eronder (formaat!) en heb je bijvoorbeeld sportonderstel of andere modificaties?

Overigens herken ik je kritiekpunt van de rechtuitstabiliteit absoluut wel. Vind ik echt een minpunt van de Octavia 2.

hemi24

Forumguru
Ik was ook geen fan van de rechtuitstabiliteit van de O2, totdat ik een C-Max ging rijden: nog minder stabiel...

Als ik de review zo lees denk ik dat het hier om een 1.6 TDI Elegance Businessline gaat. Gezien het verbruik gok ik op standaard 16" Proxima's.

Skoda user1970

Actief lid
Geachte mede forumlezers,

Hartelijk dank voor jullie reakties.
Uitvoering betreft een Arctic uitvoering.
16" Proxima velgen klopt.
Banden zijn nu nog winterbanden. (Te laat met wisselen; ik weet het)
Merk Continental 205/55 16.
Voor zover ik begrepen heb zou onder de Arctic al een stugger onderstel zitten t.o.v de standaard uitvoering.
Heb zelf wel getwijfeld over grotere velgafmeting; maar wilde geen "stuiterbak."
Daarnaast schijnt het vergroten van velg/band combinatie ook consequenties te hebben t.a.v 20% bijtelling.

De eerste week stond mijn Octavia op zomerbanden en tijdens een rit
met zware windstoten viel de zijwindgevoeligheid toen ook al op.
Het is echter niet zo dat ik de wegligging van de Octavia slecht vind.
Heb destijds ook in de Passat Variant proefgereden.De wegligging daarvan vond ik juist tegenvallen.
Ben wel nieuwsgierig of de zijwindgevoeligheid verbeterd met een grotere velgdiameter.
Iemand ervaring? Laat dit even weten.

Met vriendelijke groeten,

Octavia user1970

hemi24

Forumguru
Conti winterbanden bevallen mij niet echt v.w.b. stabiliteit, ik heb het idee dat de 830p's mijn huidige auto nog zijwindgevoeliger maken.

Ik had de 17" onder mijn laatste O2, maar dat maakte hem wel gevoeliger voor spoorvorming. Zuiniger en comfortabeler werd 'ie er ook niet van. En het brede rubber is eerder versleten...

Bovenaan Onderaan