Octavia combi of Superb combi

rayman2k5

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik zal me eerste even voorstellen aangezien ik nieuw ben hier:
Mijn naam is Raymond, woonachtig in Helmond, getrouwd en heb een prachtige :) dochter van 8 maanden.

Op dit moment rijdt ik een lease Toyota Prius welke aan het einde van dit jaar ingeleverd moet gaan worden (eigenlijk al over een maand, maar ze hebben het contract verlengd afgelopen week :(). Maargoed het is dus weer tijd om een nieuwe auto te gaan kiezen. Aangezien ik graag een mooie auto rijdt (zou je niet zeggen he :tongue:.. met mijn huidige auto, maar dit was toen een bewuste financiële keuze), is mijn oog gevallen op Skoda.
Zoals ik al melde heb ik een dochter waardoor het ruimte aspect toch een belangrijk punt is, daarom moet het dus een combi worden.
Daarnaast is het voor mij van belang om in de 20% bijtelling klasse te vallen.

Nu ben ik dus aan het twijfelen over de Octavia combi Elegance Businessline 1.6TDI of de Superb combi Comfort businessline 1.6TDI.
Deze laatste heb ik reeds proef gereden, maar (misschien verkeerde instellingen van de stoel) deze gaf me na een proefrit van 1 uur pijn in mijn rug (helaas ook een "zwak"punt van aandacht).
Wat zouden jullie me gezien jullie ervaringen adviseren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Raymond
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb een tijdje voor hetzelfde dilema gestaan. Ik heb uiteindelijk voor geen van beide gekozen omdat ik het zonde geld vond. Bij mij is het uiteindelijk een Fabia Combi geworden. Heb zelf 2 kinderen en alle zooi gaat er met het grootste gemak in.

De vraag Octavia of Superb heb ik mezelf destijd wel voorgelegd. De superb is wat breder en langer en die lengte merk je vooral terug in de beenruimte. Kwa kofferruimte schelen de 2 niet zo bijster veel. Ik zou voor de Octavia zijn gegaan omdat die gewoon net een tikje makkelijker kwijt te raken is op een stadse parkeerplek.

Goed zoals gezegd heb ik dat uiteindelijk ook niet gedaan omdat er zo veel ruimte in de Faab zit dat ik daar al meer dan zat aan zou hebben. Als er nou nog een 3e kind bij zou komen, tja dan had ik zeker voor minimaal een octavia gegaan.
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Zelf rij in een Roomster vanwege de ruimte. Succes met je keuze.
 

Huyzen

Lid
Er zijn er meer met nare stoel-ervaringen in de S2 (zie elders op dit forum). Ik heb zelf de comfortstoelen in de S2 en zit daar ook niet heel lekker in. Dit probleem heb ik in mijn vorige O2's niet gehad (ook niet in een F1 trouwens). Daarentegen vind ik de S2 ook diverse pluspunten hebben tov de O2. Elegance of Comfort scheelt nogal wat luxe ook, O2 toch geen verkeerde keuze denk ik.
 

Jazzy

Lid
Stoelen zijn erg belangrijk, als je geen lekkere zit kunt vinden dan moet je het niet doen. Maar verder zou ik absoluut voor een Superb 2 gaan. Hij is veel ruimer, dat merk je niet alleen achterin maar ook voorin zit je veel minder met je benen tegen de middenconsole. De kofferbak van de sedan is al veel groter dan die van een O2 Combi, laat staan die van de S2 Combi. Verder is de S2 comfortabeler door zijn langere wielbasis en is het veel stiller in het interieur door de betere geluidsisolatie. En als je een Greenline pakt met het BusinessLine pakket dan heb je zo'n beetje alles wat je hartje begeert.
 

TL@

Forumguru
Ik zou voor de O2 gaan, die is al traag maar de S2 is nog veel trager. Als je geen belang hecht aan prestaties, de S2.
 

SweetRevenge

Actief lid
Traag is een relatief begrip. Als je zo rond de 10sec naar 100km/h gaat, en een top hebt van rond de 200km/h lijkt me dat voldoende.
Als dat traag is dan zit je bij Skoda zowiezo niet goed, tenzij je voor de 3.6 FSI of een RS gaat natuulijk. Al de rest is dan traag.

Een O2C GL gaat in 11,4sec naar 100km/h, een S2C doet er 12.6sec over. Beide gaan zo rond de 190km/h. Lijkt me snel genoeg, tenzij je zo'n "johnny" bent die aan de lichten met gierende banden wil vertrekken. Dat laatste gaat je dochter dan weer niet zo leuk vinden :1884:

Als je niet meteen je gezin gaat uitbreiden dan lijkt een O2C, gezien de bijtelling, de beste keuze.
 

rayman2k5

Nieuw lid
Alvast bedankt voor de reacties... maakt de keuze nog niet heel veel makkelijker :) maar geeft me al wel stof tot nadenken.

Traag is inderdaad een relatief begrip, natuurlijk wil ik ook wel eens gas geven maar met mijn dochter in de auto ben ik een hele rustige rijder.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Heb zelf drie kinderen en een O2 combi, Met maar liefst drie kinderstoeltjes kan het net op de achterbank en je hebt lekker veel kofferruimte. Zodra de koters iets groter zijn ga ik denk ik voor de S2
 

deusjevo

Forumguru
:biggthumpdown: Chips...

Had m'n pen al gepakt om een literaire thriller te gaan schrijven. :winkie:
 

TL@

Forumguru
Traag is een relatief begrip. Als je zo rond de 10sec naar 100km/h gaat, en een top hebt van rond de 200km/h lijkt me dat voldoende.
Als dat traag is dan zit je bij Skoda zowiezo niet goed, tenzij je voor de 3.6 FSI of een RS gaat natuulijk. Al de rest is dan traag.

Een O2C GL gaat in 11,4sec naar 100km/h, een S2C doet er 12.6sec over. Beide gaan zo rond de 190km/h. Lijkt me snel genoeg, tenzij je zo'n "johnny" bent die aan de lichten met gierende banden wil vertrekken. Dat laatste gaat je dochter dan weer niet zo leuk vinden :1884:

Als je niet meteen je gezin gaat uitbreiden dan lijkt een O2C, gezien de bijtelling, de beste keuze.

Ik vind 12.6 naar 100 echt te traag voor woorden. Een auto moet voor mij in minder dan 10sec naar de 100 en een top boven de 200 hebben om vlot te zijn. Snelle wagens zijn er idd niet bij Skoda, hoewel de S2 3.6 en de O2 RS toch in de buurt komen :)
 

SweetRevenge

Actief lid
Een 407 met 160pk, die in 8.7sec naar de 100 gaat en een een top heeft van 225km/h vind je "niet vooruit te branden", maar een Skoda die net onder 10sec blijft en iets boven de 200km/h gaat vind je een vlote auto?? :confused:
Zelfs als het een 407 was met 134pk ging ie nog in 10.1sec naar de 100km/h en reed hij 203km/h maximaal. De O2 2.0 TDI doet het in een halve seconde minder, en gaat 6km/h sneller maar dat maakt nu niet het verschil tussen "niet vooruit te branden" en een "vlotte auto", wel?
Dat je niet voor Peugeot bent kan ik inkomen, maar om nu te zeggen dat ze niet vooruit te branden zijn is een beetje kort door de bocht.
 

Miez1

Forumguru
Ik gooi maar even de knuppel in het hoenderhok maar ik leef volgens het principe ' wie haast heeft is te laat vertrokken'. Snelheid is relatief en veel factoren in je omgeving en op je route beïnvloeden deze beleving maar ook de absolute prestatie. Daarnaast heb je ook nog met de stuurmanskunst te maken van diegene die de hoepel vasthoudt......:grin: Denk maar niet dat je op een gemiddelde route door Nederland heen gedurende de spits (welke vandaag de dag bijna aaneengesloten is van 06:30 tot 20:00 uur), met 25 PK meer sneller op je bestemming bent of omdat je auto 2 seconden sneller op de 100 km/h zit. Dat is pure onzin.

Het is natuurlijk wel stoer om op een verjaardagsfeestje te pochen over de prestaties van je auto, maar sommigen (en dan druk ik mij voorzichtig uit) zien de prestaties van hun auto als een verlengstuk van hun mannelijkheid.

Immer gute fahrt!

Miez
 
Bovenaan Onderaan