Columbus Octavia (Combi) O3 | Navigatie updaten | MIB 1/2

Hallo,

Nog niet zo lang op dit forum actief.
Wel al een paar behulpzame zaken tegengekomen, waaronder ook het updaten van de navigatie op mijn O3 uit 2017 (Columbus).

Reed blijkbaar nog rond met ECE 2016/2017 en miste nieuwe routes op de kaart (de positiepijl reed ergens in niemandsland).
Maximum snelheden stonden ook nog verkeerd voor bepaalde delen. Reden genoeg om te kijken of ik dit kon updaten naar de laatste beschikbare versie.
Dit ging zeer eenvoudig eigenlijk en rijdt nu rond met ECE 2022/2023.

De stappen:
1.) https://updateportal.skoda-auto.com/
2.) VIN invoeren (Chassisnummer).
3.) Site komt met best passende update voor auto.
4.) ZIP bestand downloaden (Let op: vrij groot bestand, ca. 30 GB...).
5.) Op PC bestand opslaan.
6.) ZIP bestand uitpakken met een hiertoe goed passend stukje software (neem bijv. : https://www.7-zip.org/download.html.)
7.) Na bestand te hebben uitgepakt, volg onderstaande beschrijving van deze handleiding die ook op dezelfde site is te downloaden (https://updateportal.skoda-auto.com/
8.) Edit: Handleiding bijgevoegd.

1655446409370.png

Let op het volgende:
- Neem een USB of SD-kaartje met een opslagcapaciteit van 64GB, (Anders krijg je een melding dat het uitgepakte bestand te groot is voor 32GB (past net niet!)
- Formateer de USB of SD-kaart (snelle format is voldoende).
- Formateer naar FAT32 (indien mogelijk).
- Ik heb de navigatie met een eigen SD kaart kunnen updaten.
- Deze SD-kaart geformateerd met 'exFAT' overigens (geen andere keuze mogelijk).
- Sleep je bestanden op je USB of SD-kaart (let op de instructies in de handleiding hierbij!)
- Ik heb geen ervaringen met updaten met gebruikmaking van een USB (Zou ook moeten kunnen).
- SD-kaart in de SD1 (handschoenenkastje) gestoken
- Instructies volgen.
- Met SD1 werd de update niet herkend helaas.
- De oplossing bij mij was de SD-kaart in SD2 te steken.
- Toen werd de update wel herkend en installeerde deze zonder problemen.
- Kan overigens enige tijd duren (uurtje).
- De auto hoeft hierbij overigens niet gestart te worden. Contact aan is voldoende.

Wellicht heeft iemand hier er wat aan. Succes met updaten!
 

Bijlagen

  • columbus_MIB_2.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:

redriver

Actief lid
Hele mooie beschrijving. Ik heb het na aankoop van onze O3 (2018) ook gedaan. Wijst zichzelf wel enigzins uit voor iemand die wat IT handigheid heeft maar deze handleiding maakt het voor iedereen haalbaar.
 

CharlesTucker

Forumguru
Met SD1 werd de update niet herkend helaas
Interessant, ik heb mijn O3 (ook Columbus, 2018) inmiddels een keer of 4 geupdate, en met het kaartje in SD1 ging dat gewoon goed. Een keertje gehad dat ie 'm niet herkende. Ik heb het kaartje toen in SD1 laten zitten, en het nog een keer precies hetzelfde geprobeerd, en toen ging het wel goed, Maar mooi dat je deze handleiding geschreven hebt, er wordt best veel naar gevraagd op dit forum, en dan kan hier mooi naar verwezen worden (als ie al niet gevonden wordt middels de zoekfunctie)
 

hemi24

Forumguru
@TiSa79 : geen idee hoe je er aan komt, maar volgens mij heb jij de updatefiles voor een MIB3 systeem, terwijl jouw auto een MIB1/MIB2 systeem heeft...
 

TiSa79

Lid
Vreemd...ik snap er helemaal niks meer van..dacht ik simpel even mijn navigatie te updaten, ben al dagen bezig om een oplossing te krijgen...grrr.
 

TiSa79

Lid
@TiSa79 : geen idee hoe je er aan komt, maar volgens mij heb jij de updatefiles voor een MIB3 systeem, terwijl jouw auto een MIB1/MIB2 systeem heeft...
Kan iemand mij dan een link doorsturen waar ik de juiste ZIP file krijg, dus voor een O3 (2014) combi, oftewel MIB1 of 2.
 

TiSa79

Lid
Hij loopt al, ben erg benieuwd. Maakt niks uit dat dit voor Seat is? Of is dit een domme vraag (schaam alvast )
 

hemi24

Forumguru
Geen reden om te schamen hoor, maar de downloads zijn identiek voor VW/Seat/Skoda (en sommige Audi modellen)...
De wagen bepaald zelf welke specifieke map(pen) van de download nodig is/zijn voor de update...
 

TiSa79

Lid
Download is gelukt, vanavond checken of de update in de auto zelf gaat lukken. Maar ik heb er wel vertrouwen in, ik kreeg nu idd de mappen die iedereen aangeeft. Thnx zover !!
 
Gaat goedkomen!
- Zorg ervoor dat je een SD-kaartje hebt van tenminste 64GB opslagruimte (of USB-Stick met een gelijke capaciteit)
- Formateer deze (32FAT is voorkeur, maar exFAT werkt ook.)
- Zorg er vooral ook voor dat je de uitgepakte mapjes precies zoals onder direct op de SD-kaart (of USB Stick, maakt niet uit) wegschrijft.
- Navigatie opstarten en bij set up de update laten vinden, rest gaat vanzelf.
- Geen haast hebben, kan even duren voordat e.e.a. geupdatet is. (Bij mij duurde het ca. 1 uurtje).
- Contact aan is voldoende overigens.
1656418523890.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

TiSa79

Lid
Hè hè, eindelijk gelukt!! Duurde wel lang voordat hij klaar was en ik moest 2x het systeem weer snel aanzetten om de update verder te laten lopen, maar versie 2022 staat er op, me happy!! Dank voor de hulp!!
 

Canon-Eye

Forumguru
Als in het systeem de mapcare is vrijgeschakeld, moet dat wel kunnen. Het mijne is behandeld door Rainesh, daarna kon ik het 16Gb Skodakaartje vervangen door een willekeurige 32Gb kaart en die heb ik sindsdien al 2x van een nieuwere versie voorzien zonder geklooi met losse bestandjes overschrijven en zo. Oude map van de sd-kaart kopiëren naar de laptop (als backup om eventueel op terug te kunnen vallen), kaartje even keegmaken/formatteren, gedownloade bestand uitpakken naar de laptop en vandaar vervolgens naar het lege kaartje kopiëren.
Even testen om zeker te zijn dat het goed werkt, tenslotte de oude en nieuwe versie plus het gedownloade bestand wissen van de laptop (dat neemt bij elkaar nogal wat ruimte in).
 

sluijten

Nieuw lid
Nou, het gaat om een 2018 Superb met Columbus. De Skoda update portal zegt niks over een "Skoda" SD card,
maar alleen dit:

"ECE 2022/2023. Valid since CW 25/2022. Use an emtpy SD card with a capacity at least 32 GB"
 

Canon-Eye

Forumguru
Amundsen (MIB1/2) werkt alleen met de bijbehorende SD-kaart.
Na behandeling werkt het met elke sd-kaart, mits groot genoeg.
Mijn Leon had er bij aankoop een 16Gb kaartje in zitten met SEAT op de sticker, ongetwijfeld was dat de "bijbehorende" kaart. Dat was oorspronkelijk wel voldoende, maar de kaartbestanden zijn blijkbaar groter geworden en dat paste toen (net) niet meer. Toen zijn er dus lapmiddelen bedacht zoals onnodige talen verwijderen en zo, maar voor de paar Euro die een grotere kaart kost had ik daar geen zin in.
 
Hallo
Heb ook besloten dat mijn navo een upgrade nodig heeft. Vermoed dat dit sinds de aanschaf niet gebeurt is. Nu krijg ik op de update portal een melding dat er voor mijn systeem geen update beschikbaar is. Het is een 2012 Skoda met Columbus navo systeem. Iemand een idee hoe ik alsnog de nu er uwste update op mijn navo krijg?
 

ertromp

Forumguru
@Daniel_V : Jij hebt geen MIB systeem in je O2. Je zult eerst moeten kijken welke versie op je Columbus (RNS510 systeem) staat en dan wellicht via Ebay een nieuwe update kopen
 
Bovenaan Onderaan