Octavia combi L&K 150pk turbo temperatuurmeter lampje

arievh

Actief lid
Voor mijn Octavia combi L&K 150pk turbo, gaat bij contact na enkele seconden het lampje van de temperatuur knipperen en krijg ik een piep signaal. Normaal gesproken zou dit moeten gebeuren als de motor te warm is. Maar ik heb de motor niet eens draaien en de auto is dus steenkoud. Als ik de motor aanzet blijft het ook zo.
Heb zojuist een nieuwe temperatuursensor geplaatst, maar heb nog exact hetzelfde probleem.
Het is begonnen toen de waterpomp lekte, dit heb ik gerepareerd en sindsdien lekt het niet meer, maar de piep en het lampje is zo gebleven.
Koelvloeistof peil is goed, oliepeil is ook goed. Geen foutcodes bij uitlezen van de computer :pieker::pardon:

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? De auto doet het verder prima, ook de temperatuurmeter etc werkt. Alleen die piep elke keer met het knipperende lampje is zwaar vervelend!

Edit: Het lijkt nu toch goed. Heb even de auto een paar minuten laten draaien met de verwarming aan, en het lampje is nu uit.. Ik was waarschijnlijk te voorbarig.. Lol
 
Laatst bewerkt:

arievh

Actief lid
Vandaag bij het starten ging gelijk het lampje weer branden en het piep geluid van het alarm. Dus helaas is het probleem niet opgelost.. Kan het nog een andere sensor zijn, zo ja welke? En waarom heeft de computer deze fout dan niet aan??
 

Duijzer

Donateur
Omdat de piep direct komt, is dat waarschijnlijk een waarschuwing dat er geen signaal is. Het kan zijn dat de stekker niet goed zit, of dat je ergens een draadbreuk hebt. Of niet de juiste sensor..
 

Tees

Donateur
Tis alleen wel raar dat er geen foutcode weggeschreven wordt. Bij het ontbreken van een sensor danwel geen signaal, zou er toch altijd een foutcode gegenereerd worden? En ik neem dat dat een gewone motormanagement fout zou zijn, die met generieke OBD2 lezers ook meegepakt wordt...:pieker:
 

Duijzer

Donateur
Dat is wel bijzonder. Is er een foutcode voor laag koelwater? Of is die er gewoon niet en wordt hij daarom niet opgeslagen?
 

Tees

Donateur
T zou mij verbazen als het er niet is...er zijn een paar duizend foutcodes, en elke sensor die in een auto hangt zit daar met een reden en wordt gemonitord. Dus ik zou t heel raar vinden als een fout voor te weinig koelvloeistofniveau (als dat t is) niet zou bestaan.
 

Duijzer

Donateur
Ik ben niet zo thuis in de codes, maar als ik op de site van Gerrit Speek zoek kom ik wel wat codes tegen 116,118. Allemaal koelvloeistoftemperatuur. Geen niveau. Laag brandstofniveau geeft ook een piep, maar slaat geen code op. Oliepeil weet ik niet, maar ik kan me niet herinneren daar ooit een foutcode van gezien te hebben.
Het zou kunnen dat er geen code voor opgeslagen wordt, maar wellicht dat iemand die beter thuis is in de foutcodes dat weet.
 

Monteurtje

Forumguru
Het rode koelvloeistoftemperatuurlampje geeft een waarschuwing voor oververhitting en te laag peil.
Maar gaat ook branden als de stekker niet aangesloten is op reservoir. Of door sterk vervuilde sensor in het reservoir, waardoor er verkeerde waarde gemeten wordt. Dat komt bij wat oudere auto wel eens voor.
Je kan niks uitlezen.
 

arievh

Actief lid
Omdat de piep direct komt, is dat waarschijnlijk een waarschuwing dat er geen signaal is. Het kan zijn dat de stekker niet goed zit, of dat je ergens een draadbreuk hebt. Of niet de juiste sensor..
De temperatuur loopt netjes op, dus er is wel signaal. De wijzer slaat netjes uit (niet direct maar als de motor warm wordt, ook met de oude sensor deed deze het goed).
 

arievh

Actief lid
Zit de stekker wel op het koelvloeistofresservoir?
En neem aan dat het peil op max staat
Ja, en loskoppelen verandert ook niks. Zat er aan te denken om misschien die sensor ook te vervangen. Maar ik dacht als eerste aan de andere sensor.
 
Laatst bewerkt:

arievh

Actief lid
Weet iemand de code voor de sensor in het reservoir. Had al op internet gekeken, maar kom altijd uit op de sensor die ik inmiddels al vervangen heb.
Die van het reservoir heb ik de contact puntjes gereinigd maar maakte geen verschil..
 

arievh

Actief lid
De auto heeft volgens mij geen OBD2 protocol. Mijn Bluetooth OBD2 "stick" kan geen verbinding maken. Wat op nieuwere auto's wel werkt.
Bij de dealer is de auto (computer) uitgelezen en deze gaf geen fouten aan. Later zelf een kabel aangeschaft en toen zag ik wel een foutcode, maar dat heeft daar weer niks mee te maken (service beurt "foutcode", verder niks).
Motorcode is 1U5, weet zo even niet meer uit m'n hoofd wat het protocol is om te verbinden.. Ik kan met de kabel allerlei dingen aanpassen, maar daar blijf ik vanaf. Zag wel dat je heel simpel de kilometers kan aanpassen, maar dat ga ik niet doen. Ook totaal nutteloos, plus ik ga de auto nooit verkopen (te weinig waard voor een auto met zoveel opties en een super motor, ook apk kost mij vrijwel nooit een cent. Nou ja alleen de apk kosten, maar verder nooit wat mis mee).
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Die stekker waar je je dongle (of kabel of wat dan ook) insteekt is de OBD2 poort. OBD staat voor On Board Diagnostics, en is niets anders dan het feit dat je de ECU uit kan lezen met een geschikt apparaat. Onder OBD2 vallen allerlei protocollen, en dat is dan weer afhankelijk van het model ECU. Verder is je automodel 1U5, je motorcode zou een van de volgende moeten zijn: AGU/ARZ/ARX/AUM, dit zijn alle varianten 150 pk motoren die in de O1 geleverd zijn.

Wat betreft de sensor voor het koelvloeistofniveau: die zie ik in ETKA (de onderdelencatalogus van VAG) ook niet staan! Maar nu weet ik dat 'ie in mijn auto ook zit, en daarvoor staat 'ie ook niet in ETKA. Dus even verder gezocht, en de sensor zit geintegreerd in het expansievat voor de koelvloeistof. Die kost maar een tientje (onderdeelnummer 1J0121403B), dus ik zou 'm dan gewoon helemaal vervangen. Wel iets meer werk, maar dan weet je wel of die sensor het probleem is.
 

arievh

Actief lid
O ja! Het is alweer een poosje geleden dat ik daar naar gezocht heb. Maar nu je het zegt weet ik het weer. Het is inderdaad 1 geheel met het vaatje!
Ik blijf zo wel aan het vervangen, nog ff en ik heb een nieuwe auto (draagarmen, spoor stang, lagers, etc, etc, alles al vervangen )
Misschien weet jij dit ook: ze hebben een aantal jaar geleden mijn complete achterruitwisser afgebroken. Hierdoor was zelfs de motor defect geraakt. Heb toen een nieuwe motor geplaatst, maar de arm heb ik nooit kunnen bestellen. Via de dealer gevraagd maar daar was het niet te betalen, ik meen tussen de 200 en 300 euro, wat echt nergens op slaat. Verder allerlei sites geraadpleegd, leveranciers, etc. Niemand blijkt ze te verkopen. (geen idee waarom niet). Het irritante is, dat ik niet weet wat de maat is van de originele "arm" want als ik die maat weet zou ik gewoon een random wisserarm kunnen kopen (kost maar een paar centen).
 
Laatst bewerkt:

arievh

Actief lid
Dank je, zal eens kijken.

Ik reageer met m'n telefoon, en zie geen reply knop staan dus drukte ik elke keer op citeer. Ik zit op allerlei fora waar wel reply functies zijn. En waar citeren gewoon toegestaan is. Ik zit niet zo vaak op dit forum dus zijn mij de regels ontgaan :thumbsdown:
Ik zal er rekening mee houden! :bloos:

(heb m'n reacties al even aangepast)
 

Duijzer

Donateur
De temperatuur loopt netjes op, dus er is wel signaal. De wijzer slaat netjes uit (niet direct maar als de motor warm wordt, ook met de oude sensor deed deze het goed).
Dan heb je het over de temperatuursensor. Maar als ik het goed lees gaat het over het koelvloeistofniveau, niet over de temperatuur. Als die sensor in het expansievat zit zou ik daar zoeken. Vervangen, of eens uitwisselen met een auto die de melding niet heeft.
 

arievh

Actief lid
Ja dat denk ik inderdaad ook. Vind het alleen wat vreemd dat je dan het hele vaatje moet vervangen omdat de sensor niet los te verkrijgen is ‍♂️ en als de motor eventjes draait (paar minuten) is de melding weer weg.. Maar zal wel kijken voor een nieuw vaatje.
 

arievh

Actief lid
Kost niet zoveel zie ik. De verzendkosten zijn bijna duurder dan het vaatje incl sensor.. Ik ga morgen weer wel even plaatselijk kijken, geen zin om te wachten.
 
Bovenaan Onderaan