Octavia Combi 1,6 CRTDI met DSG-7 opgehaald

edmarstev

Nieuw lid
Gisteren is mijn Octavia Combi 1,6 TDI met DSG-7 geleverd en ik heb er nu 200 km mee gereden. De eerste indrukken:
  • globaal gezien is het heel aangenaam rijden. De motor is bijzonder stil en het algemeen comfortgevoel is prima.
  • de DSG schakelt zoals bekend heel snel op en in combinatie met de beperkte trekkracht in de lage toeren is dat niet ideaal. Als er niets in de weg is, is dat geen probleem, maar in de stad heb je soms wel het gevoel om in een te hoge versnelling te rijden. Als je dan een trap op het gaspedaal geeft schakelt hij wel terug, maar in de inrijperiode durf ik dat toch niet goed te doen. Soms is het wel goed om even naar de handmatige schakelmodus te gaan, dat gaat vlot. De S-stand is volgens mij niet goed te gebruiken wegens te hoge toeren.
  • een bekende minder leuke kant van de auto ondervind ik ook : op wat ruwer wegdek zijn de rolgeluiden vanaf een zekere snelheid hoog. Ik heb 16 inch Crateris velgen met Bridgestone Turanza banden: 205/55/16. Ik heb gemerkt dat velen onder jullie de voorkeur geven aan 17 inch (wellicht met nog bredere banden), maar ik heb er nu een beetje spijt van dat ik geen 15 inch met de smallere 195 bandenmaat gekozen heb. Of zou dat niet veel verschil maken?
  • Ik heb een afneembare trekhaak en ben al over flinke verkeersdrempels gereden zonder de grond te raken. Dus geen behoefte aan hulpveren tot nu toe, maar er was wel weinig belading in de auto.
  • Er zit ook de optie cargo platform in en als je dan de hoofdsteunen van de achterbank weghaalt krijg je met neergeklapte bank een mooie vlakke laadvloer.
 

quorumz

Actief lid
veel plezier met je auto:) (fotos?:D
globaal gezien -> < 50% van de tijd niet aangenaam dan?
hulpveren -> had je het standaard sportonderstel genomen ? (15mm verlagen) (bij de skoda superb greenline die standaard dit sportonderstel heeft moeten daar de hulpveren bij wanneer je een trekhaak hebt)
 

VEEJAY

Forumguru
probeer de volgende keer een ander type banden, potenza's of conti premiumcontacts. rolgeluid hoeft niet door inchmaat of breedte te komen.
 

Michel

Forumguru
De Bridgestone Potenza's onder mijn auto zijn verre van stil. Ik zou ze niet willen aanbevelen, met name vanwege de hoeveelheid herrie die ze produceren. Dat is alleen maar nog versterkt doordat ze zijn gaan cuppen. Als ze versleten zijn gaat er bij mijn Octi een ander merk/type band onder. Kan niet wachten op dat moment.
 

hemi24

Forumguru
Mensen, luister naar Michel (en Mij): Ga met een grote boog om de de Potenza's heen: het lijken wel tractor-banden, zovel herrie als er in die dingen zitten: heb bij 30k teruggewisseld van winterband naar de Potenza's en nu bijna 10k later wordt het weer de hoogste tijd dat ze van voor naar achter gaan en omgekeerd.
Heb gelukkig geen noemenswaardige last van cuppen, maar er zit toch een hoop lawaai in die banden, alsof ze domweg hoekig zijn!!!

Verder heb ik na langer als een uur of 3 stilstaan last van wat men in de bandenwereld "Cold-spot" noemt: een afflakking van de band op het contactoppervlak. Dit zorgt voor het fenomeen dat je de eerste 4 a 5 km met een hobbelende auto onderweg bent.
Allemaal heel normaal volgens Bridgestone en Pon: zou aan het sportieve karakter van de band liggen...

Volgende keer toch maar een band welke meer op comfort is afgestemd!!!
 
Bovenaan Onderaan