Octavia Combi 1.2 TSI DSG Elegance Businessline

Nu ik jullie de afgelopen drie maanden bestookt heb met allerlei vragen is het wel zo leuk en netjes al die vragen om te zetten in de uiteindelijke gebruikerservaringen. Ik heb echt al zoveel gehad aan jullie tips, ervaringen reviews en alle overige informatie die ik van dit erg leuke forum heb kunnen halen. Ik zal bij het begin beginnen.

Ik ben altijd al een enorme voorstander geweest van alles wat uit de VAG stal vandaan komt. Eind vorig jaar mocht ik van mijn werkgever zelf een nieuwe auto gaan kiezen. De wensen: Veel ruimte, 20% bijtelling, liefst automaat, goede uitstraling en lekker luxe. Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van de Octavia, en zeker na de facelift. De auto heeft hierdoor in mijn ogen een erg chique uitstraling door gekregen. Ook qua financiën werd hij met de 1.2 TSI moter erg interessant.
Eind november een proefritje wezen maken met de 1.2 in combinatie met de automatische DSG bak. Ik was er al heel snel enorm van onder de indruk. Wat een kracht en souplesse uit zo'n kleine moter. Het besluit was genomen. Dit ging hem worden.

The Looks: Ik heb gekozen voor de kleur Brilliant Silver in combinatie met de 17" Pallas wielen. Ik vind dit een erg mooie combinatie omdat nagenoeg alles dan in de mooie zilvergrijze kleur is gespoten incluis de dakrails. In combinatie met de donkere achterramen in mijn ogen een combinatie die de auto een erg luxe uitstraling geeft.

The Goodies: De Elegance Businessline heeft alles wat het hartje begeerd. Wat ik erg prettig vind zijn de Xenon verlichting die ik absoluut niet tegen vind vallen, de columbus navigatie (ik hoop dat het gilde hem met rust laat), de mooie donkere bekleding, en de parkeersensoren voor en achter.

The Engine: 1.2TSI DSG. Een erg mooie combinatie van souplesse, kracht en stilte. Wat ik enrom irritant vind zijn de hoge toeren die veel 1.6 benzine motoren maken wanneer er 120 op de snelweg gereden word. Veel motoren draaien dan al bijna 4000 toeren. De 1.2 TSI draait bij 140 net geen 3000 toeren. Dit maakt de auto erg rustig, en zelfs dan heeft de auto nog genoeg vermogen om in te halen. In combinatie met de 20% bijtelling een combinatie die alleen de VAG stal biedt, en hier eigenlijk in mijn ogen een alleenheerser in is. Verbruik kan ik nog weinig over zeggen.

The Extra's: Ik heb bewust gekozen om geen carkit af fabriek te nemen maar om deze achteraf te laten plaatsen. Ik heb ook geen MDI gekozen. Ik heb bij Emiel van Electronic4cars een Fiscon Kafutec Basic Plus carkit laten plaatsen. Deze werkt geheel vlekkeloos in combinatie met het multifunctionele stuur en columbus navigatiesysteem. En is dus daarmee te bedienen. Daarnaast kun je bleutooth audio streamen vanaf de Iphone, en daar was het mij om te doen. Achteraf blijkt dat dit alleen mono is, en dat viel dus wel een beetje tegen. Al valt het geluid op zich niet tegen. Als laatste heb ik Emiel ook de Pioneer TS-WX610A subwoofer laten plaatsten. Dit is een actieve subwoofer die in de holle ruimte van het reservewiel past. Het audiosysteem is echt niet slecht van de O2. Zelfs een van de betere in zijn klasse. Ik vond alleen het laag soms net even wat te kort komen. Deze sub geeft net even dat extra laag zonder ratelende kentekenplaten en trillende daken. Een mooie aanvulling.

Valt er dan helemaal niets tegen?? Jawel... Eén ding.. De afrolgeluiden van de banden. Dit is iets wat me toch echt tegengevallen is. Bij reviews van anderen heb ik het ook gelezen. Zeker in combinatie met de 17 inchers. Daar zitten in mijn ogen de verschillen ook in bij de andere auto's in de hogere regionen van de VAG stal. VW en Audi worden gewoon beter geisoleerd. Ik heb een A4 Avant gehad en deze was ondanks de 1.6 jankmoter toch echt stiller dan de O2. Ik ga dit een tijdje aanhoren of het went, en zo niet toch maar eens aan de slag met isolatiemateriaal. Hier op het forum ook al een mooi draadje over gevonden.

Al met al ben ik een erg gelukkig mens nu met deze prachtige auto. De bezoekjes aan de klanten en de ritten met het gezin en vakanties gaan zeker weten bevallen met deze auto.

Ik hoop een leuke review geschreven te hebben waar anderen ook wat aan hebben, en hebben jullie vragen dan beantwoord ik ze graag!

forum 4.jpg forum 3.jpg forum 2.jpg forum 1.jpg DSC_0904.jpg

hemi24

Forumguru
Goed verhaal, ben er even voor gaan zitten. Afrolgeluid van de banden is inderdaad met de 17" vrij nadrukkelijk aanwezig, maar als ik jouw foto's zo bekijk ben ik blij dat bij mij komende vrijdag de 17" Zomersloffen er ook weer onder gaan!

Falcon

Donateur
Ziet er mooi uit Barrie. Je bent alleen 1 ding vergeten... de Chromen-uitlaat-opzet stuk. Dat zou hem helemaal afmaken.

@ falcon Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb geen idee wat dat ongeveer kost. En ik zou daar graag eens een foto van zien. Waar kan ik die vinden? Ik vind die diffuser geen gezicht. Dus als ik het zou doen dan alleen de pijpje!

Michel

Forumguru
De Bridgestone Potenza's zijn een slechte combinatie met de Octavia als het gaat om geluidsproductie. Het verschil in geluidsproductie is echt enorm als je er een ander merk/type zou gebruiken. Mijn Octavia was ook uitgerust met Bridgestone Potenza's. Ik heb ze ruim 20.000 km geleden laten vervangen (mijn Octavia rijdt nu op Vredestein Quatrac 4 seizoenenbanden) en het is nu stukken stiller aan boord. Een advies: als je door blijft rijden met deze Bridgestones laat ze dan wel regelmatig omwisselen van voor naar achter en vice versa. Anders gaan ze cuppen en dan wordt de geluidsproductie (vooral van de achterwielen) alleen maar nog erger.

hemi24

Forumguru
Als het gaat om de Potenza's mag ik me samen met Michel "ervaringsdeskundige" noemen..!

Zo snel mogelijk het mes erin!!! Op den duur is zelfs bij het in het instructieboekje voorgeschreven interval van 10.000 km voor verwisselen tussen voor en achter niet afdoende om het cuppen in bedwang te houden! Dit ondanks een juiste spanning en uitlijning van de banden cq. auto.

Ander probleem wat je wellicht al ontdekt hebt is het zogenaamde "cold-spot": als je auto een paar uur heeft gestaan, hobbelt deze de eerst paar kilometer...

Uiteindelijk zijn mijn Potenza's vervangen terwijl er nog bijna 6mm profiel op zat: het was domweg niet meer om aan te horen het lawaai van de cuppende banden. (2½mm hoogteverschil tussen opeenvolgende nokken aan de binnenkant van het profiel).

deusjevo

Forumguru
Ja klopt. Reservewiel is een dunlop....

Ik heb ook die herrie makers van een Potenza's.... :biggthumpdown:

Heb een mailtje uit staan naar de leasemij met verzoek voor montage ander merk type band met de aankomende winterbandenwissel.
Potenza's heb ik 1200 km mee gereden voor de winterbandewissel en ben de herrie nu al zat.
M'n winterbanden zijn vergeleken met de Potenza's een verademing.

DavidB

Nieuw lid
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Veel dingen in je keuze zijn heel herkenbaar. Vorige week heb ik nog even proefgereden in de 1.2 TSI DSG en dat was inderdaad geen teleurstelling. Vanwege de opvallende prestaties en de 20% bijtelling uiteindelijk definitief gekozen voor deze motor. Ik denk dat ik mijn vuige 140 pk 2.0 TDI nog wel eens ga missen, maar de stille souplesse van de 1.2 TDI DSG maakt dat ongetwijfeld goed. Alleen dat wachten.. pfff ;)

@ Klaasje Kun je daar eens een foto van maken?? Ben toch wel nieuwsgierig hoe er dat uit ziet. En dan niet de studiofoto's van de brochure. En daar staat ook die diffuser op.

@ DavidB Het wachten is mij niet echt tegen gevallen. Mijn auto is 9 december besteld en 8 maart geleverd. Precies drie maandjes dus. Hoewel ik met de dieselmotoren hier wel andere verhalen lees..

Klaasje

Forumguru
Inderdaad.

Ik heb uitlaatsierstuk erbij besteld. Ik heb wel al bij de dealer gezein dat ze het onder een andere 1.2tsi aan et monteren waren
In achterbumper zit een uitneembare uitsparing waar uitlaatsierstuk in past.
1 en ander moet wel gelast worden

Ik rij sinds afgelopen vrijdag ook in een Octavia 1.2TSI DSG. Toen ik te horen kreeg dat ik een auto met automaat zou krijgen van mn werkgever was ik daar in 1e instantie helemaal niet blij mee maar ik moet eerlijk zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Het rijdt heerlijk. Er is alleen één maar...... en ik ben benieuwd naar ervaringen van andere DSG rijders.

De DSG bak schakelt m.i heel erg snel naar hogere versnellingen toe. Soms staat in al in D7 terwijl ik nog "maar" 60 km p/uur rijdt (vooral in de stad valt me dat op). Als ik dan op een stoplicht af rijd voor bijvoorbeeld een bocht naar rechts dan schakelt de bak erg laat terug naar D3 en dan heb ik bij het uitkomen van de bocht voor m'n gevoel vrijwel geen trekkracht...

Heb hiervoor 1,5 maand in een Golf 1.2TSI schakelbak gereden en die had ook onderin genoeg trekkracht.

@ Paul. Wat betreft het snel opschakelen van de DSG dat ervaar ik ook. Gewoon plankgas geven, doet ie dat niet.....:) ik vind het op zich wel lekker rustig dat ie dat doet. Wel is het irritant inderdaad dat als je dan weer uit een bocht wil accellereren dat dit traag gaat. Ik heb op het forum gelzen dat mensen de 1.2 TSI hebben laten tunen dat dit effect minder is. Ook is de DSG een "lerende" versnellingsbak. Ik hoop dat de mijne de hints gaat snappen en dat ie een beetje op gaat schieten!

jemo

Lid
@ Paul. Wat betreft het snel opschakelen van de DSG dat ervaar ik ook. Gewoon plankgas geven, doet ie dat niet.....:) ik vind het op zich wel lekker rustig dat ie dat doet. Wel is het irritant inderdaad dat als je dan weer uit een bocht wil accellereren dat dit traag gaat. Ik heb op het forum gelzen dat mensen de 1.2 TSI hebben laten tunen dat dit effect minder is. Ook is de DSG een "lerende" versnellingsbak. Ik hoop dat de mijne de hints gaat snappen en dat ie een beetje op gaat schieten!
Dat was voor mij ook een belangrijke reden om m'n nog te komen o2 te laten tunen.
Over 20 nachtjes kan ik mededelen of het tunen nut heeft...

Noord26

Forumguru
JD is begin deze maand uitgebreid bezig geweest om de 1.2 TSI (stage 1 chip) te maken. Wellicht interessant voor een kleine €700,- > 140pk - 225Nm..

Bovenaan Onderaan