Octavia Combi 1.0 TSI Clever+ vs 1.5TSI Clever

Zou jij voor de 1.5TSI Clever gaan of de 1.0 TSI Clever+?


  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

MT1987

Senior Member
Dag allemaal!

Het is alweer tijd om een nieuwe leasewagen te kiezen. Met onderstaande configuraties kom ik aarder in de buurt van mijn budget:

1.0 TSI Clever+ / Extra opties: Suedia/Leder, 18" Perseus velgen, trekhaak

of

1.5 TSI Clever / Extra opties: Stof/Leder, 17" Rotare Aero velgen


Dilemma: De Clever+ is een prachtig complete uitvoering, maar de testrit met de 1.0 TSI viel qua performance toch een beetje tegen. Ik vrees dat deze minder vlot mee kan met het verkeer, zeker als deze volgeladen is met vriendin, twee kids, hond, kinderwagen, etc...

Iemand die voor dezelfde keuze stond? Schiet de 1.0TSI soms tekort of is dat maar een illusie? Toch beter voor de 1.5TSI gaan, maar dan ietsje minder uitgerust? De trekhaak wordt zelden gebruikt, maar als je'm nodig hebt, dan vloek je natuurlijk als ie er niet op staat.

Ik kijk alvast uit naar jullie reacties!

Gr,
Maarten
 

JeSko

Forumguru
Alles hangt af van je eigen voorkeur en gebruik, dat geef je zelf eigenlijk al een beetje aan. Sommige hier vinden een 1.0 meer dan voldoend, andere willen toch wat meer. Zelf zou ik altijd de auto kiezen met de meeste opties, je mag toch nergens snel en mijn 1.6 tdi voldoet hierom prima, in hernemingen is ie wel lekker vlot, maar als ik destijds kon had ik wel een 2.0 genomen indien die dezelfde aankleding had, een kalere 2.0 zou ik niet verkiezen boven mijn huidige auto. Eigenlijk een afweging die alleen jij voor jezelf kan maken, maar als je de 1.0 getest hebt en deze wat tegenviel... Dan heb je eigenlijk al je antwoord.
 
Ik rijd zelf met de 1.0, maar wel de mild hybride automaat. Valt eigenlijk helemaal niet tegen en ik kom zelf van een A4 2.0 tdi met 150 pk. Ik rijd zelden volgeladen, dus dat moet ik nog eens testen maar misschien is een testrit met de automaat nog een optie?
 

JPs_OC2

Donateur
Mijn ega stond kort geleden voor exact dezelfde keuze. Wat bescheidener prestaties en meer opties of rapper en wat minder aangekleed? Daarnaast ook de overstap van de 1.6 tdi naar benzine en dan kiezen tussen een 1.0 of een 1.5.
Na twee uitgebreide proefritten was de keuze snel gemaakt. De 1.0 viel al snel af, toch net ff te tam. Er is dus een 1.5 besteld op, hoe jammer dan ook, 17" velgen.

Voor wat betreft de trekhaak. Op onze eigen auto zou ik absoluut niet zonder willen maar gezien jouw opmerking dat je 'm zelden gebruikt, heb je 'm dan wel echt nodig?

Succes met je keuze!
 

jongetje

Forumguru
Ik ken de Belgische uitvoeringen niet. Maar ik heb de 1.0 automaat/DSG (mild hybride) en die komt prima mee.

Persoonlijk zou ik eerder voor een lichtere motor met automaat gaan dan een wat zwaardere met handgeschakeld. Zeker met adaptieve cruise control zorgeloos rijden.
 

MT1987

Senior Member
Ik rijd zelf met de 1.0, maar wel de mild hybride automaat. Valt eigenlijk helemaal niet tegen en ik kom zelf van een A4 2.0 tdi met 150 pk. Ik rijd zelden volgeladen, dus dat moet ik nog eens testen maar misschien is een testrit met de automaat nog een optie?
Thx Tjorven! Het is idd de keuze tussen de 2 DSG modellen, waarvan ik de 1.0TSI DSG proef heb gereden dit weekend. Momenteel ook een Passat 2.0 150pk, dus zeer gelijkaardig verhaal :) Maar 't en is zoals je zegt, het rijdt helemaal niet slecht, maar vraag me af wat het geeft op de typische autovakantie, volgeladen, dakkoffer erop, airco à volonté in het zuiden van Europa... Jammer genoeg niet de kans gehad met het hele gezin eens te proefrijden. Nog een paar nachtjes erover slapen denk ik en dan snel bestellen ;)
 

MT1987

Senior Member
Mijn ega stond kort geleden voor exact dezelfde keuze. Wat bescheidener prestaties en meer opties of rapper en wat minder aangekleed? Daarnaast ook de overstap van de 1.6 tdi naar benzine en dan kiezen tussen een 1.0 of een 1.5.
Na twee uitgebreide proefritten was de keuze snel gemaakt. De 1.0 viel al snel af, toch net ff te tam. Er is dus een 1.5 besteld op, hoe jammer dan ook, 17" velgen.

Voor wat betreft de trekhaak. Op onze eigen auto zou ik absoluut niet zonder willen maar gezien jouw opmerking dat je 'm zelden gebruikt, heb je 'm dan wel echt nodig?

Succes met je keuze!
Ja dit kan ik ook volgen. De grotere velgen, matrix koplampen en trekhaak zou nog ik kunnen missen. De suedia/leder combinatie vond ik écht wel mooi, incl de inleg in suedia op het dashboard... Maar ik vrees dat ik me dagelijks zou ergeren aan de motor die nèt dat tikkeltje mist. Ben er echt nog niet uit vrees ik :tongue:
 

sitechris

Donateur
Hangt sterk af van je voorkeuren. Bij een vlottere rijstijl zou ik toch de 1.5 TSI adviseren want die is wat vlotter, heeft wat meer trekkracht, meer reserves etc. Bij een meer rustige rijstijl zou ik de 1.0 TSI nemen met de extra opties. Op zich is de 1.0 TSI geen verkeerd blok, maar het is natuurlijk nooit overbemeten in een auto van het formaat Octavia.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Heb het wel vaker gezegd, ik heb een O3 met 1.0 TSI motor met 115pk. Ik ben er zeer over te spreken. Ga er volbeladen (4 bijna volwassenen en bagage) + caravan van 1300 kilo probleemloos mee naar Zuid-Frankrijk.

Het is bekend dat de 1.0 TSI in o.a. de O3 vrijwel altijd meer vermogen levert dan opgegeven, tot wel iets van 128pk of zo (gemeten op de rollerbank). De O4 schijnt een opgegeven vermogen van 110pk te hebben. Maar wat het in werkelijkheid is, dat weet ik niet. Er kan dus wellicht ruim meer dan 5pk verschil zijn, wat er toe kan leiden dat de beleving in een O4 totaal anders is.
 

Duijzer

Donateur
Als de proefrit al tegenvalt, moet je naar je gevoel luisteren. Je kunt beter 3x per jaar ergernis hebben vanwege een trekhaak die er niet op zit, dan elke dag ergernis omdat je vermogen tekort komt.

Mijn advies: maak in beide auto’s een uitgebreide proefrit, liefst vlak na elkaar. Snelweg, stadsverkeer, echt een flinke rit. En maak dan je keuze.
Een auto met trekhaak kun je huren of lenen, meer vermogen niet
 

lsp

Forumguru
Ik moest kiezen tussen de 1.0 of 1.5 maar wilde perse een DSG dus qua budget werd het een 1.0 met de aankleding die ik naast de DSG wilde..

Trekhaak gebruik ik toch vaker dan verwacht, zeker combinatie met kids en fietsendrager ideaal.

Het vermogen van de 1.0 tja houdt niet over, maar bij normaal verkeer komt ie prima mee.
 

MT1987

Senior Member
Bedankt allemaal voor de vele reacties en de comments (die me soms nog meer deden twijfelen)!
Na vandaag de finale offerte ontvangen te hebben van de leasemaatschappij, is de kogel door de kerk.

Het is de Skoda Octavia Combi 1.5TSI - Clever geworden. Extra opties zijn stof/lederen zetels, 17" Rotare Aero velgen en zelfs de trekhaak paste er nèt in, letterlijk enkele eurocentjes overschot in't budget.

Wat jammer dat de suedia/leder zetels geen optie waren en dat andere leuke hebbedingetjes zoals de voorruitontdooiing, KESSY of automatische koffersluiting wegvallen, maar de fietsen kunnen tenminste mee op de trekhaak, de smerige MTB moet niet meer in de wagen en ik ben dan nog eens vlot op m'n bestemming ;)

Nu maar aftellen tot begin 2022 vrees ik... De levertermijn zou de moeite zijn tegenwoordig...

Groetjes!
 

JPs_OC2

Donateur
Goede keuze en al helemaal top dat de trekhaak er ook nog bij kan. Ik moet m'n veldrijfiets ook niet achterin hebben na een rit...

Sterkte met wachten ;)
 
Bovenaan Onderaan