Octavia 4 RS bijna gekocht, Pano dak doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fmoon

Forumguru
Beste leden,


Ik heb een akkoord bereikt over een nieuwe Octavia Combi 4 RS.. Echter bekruipt mij een redelijk angstig gevoel. De wagen heeft een Panoramisch dak dat open kan. Ik heb al wat zitten zoeken maar is dit niet een gevoelig onderdeel qua lekkage? Raden jullie het mij af of is de techniek tegenwoordig een stuk beter van deze daken dan enkele jaren geleden (waar je de verhalen over leest).


Verder is het een prachtig nieuwe wagen, op de foto’s was ik niet onder de indruk maar in het echt en op filmpjes heeft die mij tot een akkoord doen komen . Ik heb zelf nu een O3 RS en bevalt tot op de dag van vandaag nog erg goed, echter is die 7 jaar en krijg er nog een leuk bedrag voor wat de aanschaf van een weer nieuwe auto leuk maakt.


Maar dat dak... ik twijfel oprecht.

Graag hoor ik erover wat jullie ervan vinden.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Er zal nog weinig te vinden zijn over deze nieuwe daken, die misschien niet eens nieuwer zijn qua techniek? Mijn mening is dat er duizenden Skoda's probleemloos rondrijden met Pano daken die open en toe kunnen, maar als er van die duizenden 5 stuk gaan, door slecht of nalatig onderhoud, of puur door pech, dan ga je daar wel sneller over lezen natuurlijk. Heb het zelf ook en ik vind het geweldig, maakt de auto veel ruimer qua gevoel binnenin. En in de zomer zet ik het op kiep stand, muziekje op, en genieten :)
 

Sjoerdb

Forumguru
Het is en blijft jouw persoonlijke keuze.

Koop je hem met panoramisch dak, dan kun je er ook voor kiezen om alleen bij droog weer te rijden en in een garage parkeren.

Koop je hem zonder hoef je je over lekkage niet druk te maken.

Wat zou het inruil verschil zijn over tig jaar als je wel of niet er voor kiest, hoeveel rust of onrust geeft het je al die jaren, je zal zo'n dak altijd meer in de gaten moeten houden.

Succes met zelf kiezen
 

SuperBeeb

Forumguru
Hi Fmoon,

Je leest hier natuurlijk alleen als er problemen zijn met een dak, dus dat geeft misschien een vertekend beeld.
Volgens mij is t grootste risico het verstopt raken van de afvoer (heb er helaas ook ervaring mee), maar ik geniet nog elke keer van het licht en de lucht die t dak biedt . Goed onderhoud (afvoer en smeren met het juiste vet) voorkomt ellende
 

jongetje

Forumguru
Ik heb juist voor een nieuwe Octavia (Panodak zat ook op mijn Octavia 3) gekozen omdat daar dit panorama dak opzit. Is veel lichter in de wagen en in het voor en najaar heerlijk om open te hebben.

Volgens mij is het dak zelf hetzelfde in de hele VAG familie en ook als op de Octavia 3 zat.
 

JeSko

Forumguru
Ik heb gewoon beide, brillenvak en pano dak, een waar plezier want nu word de gewone bril zo met de zonnebril gewisseld, de goeie ouwe tijd zullen we maar zeggen ;)
 

hemi24

Forumguru
Ik denk dat het geheim ook een beetje zit in regelmatig het juiste onderhoud uit (laten) voeren.

Veel leaserijders worden tegenwoordig naar goedkopere fastfitters of universele bedrijven geloodst en dat ga je na een aantal jaren merken...
 

leon-cupra

Forumguru
Al een paar keer hier al eens gemeld, mijn broer die mechanieker is bij vw/Skoda heeft in het begin van de pano dakken heel wat dakken mogen vervangen door problemen. Hijzelf zou het nooit moeten hebben.
Hij ziet natuurlijk alleen maar de problemen maar in het begin waren het problemen aan de lopende band. denk dat de meeste problemen nu wel opgelost zijn. Laatste jaren nog sporadisch een dak vernieuwd.
Maar zoals hier ook gezegd, regelmatig onderhouden zal belangrijk zijn.

zelf heb ik in mijn bmw een gewoon schuifdak. Voor de lichtinval super maar helemaal open ... leuk bij lagere snelheden maar bij hogere snelheden heel storend en bij heel hard optrekken heb ik redelijk wat last van druk op de oren. Dan gaat het dak onmiddellijk toe. Weet niet of pano dak eigenaars dit ook ondervinden?
 

JeSko

Forumguru
heel hard optrekken heb ik redelijk wat last van druk op de oren. Dan gaat het dak onmiddellijk toe. Weet niet of pano dak eigenaars dit ook ondervinden?

Heel hard optrekken is lastig met 105 pk/1500 kg ;) maar snap wat je bedoelt, tot 70-80 is het lekker, daarboven word het storend door de druk en het lawaai, maarja, op de autosnelweg rijd ik zowiezo niet met dak open.
 
Ik heb zelf een Octavia 3 met panoramadak. Ik heb daar veel lekkage mee gehad. Hierover heb ik vorige maand geschreven, je vind het stuk in de kennisbank. Mogelijk heb je er voordeel bij als je dat leest.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Volgens mij heb je 4 jaar garantie toch? Dan zou ik het wel aandurven. Panodakje is wel heel erg lekker (zeker in het voorjaar).
 

Snoete

Lid
Heb al een paar jaar een Panoramadak in mijn VW Touran2 en ik kan het je alleen maar aanraden.

Heb direct na aanschaf van de auto in 2018 mijn lokale dealer gewezen op het verwijderen van de 4 "dopjes" onderaan de waterafvoer slangen. Die dopjes verkleinen de doorlaat waardoor de afvoerslangen verstopt kunnen raken en uiteindelijk het panoramadak overstroomt met allerlei wateroverlast en kosten tot gevolg. Eerst gaf de dealer dat ze de dopjes niet wilden verwijderen omdat er toen nog geen officiële terugroepactie van Pon lag. Het heeft daarna nog 1.5 jaar geduurd voordat ze die binnen hadden, typisch VW.

Ik laat nu bij elke bandenwissel (2x per jaar) de afvoeren door de dealer controleren.
 

Fmoon

Forumguru
Oef... krijg net het bericht dat er een foutje is gemaakt. De auto bleek nog niet in DE geregistreerd te zijn geweest. Ik had 3 weken geleden afgesproken 2-3 weken, per mail gaf de verkoper aan 3-4 weken. Dus ik had hem nu ongeveer moeten hebben, nu moet ik nog 6 weken extra wachten omdat anders de BPM te hoog is voor ze.

Ik vind het slordig, in principe is het niet mijn probleem... wat moet ik hiermee? Ik kan ontbinden aan de hand van de Bovag voorwaarden:
2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke
stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.


Of moet ik vragen hoe we dit gaan oplossen? Het is en blijft een mooie deal maar het voelt wat naar in mijn ogen omdat ik nu hun probleem moet oplossen om te gaan wachten. Tips?
 

Rallye

Forumguru
Hmm. Dus het kan wel, maar het is ze te duur?

Wel een (mogelijk) kijkje in de kaarten over deze partij handelt overigens. De (nieuwe) auto wordt niet volgens het gewone BPM-afschrijvingsmodel geïmporteerd, maar (laag??) getaxeerd als een gebruikte?
 

Fmoon

Forumguru
Ik was ervan op de hoogte dat de auto als “gebruikt” word geïmporteerd, auto heeft ook 1500km op de teller en was oorspronkelijk iets ouder. Ik begreep dat eigenlijk alle bedrijven zo werken met import (of je moet flink extra betalen).

Ik heb nu 3 weken gewacht omdat de import geregeld moest worden, 2 dagen na mijn akkoord werd me zelfs verteld “hij is geïmporteerd”. En nu krijg ik het bericht zoals hierboven beschreven. Het neemt nu dus 6 weken in beslag het hele import gebeuren terwijl dat eerst 3 weken zou zijn. Het is overigens gewoon een officiële dealer.
 

JeSko

Forumguru
Effe door de zure appel bijten en wachten, dan moet je wat langer wachten maar ben je wel zeker dat je je dikke RS hebt. Opnieuw zoeken en al het gedoe errond kan misschien nog langer duren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan