Octavia 3 lichtsensor lijkt raar te doen

TheSentinel

Nieuw lid
Oke, het volgende is aan de hand. Ik heb sinds een dikke week mijn Octavia 3. Deze auto heeft géén Xenon, maar uiteraard wel lichtsensor, en de schakelaar staat op 'Auto'. In de eerste week is me niks opgevallen aan de lichtsensor. Dit betekent niet dat het zich toen niet voordeed, maar indien wel, is het me toen niet opgevallen.

Wat is er aan de hand? Voor mijn gevoel sinds gisteren vindt de auto soms dat het dimlicht aan moet, terwijl het gewoon licht is buiten (zoals vandaag, vandaag gebeurde het ook). Dat zie ik, doordat de Amundsen navi overgaat op nachtkleuren. De lampen lijken dan ook niet meer terug te schakelen naar DRL. Hoewel geen ramp, vind ik dit toch raar.

Ik ben gisteravond bij Antera geweest om wat dingen aan te laten passen. Dit is puur ter info om te voorkomen dat jullie gaan vragen 'heb je in de tussentijd iets gedaan?', en ik dan weer moet gaan reageren en we dan weer reacties verder zijn. Voor de duidelijkheid: Ik beschuldig Antera van helemaal niks en ik dénk ook niet dat welke actie dan ook van zijn hand hier ook maar iéts mee te maken heeft!

Antera heeft aangezet dat de bochtenverlichting op de mistlampen wordt geactiveerd, en dat is het enige dat hij gedaan heeft dat ook maar in de buurt komt van die lichtsensor.

Hoe dan ook, ik reed gisteravond naar huis, lekker zonnetje, geen regen, nauwelijks bewolking, etc etc. Op een gegeven moment viel me op dat de navi op nachtkleuren stond, oftewel, licht aan. Ik vond dat vreemd, gezien de weers/lichtomstandigheden, maar prima. Ik was bijna thuis, en vond toen dat ik even moest stoppen om te zoeken hoe ik die navi gewoon altijd dagkleuren kon laten zien. Dus ik stopte, en zit te zoeken naar die mogelijkheid en met dat ik het gevonden heb, valt me ineens op dat hij vanzelf al weer was terug gegaan naar DRL en dus daglichtkleuren op de Navi.

Oke dacht ik, das opgelost, en reed verder naar huis waarbij dit zich niet voor deed. Vanochtend stapte ik in, lichten gingen (logischerwijs) niet aan en alles was goed. Dan ben ik een stuk op de snelweg, en weer hetzelfde verhaal. Ik snapte er niks van, stelde de navi in op dag-kleuren en reed verder, maar ondertussen knaagde het wel. Ik zag andere auto's om me heen die alleen hun DRL aan hadden en dus geen dimlicht, en sommige van die auto's hadden echt wel een lichtsensor. Maar goed, niet dezelfde auto's dus kan toch anders afgesteld zijn.

Ik reed op een gegeven moment een file in en moest dus afremmen tot stilstand. Ik keek in mijn achteruitkijkspiegel en zag daar een O3 rijden, zonder Xenon, die gewoon zijn DRL aan had. Ik trok daaruit de conclusie dat het in mijn geval toch echt zo moest zijn dat ook de DRL aan moest zijn, en niet het Dimlicht. Ik veranderde de dag-kleuren van de navi terug naar 'Auto' en...het bleven dag-kleuren. Oftewel, de auto was terug geschakeld naar DRL, terwijl ik niet van richting was verandert of wat dan ook.

Nadenkend over dit hele gedoe kwam ik tot de conclusie dat zowel gisteravond als vanochtend, de auto terug schakelde van dimlicht naar DRL, blijkbaar nadat ik met de auto volledig tot stilstand was gekomen en de motor was uitgeschakeld (start/stop). Alsof hij toen iets 'gereset' heeft ofzo. De rest van de rit vanochtend bleef de DRL aan, hij schakelde dus niet meer over naar dimlicht.

Ik snap niet wat hier aan de hand is. Ik kan me niet voorstellen dat iets wat Antera gedaan heeft hiermee te maken heeft, hij zal niet de gevoeligheid van de sensor hebben aangepast (als dat uberhaupt al mogelijk is), maar tegelijkertijd snap ik ook niet wat er nu aan de hand is.

Ik weet ook niet waar die lichtsensor zit, misschien is ie vuil, of weet ik veel wat, maar als dat de oorzaak zou zijn zou hij dat dimlicht na wederom starten (start/stop, dus niet sleutel uit contact!) weer aan moeten gooien.

Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen? Of kan wellicht iemand verklaren wat hier gebeurd? Is het gewoon normaal?

edero

Forumguru
Vlgs mij heeft veranderen van dag- naar nachtkleuren van je navi toch niets met je lichtsensor te maken !?
Maar mogelijk hebben anderen hier een duidelijkere mening of advies over.

TheSentinel

Nieuw lid
Vlgs mij heeft veranderen van dag- naar nachtkleuren van je navi toch niets met je lichtsensor te maken !?
Maar mogelijk hebben anderen hier een duidelijkere mening of advies over.

Jawel, want als je lichtsensor besluit dat vanwege het licht buiten je dimlicht aangeschakeld wordt (wat normaliter gebeurd als het donker is/wordt), dan is het dus 'avond' en dan schakelt je navi over naar 'nachtkleuren', als je dit in je navi aan hebt staan.

edero

Forumguru
Ik heb namelijk geen lichtsensor, maar als ik mijn navi op auto heb staan en het donker wordt of bijv. een tunnel in rij gaat deze ook op nachtkleuren, of ik nou mijn licht aan heb of niet.

TheSentinel

Nieuw lid
Ik heb namelijk geen lichtsensor, maar als ik mijn navi op auto heb staan en het donker wordt of bijv. een tunnel in rij gaat deze ook op nachtkleuren, of ik nou mijn licht aan heb of niet.

Huh? Dat vind ik raar, op basis van wat bepaalt 'ie dan dat dat nodig is? Dat moet toch obv een sensor zijn? Anyway, bij mij is het zo dat áls ik de lichtschakelaar handmatig overschakel naar dimlicht, dan gaat de navi op nachtkleuren. Die 2 dingen zijn gekoppeld blijkbaar.

edero

Forumguru
De navi heeft waarschijnlijk zijn eigen sensor.
Een TomTom of iets dergelijks heeft ook de mogelijkheid om automatisch te schakelen tussen dag/nacht dmv een eigen sensor, en dus niet via de lichtschakelaar van je auto.

TheSentinel

Nieuw lid
De navi heeft waarschijnlijk zijn eigen sensor.
Een TomTom of iets dergelijks heeft ook de mogelijkheid om automatisch te schakelen tussen dag/nacht dmv een eigen sensor, en dus niet via de lichtschakelaar van je auto.

Das waar. Hoe dan ook, dat verandert het issue niet echt. Ik gebruikte de aanpassing van de kleuren van de navi alleen maar als indicator dat het de auto het dimlicht had aangeschakeld. Mijn issue zit hem in het feit dat de auto blijkbaar dimlicht om welke reden dan ook aan gooit, en dat niet meer terug lijkt te schakelen, niet in de kleuren van de navi.

edero

Forumguru
Heb je wel gecheckt of je lichten daadwerkelijk aan of uitgaan (misschien wat lastig op de snelweg :D)
Anders is er misschien alleen iets mis met de sensor van de navi.
Al geef ik toe, het blijft een vaag verhaal :pieker:

TheSentinel

Nieuw lid
Heb je wel gecheckt of je lichten daadwerkelijk aan of uitgaan (misschien wat lastig op de snelweg :D)
Anders is er misschien alleen iets mis met de sensor van de navi.
Al geef ik toe, het blijft een vaag verhaal :pieker:

Nee, dat heb ik niet. Als de lampen aan gaan gaat ook de knoppenverlichting in de auto aan, en daarvan zag ik dat dat aan was. Ik doe dus de aanname dat mijn koplampen niet stuk zijn en die dus ook daadwerkelijk gewoon aan waren.

edero

Forumguru
Heb je de gevoeligheidsinstelling van de sensor al veranderd, of iets vreemd aan de sensor gezien (zit vlgs mij bij binnenspiegel)

edero

Forumguru
Pfoeh, dan heb ik eigenlijk geen idee meer :sterretjes:
Waarschijnlijk meldt zich wel iemand die meer technisch onderricht is, kennis zat hier ;)

DannyG

Forumguru
Raar verhaal inderdaad. Je baseert je enkel op de automatische dag/nachtmode van de navi, maar omdat niet zeker is hoe dat gedetecteerd wordt, kan je ook twee andere zaken observeren:
1. is je dashboardverlichting aan of uit? Deze verlichting is 100% zeker gekoppeld aan je dimlicht.
2. als je in de file staat, bekijk dan eens de reflectie van je "voorgevel" op de achterkant van je voorligger (doe ik wel eens :D). Dan kan je 1 op 1 controleren of je met DRL of DIM-licht rijdt.

Als ik van jou was, zou ik ook eens kijken aan de buitenkant van je voorruit, ter hoogte van de aanhechting van de binnenspiegel. Daar dacht ik dat de lichtsensor zat. Misschien is er een kleine beschadiging (krasje of zo) of een vuiltje dat de detectie de mist in jaagt.

En als laatste redmiddel zou ik die sensorgevoeligheid toch eens van middel naar laag zetten om te zien wat dat als resultaat geeft.

Succes in ieder geval :thumbsup:

Bakkertje

Forumguru
Je kunt ook gewoon op de schakelaar kijken of je lichten branden ;)
Bij mijn Passat (die volgens mij een zelfde schakelaar heeft) gaat er een groen lampje branden op het moment dat de verlichting brandt.

Wat je eens kunt proberen om het probleem op te lossen is even de fabrieksinstellingen terug te zetten voor het verlichtingsdeel. Dat was bij de vorige modellen de manier om na het VCDS-en dingen eruit te krijgen.

DannyG

Forumguru
:bloos: Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan :bloos:? Is inderdaad een groene indicator voor de dimlichten, een oranje ernaast voor de standlichten dacht ik. Dat is natuurlijk de makkelijkste manier om te kijken of de dimlichten aan staan ... :laugh:

:thumbsup:

Bij mij gaat het dimlicht aan als ik harder ga dan 150 km/uur en de DRL gaat pas weer aan na een volledige stilstand!

TheSentinel

Nieuw lid
Bij mij gaat het dimlicht aan als ik harder ga dan 150 km/uur en de DRL gaat pas weer aan na een volledige stilstand!

Wacht, wat? Is dat zo?????? Want in beide gevallen heb ik harder gereden dan 150km p/u, maar ik kan me niet herinneren of dat het moment was dat ook het licht aan ging en daarmee de navi op nachtstand.

overigens, voor de mensen die het vragen, ja, de knoppenverlichting was ook aan op die momenten, oftewel, het licht brandde (tenzij de lampjes zelf stuk waren, maar dat zijn ze niet) op die momenten.

Bovenaan Onderaan